Sivu 1/1
eskon takalasin lämmitin ei toimi
Lähetetty: 23 Syys 2006 01:05
Kirjoittaja Mataz
tulipa taas syksy ja kylmät ja kosteet kelit, ja huomasin tuossa just että 5-ov. -94 eskon takalasin lämmitin ei toimi.

katkaisijaan syttyy merkkivalo, sulake on ehjä jne. ideoita missä vika? saako lämmitin kenties virtansa niiden takaluukun alareunassa olevien metallitappien kautta? siis ne kolme sisäänpainuvaa tappia... vai mikä näiden tappien merkitys on? joku virta niiden kautta vissiin kulkee. huomasin meinaan, että niistä keskimmäinen jumittaa, jää pohjaan ja ei ilmeisesti saa kontaktia. että oisko siinä mahdollinen vian syy?
Lähetetty: 23 Syys 2006 01:10
Kirjoittaja Monteonisti
Jos ei saa kontaktia niin kait todennäköinen syy?
Oletko tarkistanut että lasin liittimille tulee virtaa, siis jos tulee niin piuhoja liikaa poikki? 8)
Lähetetty: 23 Syys 2006 01:24
Kirjoittaja Mataz
niin siis että noi tapit liittyy siihen lämmittimeen?

piuhoja ei oo poikki, toimi vielä viikko sitten täysin.

Lähetetty: 23 Syys 2006 01:32
Kirjoittaja Monteonisti
Kuitenkin lasin liittimille pitää tulla virtaa jotta toimisi! 8)
Lähetetty: 23 Syys 2006 02:13
Kirjoittaja Mataz
totta, totta..

olin vaan tossa tienpäällä, ei vaan sattunu oleen yleismittari messissä.

ajattelin vaan tarkistaa etten lähe ihan väärästä paikasta vikaa ettimään ja korjaamaan.
Lähetetty: 26 Syys 2006 21:56
Kirjoittaja Eskortti
Kyllä se virta niitten tappien kautta tulee ainakin farmari mallissa takalasin lämmittimelle ja lasin pyyhkimelle. Lisäksi yhden tapin vastakappaleen liikkeen mukaan syttyy valo takakonttiin.
Lähetetty: 27 Syys 2006 00:08
Kirjoittaja Monteonisti
Jos oikein aletaan "pilkkua nussutteleen" niin virta tulee rungon kautta ja poistuu tapeista!

Lähetetty: 27 Syys 2006 01:17
Kirjoittaja TeRoK
Eikö se sentää tapeista runkoon päin virran suunta ole...
Näin teknisellä sanastolla sanottuna

Lähetetty: 27 Syys 2006 22:04
Kirjoittaja Eskortti
Kyllä se niinpäin on, jos akun navat on kytketty oikein päin...
Lähetetty: 28 Syys 2006 00:23
Kirjoittaja Monteonisti
Elektronit kulkee miinuksesta plussaan päin ja samalla siirtyy virtaakin, siis kait kulkee rungon kautta normaalissa autossa!
Aikoinaan kun ei virtasta kunnolla tunnettu, sovittiin että kulkee toisinpäin, mutta käytännössä ei ole totta! 8)
Lähetetty: 28 Syys 2006 00:42
Kirjoittaja TeRoK
Siellä akun sisällä kulkee negatiivisesta positiiviseen, mutta kyllä se plussan kautta kojeelle päin menee. Mittaa mittarilla jos et usko.
Lähetetty: 28 Syys 2006 07:16
Kirjoittaja koskar
"Elektronit virtaavat negatiivisesta navasta johtimen välityksellä positiiviseen napaan. Sopimuksen mukaisesti kuitenkin sähkövirran määritelmän mukainen suunta on elektronien suuntaan päinvastainen." -Wikipedia/Paristo.
Lähetetty: 28 Syys 2006 13:35
Kirjoittaja TeRoK
Niin siis elektronit virtaakin negatiivisesta positiiviseen, mutta juurikin virtalähteen sisällä. Sähkövirta kulkee edelleen positiivisesta negatiiviseen kuorman kautta.
Näin mä olen asian ymmärtänyt.
Lähetetty: 29 Syys 2006 00:14
Kirjoittaja Monteonisti
Olet ymmärtänyt väärin koska kyllä virtanen kiertää koko ympyrän, siis jos ei ole katkoksia! 8)
Lähetetty: 29 Syys 2006 00:55
Kirjoittaja Mataz
jahas, täällä on menty oikeen urakalla ohi aiheen ja alettu puimaan sähkömagnetiikkaa...

mutta niin tuota, vika korjaantu kun vaihdoin ton osan, siis sen luukun puoleisen, jossa on ne tapit. oli vaan kohtuu suolanen hinta tolla tulitikkurasian kokosella muovihärpäkkeellä, jonka läpi menee kolme jousikuormitteista messinkitappia: 34,50e! ...ja fordin varaosathan oli tunnetusti halpoja...

