Sivu 1/1
Pakoputken taivuttaminen
Lähetetty: 28 Syys 2006 13:12
Kirjoittaja Paristo
heipähei!
tässä kyselisin tällaisen tyhmän kysymyksen ennenku menen vääntelemään. laitoin uuden takapöntön kiinni mutta putki kaipais pientä käännöstä että se sopis just kohilleen, eli ajattelin taivuttaa putkea. Onnistuuko kuumentamalla putkee jollakin (otan tietysti irti sen ensin..) ja sitten taivuttamalla vai meneekö putki luttuun?
älkää kovin syvälle suohon haukkunu oon vielä aika newbie näissä

Lähetetty: 28 Syys 2006 13:34
Kirjoittaja janzamar
Kyllä tuossa melkeinpä putkentaivutinta tarvii.
Ihan hitusen saattaa onnistua,mutta jyrkät mutkat menee kyllä hitsaamiseksi,siivu pois ja uudestaan kiinni.
Toisaalta soikea putki varmaan toimii ihan yhtä hyvin kuin pyöreäkin.
Kunhan se tilavuus säilyy samana.
...luulisin...

Lähetetty: 28 Syys 2006 13:41
Kirjoittaja Pappa- igor
janzamar kirjoitti:Kyllä tuossa melkeinpä putkentaivutinta tarvii.
Ihan hitusen saattaa onnistua,mutta jyrkät mutkat menee kyllä hitsaamiseksi,siivu pois ja uudestaan kiinni.
Toisaalta soikea putki varmaan toimii ihan yhtä hyvin kuin pyöreäkin.
Kunhan se tilavuus säilyy samana.
...luulisin...

ei oo mitään väliä onko pakoputki takapöntön edestä pyöreä vai soikea

kunhan putki ei mene lyttyyn yli 1/4 halkasijastaan niin ei vaikuta virtauksiin käytännössä mitenkään.. ja putkentaivuttimellakin voi mennä lyttyyn? kuinka paljon putkea täytyy taivuttaa? siis vaihdat takapöntön orginaali putkeen vai kuinka?? pientä selvennystä.. kiitos

Lähetetty: 28 Syys 2006 14:05
Kirjoittaja esaq
Tuohon mun koslaan väänneltiin putkea siten että rälläkällä siivu pois (tai pelkkä "viilto" lähelle putken puoltaväliä riippuen tietysti paljonko väännetän. Sitte lämmitettiin ja väännettiin ja hitsattiin reikä umpeen..
Hyvä tuli vaikka itse sanonkin. 8)
Lähetetty: 28 Syys 2006 15:10
Kirjoittaja Paristo
vaihan siis takapöntön toiseen takapönttöön. hitusen sitä pitäis kääntää sivuttais suunnassa että osuis puskurin aukosta pihalle. nyt se on pakotettu lähinnä jonku ketjun avulla siihen aukon kohalle. tässä ootellu että millokaha kuuluu poxx ja ketju menee poikki

Lähetetty: 28 Syys 2006 15:24
Kirjoittaja Pappa- igor
Paristo kirjoitti:vaihan siis takapöntön toiseen takapönttöön. hitusen sitä pitäis kääntää sivuttais suunnassa että osuis puskurin aukosta pihalle. nyt se on pakotettu lähinnä jonku ketjun avulla siihen aukon kohalle. tässä ootellu että millokaha kuuluu poxx ja ketju menee poikki

eikö orkkis putkenpäätä voi viistää sopivampaan kulmaan ja sitten hitsata pönttö haluttuun kulmaan

Lähetetty: 28 Syys 2006 15:27
Kirjoittaja Paristo
Pappa- igor kirjoitti: eikö orkkis putkenpäätä voi viistää sopivampaan kulmaan ja sitten hitsata pönttö haluttuun kulmaan

käytin kaverilla hitsauttamassa, niin hitsattiin vaan kiinni ja aateltii että käännetään myöhemmin jos ei oo sopiva. ei oikein pystyny missää sitä laittamaan sopivaan kulmaan.. urpoja ollaan

