Focuksen vetarit

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Marttinen

Focuksen vetarit

Viesti Kirjoittaja Marttinen »

Olen ostamassa Focusta käytettynä (alle 100000 km ajettua 2000/2001/2002- mallia, farmari)! Paljon on ollut puhetta Focuksen vetonivelien hajoamisesta! Kuinka paikkansa pitäviä nämä väitteet ovat? Kaipailisin varsinkin kokemuksia kyseiseen asiaan liittyen. Meneekö kuinka pitkään takuuhuoltoihin vetariongelmat?

Kun on ostamassa kuitenkin jo lähes 100000 ajettua, niin onko tuohon vetariasiaan liittyen jotain erityisiä huomioita tai huomioitavaa, kun olen menossa katsomaan tulevaa Focusta? Mitä pitäisi tarkastaa? Jos vetarit on esim vastikään vaihdettu, onko auto turvallista ostaa?

Kaikki asiaan liittyvä tieto tulisi tarpeeseen...
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: Focuksen vetarit

Viesti Kirjoittaja henu »

Marttinen kirjoitti:Olen ostamassa Focusta käytettynä (alle 100000 km ajettua 2000/2001/2002- mallia, farmari)! Paljon on ollut puhetta Focuksen vetonivelien hajoamisesta! Kuinka paikkansa pitäviä nämä väitteet ovat? Kaipailisin varsinkin kokemuksia kyseiseen asiaan liittyen. Meneekö kuinka pitkään takuuhuoltoihin vetariongelmat?

Kun on ostamassa kuitenkin jo lähes 100000 ajettua, niin onko tuohon vetariasiaan liittyen jotain erityisiä huomioita tai huomioitavaa, kun olen menossa katsomaan tulevaa Focusta? Mitä pitäisi tarkastaa? Jos vetarit on esim vastikään vaihdettu, onko auto turvallista ostaa?

Kaikki asiaan liittyvä tieto tulisi tarpeeseen...
no katot et ne ei oo vuotanu ne vetarin kumit ja sit ku vaihtaa tavalliset klemmarit niiten alkuperästen tilalle ni ei pitäs vuotaa ja sit pitäs kestää
mjtee
Viestit: 80
Liittynyt: 10 Helmi 2005 10:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Focuksen vetarit

Viesti Kirjoittaja mjtee »

Marttinen kirjoitti:Olen ostamassa Focusta

Kaipailisin varsinkin kokemuksia kyseiseen asiaan liittyen.

Meneekö kuinka pitkään takuuhuoltoihin vetariongelmat?
Hyvä homma - kyllä on vaan makea taas ajella kesäkumeilla ;)

viewtopic.php?t=133

Eikai normaalisti ajan kanssa lahoavia enää korvata mitenkään(?) Muussa tapauksessa riippuu täysin edellisen korjauksen ajankohdasta, työn laadusta, huoltohistoriasta, huoltoliikkeestä, huoltopäällikön mielentilasta ja tuurista. Mitään yleistä normia tuosta ei varmaan voi sanoa, mutta ehkä oletus rajusta vastaantulosta korjaushinnassa on paikallaan, jos edellisestä korjauksesta on tyyliin 30tkm tai vuosi. Olen edelleen itse tosin siinä uskossa, että '02-'03 korjatut nivelet ovat "normikamaa" (100-200tkm). Monella on korjattu vain se pahemmin nypyttävä puoli huollossa, joten poikkeuksia löytyy. Samoin jossain laitetaan edelleen suojakumit huonosti kiinni. Suurin vaara myös vastakorjatussa lienee noissa ja "maanantaikorjauksissa".

Minulla siis kolmisen vuotta ja 40-50tkm korjauksista takana. Ei ole vielä uusinut. *kop kop*
Focus 1.6 ambiente -99 -> Toyota Avensis 1.8VVTi STW Sol 10/03 -> Subaru Legacy 3.0R MY04
Antti_r
Viestit: 11
Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:17

Viesti Kirjoittaja Antti_r »

Ford ei korvaa näitä rasvavuodoista johtuvia nivelten hajoamisia. Omaan -00 focukseen viime syksynä nuo vaihdettiin. Mittarissa oli silloin 60 tuhatta. Tuulilasissa oli paljon juttua yhdessä vaiheessa tästä asiasta, pahin tapaus siinä oli vetarien hajoaminen 15 tonnissa, eikä korvattu. Mutta tuo kiristyspantojen vaihto kaiketi auttaa. Keuruun fordhuollossa ne vaihtaa ne automaattisesti ensihuollossa eikä niistä ole kuulemma mennyt yksiäkään. 600 euroa tuo kustansi. Samalla korjattiin takuuseen kaikki ovet ja nokkapelti, takaluukku vaihdettiin uuteen :) Joku materiaalivirhe saumamassassa jonka takia kosteus pääsi ruostuttamaan.
Vastaa Viestiin