Lähetetty: 29 Syys 2006 12:46
Kirjoittaja TeRoK

Joo näinhän se välillä lähtee mopo käsistä.
En mä kyllä vieläkään allekirjota tota asiaa, mutta olkoon kun en ole asiaan niin syvällisesti perehtynyt vaikka sähkäri olenkin. Mulle on enempi tärkeempää, ettei tule näpeille ja miinus/nollajohdosta ei tule
Sen verran vielä pakko kysyä, että oletteko ihan varmoja omasta asiastanne eli onko oikein todellista tietoa vai vain netistä luettua ja väärin ymmärrettyä???
Koska tosiaan niin viralähteen sisällähän eletkronit ja välittäjä aineet liikkuvat negatiivisesta navasta positiiviseen päin ja luovat jännitteen, mutta kyllä sähkövirta kuormalle lähtee positiiviselta navalta ja menee negatiiviselle. Siitähän se lenkki syntyykin.'
Jos hommaat ison tasavirtalähteen jossa riittävä jännite (n.120vdc) ja otat miinus navasta kiinni niin, et saa tälliä. Koita sitten ottaa kiinni plussasta. (Jos virtalähde ei ole suojaerotettu)
Lähetetty: 30 Syys 2006 01:14
Kirjoittaja Monteonisti
Tärskyjä ei tule "maasta" koska seisoo "maan" päällä!
Aikoinaan tosiaan sovittiin että virta kulkee plussasta miinukseen, mutta tosiasiassa miinusmerkkiset elekronit vaeltaa miinuksesta plussaan ja siksi kait virtanen kulkee "väärin päin"?
Ei kummastakaan navasta saa "tärskyjä" jos ei ole "potentiaalia", siis tasavirralla, vaihtovirta on monimutkaisempi juttu?

Lähetetty: 30 Syys 2006 01:21
Kirjoittaja koskar
Monteonisti kirjoitti:Ei kummastakaan navasta saa "tärskyjä" jos ei ole "potentiaalia", siis tasavirralla, vaihtovirta on monimutkaisempi juttu?

No sun pitää muodostaa se suljettu virtapiiri, että mitään tärskyjä voi tulla? Vai mitä hait takaa.
Lähetetty: 30 Syys 2006 01:26
Kirjoittaja Monteonisti
Sitä minäkin mitä sinäkin, siis jos jompikumpi puuttuu niin ei tärskähdä, poikkeuksena suurjännitelinjat jolloin virtanen hyppää, siis tulee "valokaari" tai mikä se on kun en kännissä muista?

Ukkonenkin pelaa nuin, siis tulee "potentiaalia" ja tärskäyttää! 8)
Lähetetty: 30 Syys 2006 13:06
Kirjoittaja TeRoK
Jostain luin, että noi sähkön johteetkin saattaa vaihdella eri virtalähteissä tai materiaalissa. Nesteessä saattaa ionit johtaa sähköä tms. tiä sen tarkemmin.
Ja sitähän just tarkotin, että jos nollapotentiaalia vastaan koitetaan niin plus navassa on se positiivinen jännite.
Mutta aivan sama. Samalla lailla se sähkö kulkee niinkun ennenkin

Lähetetty: 01 Loka 2006 01:43
Kirjoittaja Monteonisti
Näin on näppylät, virtanen kulkee jos "navat" yhdistetään. Joskus kulkee ilman yhteyttäkin jos virtamäärä ja jännite tarpeeksi suuri sekä matka sopiva em. juttuihin, kait "valokaari" kun en perusinssinä nuita oikein ymmärrä!

Nykyautoissa, myös Voorteissa, otetaan virta siruavaimelle virtalukon "renkaan" mangeettikentästä, siis "kontaktia" ei välttämättä tarvita "virran siirtoon". Samoin on kehitetty sähkökulkineita jotka ottavat "sähkön" magneettikentästä. Tarkempaa tekniikkaa en tunne kun olen tosiaan "perusinsinööri" ja lisäksi kännissä!

Lähetetty: 01 Loka 2006 14:10
Kirjoittaja Eskortti
Joka tapauksessa se virta sekä menee, että tulee niiden tappien kautta, jotka ovat siellä takaluukun alareunassa, 3 kpl. (Ja aivan sama kumpaan suuntaan se virta kulkee.) Varmista hyvä kontakti tappien ja vastakappaleiden välille, niin alkaa lasi lämmetä, jos muuten on kunnossa. Myös takalasin pyyhkijä saa virtansa niiden tappien välityksellä.
Lähetetty: 01 Loka 2006 17:52
Kirjoittaja Regu
Nyt kun porukka on ilmeisesti penkonut noita escon takakontin piuhoja niin kertokaas onko niissä piuhoissa liittimet missä päin? eli ne piuhat jotka tulee korista luukkuun.
Lähetetty: 01 Loka 2006 18:37
Kirjoittaja Mataz
Monteonisti kirjoitti:Nykyautoissa, myös Voorteissa, otetaan virta siruavaimelle virtalukon "renkaan" mangeettikentästä, siis "kontaktia" ei välttämättä tarvita "virran siirtoon".
iduktiostahan tuossa on kaiketi kyse...
Lähetetty: 01 Loka 2006 18:49
Kirjoittaja Regu
Mataz kirjoitti:
iduktiostahan tuossa on kaiketi kyse...
siitäpä juuri eli samaa ilmiötä kuin puolassa