Lähetetty: 28 Syys 2006 18:25
Kirjoittaja markkul
Kaverin kanssa väännettiin vähän aikaa sitten Sierraan uusi putki kollktorista taaksepäin, vanhaa mallina lattialla pitäen.
Tehtiin niin, että vedettiin pillillä punaseksi ja sitten vaan väännettiin sopivat mutkat. Sisämutkasta laskostuu, mutta eipä tuo vakiokoneessa varmaan mitään haittaa. Käyttää ohutta pilliä ja tekee usemman lämmityksen vieriviereen, niin saa siistimmän.
Kerralla osu. Tehtiin vähän suorempi malli kuin vakio

Takapönttö joku Walker tai vastaava motonestistä, siinä oli valmiiksi se mutka osa.
Eli onnistuu siis lämmittämällä, kunhan on sopiva pohotin.
Lähetetty: 28 Syys 2006 20:27
Kirjoittaja Paristo
markkul kirjoitti:Kaverin kanssa väännettiin vähän aikaa sitten Sierraan uusi putki kollktorista taaksepäin, vanhaa mallina lattialla pitäen.
Tehtiin niin, että vedettiin pillillä punaseksi ja sitten vaan väännettiin sopivat mutkat. Sisämutkasta laskostuu, mutta eipä tuo vakiokoneessa varmaan mitään haittaa. Käyttää ohutta pilliä ja tekee usemman lämmityksen vieriviereen, niin saa siistimmän.
Kerralla osu. Tehtiin vähän suorempi malli kuin vakio

Takapönttö joku Walker tai vastaava motonestistä, siinä oli valmiiksi se mutka osa.
Eli onnistuu siis lämmittämällä, kunhan on sopiva pohotin.
just aattelin kysyä, että milläs porukka täällä on lämmitelly nuita putkia

joo hienoo. kotoo löytyy onneks kaasupilli. katotaa tuossa taas mitenkä ehtii itteesä reuhtomaa auton alla. monttu ois ollu aika kova sana tuota putkee laittaessa.. ois voinu laittaa iha paikallaan ei ois tarttennu irrotella mitää. Motonetistä tilasin semmosen 49.95 halpiksen. kyllä tuo hyvin muhisee rieskassa.
Lähetetty: 28 Syys 2006 20:34
Kirjoittaja ti-vct
lapazu kirjoitti:Voiskos putken täyttää vaikkapa hiekalla ja tulpata päät. Sitten lämpöä ja varovasti vääntämään. Näin se lyttyyn menon riski voisi vähän helpottua??
Oon kuullu kaverilta tosta kikasta, ihan toimiva systeemi, mut hiekan pitää olla ilmeisesti
todella hienojakoista ja tulpat putken päihin kunnolla kiinni, eli siis hitsataan laput kiinni koko matkalta

Sitte vaan putki
punaseks ja taivuttamaan
Tosin vaimentajaan tuota kikkaa ei kannata koittaa, saattaa olla jonkinnäkösii "sivuvaikutuksia"

Lähetetty: 28 Syys 2006 20:35
Kirjoittaja GeeTee-
Eikai siinä muutaku auto ilmaan tai ukko alle ja laikata sen verran auki että saa oikeeseen kulmaan laitettua ja hitsata kiinni.. Ite tohon edelliseen sierraan laitoin jacky autosportin takapöntön tupla ulostulolla, olipahan mukamas vaikee saada se suoraan

Pari heftiä, tarkistus, kiroilua, laikkaa, pari heftiä, tarkistus, kiroilua... Mutta hyvä siitä kyllä tuli.
Nykyäänkin on tupla ulostulot, tosin yks per kulma ja syystä.. 8)
Lähetetty: 28 Syys 2006 23:47
Kirjoittaja Monteonisti
Minä olen väännellyt käsin kylmänä jos tarve on korkeintaan jotain 10 senttiä "siirtää" eri asentoon. Siis putki kunnolla kiinni ja kunnon ote, vääntöä vähän yli jotta jää oikeaan asentoon. Tarvittaessa voi "koolata" kohdan josta pitää taipua, siis jos meinaa väärästä kohdasta taipuilla, tuki tietenkin aina edelliseen putkeen kun meinaa vanhempana olevan herkempi. 8)