eskon takalasin lämmitin ei toimi

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

eskon takalasin lämmitin ei toimi

Viesti Kirjoittaja Mataz »

tulipa taas syksy ja kylmät ja kosteet kelit, ja huomasin tuossa just että 5-ov. -94 eskon takalasin lämmitin ei toimi. :( katkaisijaan syttyy merkkivalo, sulake on ehjä jne. ideoita missä vika? saako lämmitin kenties virtansa niiden takaluukun alareunassa olevien metallitappien kautta? siis ne kolme sisäänpainuvaa tappia... vai mikä näiden tappien merkitys on? joku virta niiden kautta vissiin kulkee. huomasin meinaan, että niistä keskimmäinen jumittaa, jää pohjaan ja ei ilmeisesti saa kontaktia. että oisko siinä mahdollinen vian syy?
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos ei saa kontaktia niin kait todennäköinen syy? :shock:
Oletko tarkistanut että lasin liittimille tulee virtaa, siis jos tulee niin piuhoja liikaa poikki? 8)
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

niin siis että noi tapit liittyy siihen lämmittimeen? :D piuhoja ei oo poikki, toimi vielä viikko sitten täysin. :)
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kuitenkin lasin liittimille pitää tulla virtaa jotta toimisi! 8)
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

totta, totta.. :D olin vaan tossa tienpäällä, ei vaan sattunu oleen yleismittari messissä. ;) ajattelin vaan tarkistaa etten lähe ihan väärästä paikasta vikaa ettimään ja korjaamaan.
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Eskortti
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Syys 2006 23:00

Viesti Kirjoittaja Eskortti »

Kyllä se virta niitten tappien kautta tulee ainakin farmari mallissa takalasin lämmittimelle ja lasin pyyhkimelle. Lisäksi yhden tapin vastakappaleen liikkeen mukaan syttyy valo takakonttiin.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Jos oikein aletaan "pilkkua nussutteleen" niin virta tulee rungon kautta ja poistuu tapeista! :D
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eikö se sentää tapeista runkoon päin virran suunta ole...
Näin teknisellä sanastolla sanottuna :lol:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Eskortti
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Syys 2006 23:00

Viesti Kirjoittaja Eskortti »

Kyllä se niinpäin on, jos akun navat on kytketty oikein päin...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Elektronit kulkee miinuksesta plussaan päin ja samalla siirtyy virtaakin, siis kait kulkee rungon kautta normaalissa autossa! :roll:
Aikoinaan kun ei virtasta kunnolla tunnettu, sovittiin että kulkee toisinpäin, mutta käytännössä ei ole totta! 8)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Siellä akun sisällä kulkee negatiivisesta positiiviseen, mutta kyllä se plussan kautta kojeelle päin menee. Mittaa mittarilla jos et usko.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

"Elektronit virtaavat negatiivisesta navasta johtimen välityksellä positiiviseen napaan. Sopimuksen mukaisesti kuitenkin sähkövirran määritelmän mukainen suunta on elektronien suuntaan päinvastainen." -Wikipedia/Paristo.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Niin siis elektronit virtaakin negatiivisesta positiiviseen, mutta juurikin virtalähteen sisällä. Sähkövirta kulkee edelleen positiivisesta negatiiviseen kuorman kautta.
Näin mä olen asian ymmärtänyt.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Olet ymmärtänyt väärin koska kyllä virtanen kiertää koko ympyrän, siis jos ei ole katkoksia! 8)
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

jahas, täällä on menty oikeen urakalla ohi aiheen ja alettu puimaan sähkömagnetiikkaa... :D mutta niin tuota, vika korjaantu kun vaihdoin ton osan, siis sen luukun puoleisen, jossa on ne tapit. oli vaan kohtuu suolanen hinta tolla tulitikkurasian kokosella muovihärpäkkeellä, jonka läpi menee kolme jousikuormitteista messinkitappia: 34,50e! ...ja fordin varaosathan oli tunnetusti halpoja... ;)
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

:lol: Joo näinhän se välillä lähtee mopo käsistä. :lol:
En mä kyllä vieläkään allekirjota tota asiaa, mutta olkoon kun en ole asiaan niin syvällisesti perehtynyt vaikka sähkäri olenkin. Mulle on enempi tärkeempää, ettei tule näpeille ja miinus/nollajohdosta ei tule :lol: :roll:

