Focus... Mittari pohjassa...

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
lhietala

Focus... Mittari pohjassa...

Viesti Kirjoittaja lhietala »

Mikä mahtaa olla -00 Focuksessa, kun ajelee jonkun aikaa (kone ei ihan lämmennyt) niin nopeusmittari jää pohjaan, tuntuu et ohjaus heikkenee ja auto sammuu aina ku menee vaikka kytkin pohjassa risteykseen?? Missä lie vika? Entä ku keskuslukitus ei aina vapauta heti kaikkia lukkoja, saattaa mennä minuutteja ennenku aukaisee kaikki lukot...? Kiitos jos apua löytyy! T: Ei tod. "kova" autotietäjä =)
jpisteh

Re: Focus... Mittari pohjassa...

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

lhietala kirjoitti:Mikä mahtaa olla -00 Focuksessa, kun ajelee jonkun aikaa (kone ei ihan lämmennyt) niin nopeusmittari jää pohjaan, tuntuu et ohjaus heikkenee ja auto sammuu aina ku menee vaikka kytkin pohjassa risteykseen?? Missä lie vika? Entä ku keskuslukitus ei aina vapauta heti kaikkia lukkoja, saattaa mennä minuutteja ennenku aukaisee kaikki lukot...? Kiitos jos apua löytyy! T: Ei tod. "kova" autotietäjä =)
Saattas tilanteeseen vaikuttaa myös moottorikin, mutta... veikataan jotain sinne päin, kun auton tiedotkin ovat sinne päin :-).

Autossa tuskin on ajonopeuden mukaan muuttuvaa ohjaustehostusta, tai ainakin niin uskoisin.

Ohjaustehostimelta tulee moottorinohjaukselle tieto, silloin kun tehostin on pelissä, että se kuormittaa moottoria (siis tämäkin kytkin voisi olla yksi sammumisongelman syy). Moottorin sammuiluun, muttei mittariston toimintaan.

Nopeustieto tulee moottorinohjauksen kautta, kerta toiminnassa on ongelmia, niissä ajotilanteissa kun se hyödyntää auton nopeustietoa. Siis nopeustunnistin voisi olla viallinen.

Ajonopeustunnistin on oikean vetoakselin lähdön yläpuolella vaihdelaatikossa 3-nastaa. Jotka ovat...
- akkujännite
- maadoitus
- kanttipulssi joka on 0...12V välillä. Kanttipulssin voi tarkastaa yleismittarilla ja autoa eteenpäin hiljaa työntäen. Ajossa sieltä pitäisi tulla noin 5...6 V jännite yleismittarilla (oskilloskoopilla kanttiaalto).

Ensimmäiseksi kannattaisi tsekata tuo kanttipulssin tuleminen (tai vikakoodit tai ajonopeus moottorinohjauksen diagnoosista).

j.h
sanbo

Viesti Kirjoittaja sanbo »

oma -99 fokkeri tekee ihan samaa. Välillä mittari nollautuu ja auto sammuilee risteyksiin. Joku puhu joskus VSS-anturista. Olisikohan se syynä tähän? Taidan viedä omani kohta fordin pajalle kun elkaa mennä hermo =)
GeeTee-

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Minkä hintasta on käydä luetuttamas vikakoodit? Vois olla helpoin ratkasu ja saattaa säästää rahaakin kun ei tee "turhaa" remonttia, mutta tosiaan en tiedä yhtään minkä hintasta hommaa se on.. :roll:
jpisteh

sanbo kirjoitti:oma -99 fokkeri tekee ihan samaa. Välillä mittari nollautuu ja auto sammuilee risteyksiin. Joku puhu joskus VSS-anturista. Olisikohan se syynä tähän? Taidan viedä omani kohta fordin pajalle kun elkaa mennä hermo =)
VSS on sama kuin ajonopeustunnistin "Vehicle Speed Sensor"

j.h
sanbo

Viesti Kirjoittaja sanbo »

Juu tuo VSS anturi on kyllä tiedossa. Anturi on kuvattu tuossa http://info.rockauto.com/Motorcraft/Det ... ?dy943.jpg Eikö kukaan tosiaan ole vaihtanut tuota itse? Brittipojat ainakin on tuolla kehuneet vaihteneensa....
wekku

Viesti Kirjoittaja wekku »

GeeTee- kirjoitti:Minkä hintasta on käydä luetuttamas vikakoodit? Vois olla helpoin ratkasu ja saattaa säästää rahaakin kun ei tee "turhaa" remonttia, mutta tosiaan en tiedä yhtään minkä hintasta hommaa se on.. :roll:
Jyväskylän Fordilla 60€ ja autosähkö korjaamolla 15€.

