Sivu 1/1
escortin taka-akselin ihme mutterit
Lähetetty: 05 Loka 2006 21:20
Kirjoittaja matiasln
jep,
pitääkö napakupin paljastuttua laakerimutterin ympärillä oleva peltimutteri repiä väkisin pois?
Mitään sokkaa ei ole.
Auto on esco 1.8 zetec 1997.
Takajarruremppaa pitäisi tehdä, mutta mitä tuolle pitää tehdä, jotta saan paikat auki?
en löytänyt aiheesta infoa. peltimutterin koko on suurempi kuin varsinainen mutteri, joka on kai 32mm tai jotain?
kiitoksia viisaampien vastauksista. Jää jarruremppa vaiheeseen.
Lähetetty: 05 Loka 2006 23:44
Kirjoittaja Monteonisti
Muistaakseni aukeaa peltimuttereineen sopivalla hylsyllä. Itse purin "peltimutterin" ja oli työläs irroittaa viimeiset "pellit".

Toisen avasin muistaakseni pelteineen ja lähti helposti auki. 8)
Ei kait tarvi tuota edes avata jos saa "takapuolen" neljä pulttia auki, siis jarrukilven "takaa"?

Lähetetty: 06 Loka 2006 10:20
Kirjoittaja Regu
Itse joskus asiaa enempää tutkimatta revin mutterien ympäriltä pellit hemmettiin ja vasta sitten mietin. Eli siellä pellin sisällä olevat mutterit sokkaavat itse itsensä ja kyllä siihen pellin päälle hylsy löytyy
Lähetetty: 06 Loka 2006 13:03
Kirjoittaja kujis
Monteonisti kirjoitti:Muistaakseni aukeaa peltimuttereineen sopivalla hylsyllä. Itse purin "peltimutterin" ja oli työläs irroittaa viimeiset "pellit".

Toisen avasin muistaakseni pelteineen ja lähti helposti auki. 8)
Ei kait tarvi tuota edes avata jos saa "takapuolen" neljä pulttia auki, siis jarrukilven "takaa"?

Huomattavasti helpompi tapa tuo. Ei tarvi laakereiden ja rasvojen kanssa turhaan pelleillä.
E: Niin, siis jos ei tarvi rumpuja vaihtaa
Lähetetty: 13 Loka 2006 20:37
Kirjoittaja matiasln
terve,
takajarruremontti on tehty.
mutteri oli tuo peltilukittu mutteri 30mm, joka aukeni tietty helposti pitkällä hylsyllä, eikä ollut tiukalla, jottei laakerit mene loppuun.
Vaihtoon meni jarrukengät ja jarrusylinterit. Apukuskin puolen etukenkä oli loppu, rahisi ja siksi remppaamaan... Myös apparin puolen sylinteri tihkui vähän kun mäntiä paineli eestaas, vaikka nestesäiliö oli melkein maksimissa. Ajettu siis 227 tkm. Jarrukengät olivat alkuperäiset niinkuin myös sylinterit.
Kilven takaa aukaisu ahtaassa tilassa tuntuu hölmöltä kun rummun saa helposti edestä auki, ja kaikki remontoitava on pelipaikoilla. Käsijarrun automaattikiristys oli hieman pohdintaa vaativa mutta säädin sen ja toimii paremmin kuin ennen.
Veemäisin asia koko remontissa oli itseasiassa rasvakupin poisotto heti renkaan irroituksen jälkeen. Miten saattoikin olla niin tiukassa, eikä mikään lelu meinannut auttaa sen irtiotossa.
Tiedoksi myös, että vemixillä olisi osineen maksanut noin 350 eur, kysyin. Itse maksoin osista alle 50 eur ja tein duunia alle 3 tuntia. Ja olen rähmäkäpälä, en autoasentaja...
terveisiä......
Lähetetty: 26 Tammi 2007 15:31
Kirjoittaja alho81
Mutteri on muuten 29mm.
Lähetetty: 16 Maalis 2007 20:41
Kirjoittaja erpow
Itte vaihdoin just takarenkaan laakerit ja pultti oli 30mm. Rasvakuppi lähti nätisti pienellä ruuvimeisselillä. Ja pultin ku irrotti niin sitten lähteekin koko pakka laakerineen irti. ja siinähän ne jarrukengät oli tarjolla. Tällä kertaa vaihdoin pelkät laakerit kun ei ollu aikaa. Mutta täytyy varmaan ennen katsastusta vielä avata ja vaihtaa kengät...Ja ymmärtääkseni jos vaihtaa rummun niin täytyy vaihtaa myäs laakerit...
Lähetetty: 16 Maalis 2007 21:00
Kirjoittaja tupu
erpow kirjoitti:Itte vaihdoin just takarenkaan laakerit ja pultti oli 30mm. Rasvakuppi lähti nätisti pienellä ruuvimeisselillä. Ja pultin ku irrotti niin sitten lähteekin koko pakka laakerineen irti. ja siinähän ne jarrukengät oli tarjolla. Tällä kertaa vaihdoin pelkät laakerit kun ei ollu aikaa. Mutta täytyy varmaan ennen katsastusta vielä avata ja vaihtaa kengät...Ja ymmärtääkseni jos vaihtaa rummun niin täytyy vaihtaa myäs laakerit...
Joo, laakerit kannattaa vaihtaa uusiin rumpuihin.