Sen verran vielä pakko kysyä, että oletteko ihan varmoja omasta asiastanne eli onko oikein todellista tietoa vai vain netistä luettua ja väärin ymmärrettyä???
Koska tosiaan niin viralähteen sisällähän eletkronit ja välittäjä aineet liikkuvat negatiivisesta navasta positiiviseen päin ja luovat jännitteen, mutta kyllä sähkövirta kuormalle lähtee positiiviselta navalta ja menee negatiiviselle. Siitähän se lenkki syntyykin.'
Jos hommaat ison tasavirtalähteen jossa riittävä jännite (n.120vdc) ja otat miinus navasta kiinni niin, et saa tälliä. Koita sitten ottaa kiinni plussasta. (Jos virtalähde ei ole suojaerotettu)
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Tärskyjä ei tule "maasta" koska seisoo "maan" päällä! :D
Aikoinaan tosiaan sovittiin että virta kulkee plussasta miinukseen, mutta tosiasiassa miinusmerkkiset elekronit vaeltaa miinuksesta plussaan ja siksi kait virtanen kulkee "väärin päin"? :roll:
Ei kummastakaan navasta saa "tärskyjä" jos ei ole "potentiaalia", siis tasavirralla, vaihtovirta on monimutkaisempi juttu? :roll:
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

Monteonisti kirjoitti:Ei kummastakaan navasta saa "tärskyjä" jos ei ole "potentiaalia", siis tasavirralla, vaihtovirta on monimutkaisempi juttu? :roll:
No sun pitää muodostaa se suljettu virtapiiri, että mitään tärskyjä voi tulla? Vai mitä hait takaa.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Sitä minäkin mitä sinäkin, siis jos jompikumpi puuttuu niin ei tärskähdä, poikkeuksena suurjännitelinjat jolloin virtanen hyppää, siis tulee "valokaari" tai mikä se on kun en kännissä muista? :oops: Ukkonenkin pelaa nuin, siis tulee "potentiaalia" ja tärskäyttää! 8)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Jostain luin, että noi sähkön johteetkin saattaa vaihdella eri virtalähteissä tai materiaalissa. Nesteessä saattaa ionit johtaa sähköä tms. tiä sen tarkemmin.
Ja sitähän just tarkotin, että jos nollapotentiaalia vastaan koitetaan niin plus navassa on se positiivinen jännite.

Mutta aivan sama. Samalla lailla se sähkö kulkee niinkun ennenkin :lol:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Näin on näppylät, virtanen kulkee jos "navat" yhdistetään. Joskus kulkee ilman yhteyttäkin jos virtamäärä ja jännite tarpeeksi suuri sekä matka sopiva em. juttuihin, kait "valokaari" kun en perusinssinä nuita oikein ymmärrä! :roll: Nykyautoissa, myös Voorteissa, otetaan virta siruavaimelle virtalukon "renkaan" mangeettikentästä, siis "kontaktia" ei välttämättä tarvita "virran siirtoon". Samoin on kehitetty sähkökulkineita jotka ottavat "sähkön" magneettikentästä. Tarkempaa tekniikkaa en tunne kun olen tosiaan "perusinsinööri" ja lisäksi kännissä! :oops:
Eskortti
Viestit: 8
Liittynyt: 24 Syys 2006 23:00

Viesti Kirjoittaja Eskortti »

Joka tapauksessa se virta sekä menee, että tulee niiden tappien kautta, jotka ovat siellä takaluukun alareunassa, 3 kpl. (Ja aivan sama kumpaan suuntaan se virta kulkee.) Varmista hyvä kontakti tappien ja vastakappaleiden välille, niin alkaa lasi lämmetä, jos muuten on kunnossa. Myös takalasin pyyhkijä saa virtansa niiden tappien välityksellä.
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Nyt kun porukka on ilmeisesti penkonut noita escon takakontin piuhoja niin kertokaas onko niissä piuhoissa liittimet missä päin? eli ne piuhat jotka tulee korista luukkuun.
Escort 1.8 sport -97
Avatar
Mataz
Viestit: 206
Liittynyt: 28 Elo 2006 13:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mataz »

Monteonisti kirjoitti:Nykyautoissa, myös Voorteissa, otetaan virta siruavaimelle virtalukon "renkaan" mangeettikentästä, siis "kontaktia" ei välttämättä tarvita "virran siirtoon".
iduktiostahan tuossa on kaiketi kyse...
If anything can go wrong, it will.

Escort 1.6i 16v CLX -94
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Mataz kirjoitti: iduktiostahan tuossa on kaiketi kyse...
siitäpä juuri eli samaa ilmiötä kuin puolassa
Escort 1.8 sport -97
Vastaa Viestiin