Tosin ei se koodien luku onnistunut tuolla autosähkössä.

Tei ite sen ledi viritelmän ja sain kuin sainkin koodeja pihalle.
Focus 1.8i STW -99
Anglia 1.2 -67
Sierra 2.0i Turbo -89
jpisteh

sanbo kirjoitti:Juu tuo VSS anturi on kyllä tiedossa. Anturi on kuvattu tuossa http://info.rockauto.com/Motorcraft/Det ... ?dy943.jpg Eikö kukaan tosiaan ole vaihtanut tuota itse? Brittipojat ainakin on tuolla kehuneet vaihteneensa....
Tuskin se paha on, kerta saarella asuvakin pystyy sen vaihtamaan. Siis ohjeaika vaihtoon on 18 minuuttia, joten...

Näyttää nosturilla alakautta neuvovan vaihdon...

- liitin irrotus
- tunnistimen ympäristön puhdistus
- kiinnitystappi ja tunnistin irrotus
- ja takasin...

j.h
Monteonisti

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Paikallisessa autosähkökorjaamossa vikakoodien luku on tosi halpaa! :D
0€ kun ei onnistunut! :twisted:
wekku

Viesti Kirjoittaja wekku »

No ei ne multakaan rahaa ottanu kun ei onnistunut tuo lukeminen.
Focus 1.8i STW -99
Anglia 1.2 -67
Sierra 2.0i Turbo -89
Hema

Viesti Kirjoittaja Hema »

Itselläni on 2000 2.0 farkku focus jossa myös on ollut tuota sammuilua ja mittarin pohjaanjäämistä. Itse ainakin olen huomannut että kilometrit ei lisäänny mittarin ollessa pohjassa ja sitten kun mittari nousee niin samalla kirkastuu valot radiokin kuluu isommalla.
kolmisen kuukautta auto on minulla ollut ja parin viikon oston jälkeen alkoi temppuilemaan.
Eilen ja tänään mittari ei ole noussut ja muutama tunti sitten syttyi moottorinhäiriö valo joka viittaa sammumisongelmaan. Onneksi kuitenkin olin korjaamon kohdalla ja jätin auton sinne ruostumaan :wink:
KajS

Viesti Kirjoittaja KajS »

Hema kirjoitti:Itselläni on 2000 2.0 farkku focus jossa myös on ollut tuota sammuilua ja mittarin pohjaanjäämistä. Itse ainakin olen huomannut että kilometrit ei lisäänny mittarin ollessa pohjassa ja sitten kun mittari nousee niin samalla kirkastuu valot radiokin kuluu isommalla.
kolmisen kuukautta auto on minulla ollut ja parin viikon oston jälkeen alkoi temppuilemaan.
Eilen ja tänään mittari ei ole noussut ja muutama tunti sitten syttyi moottorinhäiriö valo joka viittaa sammumisongelmaan. Onneksi kuitenkin olin korjaamon kohdalla ja jätin auton sinne ruostumaan :wink:
Toistan osittain ketjussa jo kerrottua, mutta tuo "radiokin kuluu isommalla" viittaa VSS-anturin "vajaatoimintaan". Sulla on siis radion AVC asetettu johonkin esim +2 arvoon. Silloin kun VSS-anturi ei anna oikeaa signaalia, radiokin luulee, että ollaan parkissa. Kun signaali löytyy, AVC herää ja nostaa äänenpaineen tasoa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Hema

Viesti Kirjoittaja Hema »

Anturi vaihdettu ja taas rupesi pelaamaan. Anturi oli n 100e luokkaa viescarilla.
Seuraavana ovien kimppuun :roll:
Vastaa Viestiin