Sivu 1/1

Focus 2000 1.8td:n jakohihnan vaihto.

Lähetetty: 04 Syys 2006 13:33
Kirjoittaja decator
Eli tällaiseen 2000 vm. olevaan 1.8 td:en tulee nyt 160tkm täyteen ja pitäisi vaihtaa jakohihna.
Kyseisen homman jos joku itse tehnyt tai asiasta tietävä voisi vastailla.

Onko helppo suorittaa iahn omassa tallissa?
Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Mitä osia tarvitsee tilata/ostaa?
Muuta huomioon otettavaa asennuksessa?

Osia olen ajatellut tilata motonetistä seuraavasti:

JAKOPÄÄN HIHNA FORD FOCUS 99--04
Hammastetu hihna joka pyörittää nokka-akselia.
TD-1,8 Ruiskupumpun hihna. . . . . . . . . . . . . . . . . 25-6040
Ja
TD-1,8 Ruiskup hihnan KIRISTIN --00 (manuaalikiristin). . . 25-6166 31.00
TD-1,8 Ruiskup hihnan KIRISTIN automaattikir (sopii aina). 25-6232 53.50
Kumpi hihnan kiristin kannattaa tilata?

Lähetetty: 04 Syys 2006 18:21
Kirjoittaja zemial
Itse ostin omaan 2002 malliin hihnan ja tuon automaattikiristimellä olevan.. itse en hihnaa vaihtanut vaan vein auton tuohon vw merkkiliikkeeseen, hinnoittelu kun siellä oli tuntihintaan pohjaava verrattuna fordin 1000e kalliimpaan listahinnoitteluun.. mutta kuitenkin tuo vaihtotyö on todella yksinkertainen ja sen olisi kyllä voinut tehdä omassakin tallissa, sen työn määrän tajuaa siinä vaiheessa kun saa sen hihnan ja kiristimen käteensä.. hihna tosiaan on ainoastaan pumpun ja nokan välillä, sellainen ihan lyhyt lenkki.. lisäksi pumppu on malliltaan sellainen että ei se ainakaan kovin väkivaltaisesti pyri pyörähtämään mihinkään suuntaan, kehui tuo korjaaja että ei siinä mitään erikoistyökaluja tarvinnu.. kunhan merkkasi hihnapyöriin ja vanhaan hihnaan merkit, sitten teki uuteen hihnaan vastaavaan kohtaan merkit ja asensi paikalleen.

Lähetetty: 05 Syys 2006 09:24
Kirjoittaja Atro
Kyseessä lienee TDDI-kone, kuten omassanikin. Itse sain aikaa kulumaan jotain 4h rauhallisesti tehden. Mielestäni aika paljon savottaa, ennenkuin pääsee itse asiaan. Lue vaikka Haynesin manuaalista (vaikka kirjastossa). Irrotettava pohja"panssari", välijäähdytin putkineen, moottorin kiinnike nokkahihnan puolelta yms. Erikoistyökaluja (jos tekee homman "by the book"):
- Nokkapyörän ulosvetäjä
- palikka jolla pitää nokan paikallaan, kun kun sen keskipulttia avaa/kiristää
- Moottorin TDC-kohdan haku/lukitustyökalu (pultti) (tätä en käyttänyt, oikasin vähäsen)
- Nokan asennoimistyökalu (lattarauta nokan kuskinpuoleiseen päähän)

Nokkapyörä pitää vaihtaa jos se on tiettyä tyyppiä (hajoamisvaara), Ford varaosatiski osaa kertoa. Itselläni meni vaihtoon. Osat maksoi merkkiliikkestä jotain 150e. Iso huolto sisältäen hihnan vaihdon Ford-huollossa olisi maksanut n. 550e, eli ei nyt ihan tonnia.

Lähetetty: 05 Syys 2006 10:29
Kirjoittaja zemial
Minulle tarjottiin tuohon omaani 2002 mallin 1.8tdci koneeseen huoltoa hintaan 700e hihnanvaihtotyö + osat ja vesipumpumppu (joka ei ees oo saman hihnan yhteydessä oikeasti) päälle = 1200e, kieltäydyin kohteliaasti.

Lähetetty: 08 Syys 2006 19:57
Kirjoittaja TuomasS
zemial kirjoitti:Minulle tarjottiin tuohon omaani 2002 mallin 1.8tdci koneeseen huoltoa hintaan 700e hihnanvaihtotyö + osat ja vesipumpumppu (joka ei ees oo saman hihnan yhteydessä oikeasti) päälle = 1200e, kieltäydyin kohteliaasti.
Morjesta!

Vaihatin oman focuksen (2000tdi) nokkahihnan merkkiliikkeessä ja maksoi 250€ töineen. Pari tuntia meni niillä aikaa kuulemma, tosin saman huollon yhteydessä tehtiin paljon muutakin ja auto oli huollossa puoli päivää. 700€ tuli maksaan koko hoito yhteensä.

Lähetetty: 08 Syys 2006 22:42
Kirjoittaja Rahnu
Senverran hintavertailua että noin 480e oli arvio tuohon -02 focus-dieseliin hihnan vaihto+ vuosihuolto. Saavat kyllä tuohon rahaan vaihtaa, en ala itte edes yrittämään.

Lähetetty: 08 Syys 2006 23:25
Kirjoittaja Monteonisti
Olen vaihtanut kaikkiin merkkeihin itse, yhteen kylläkin ketjun, siis en luota nuihin huoltajiin. Kerran kyllä erehdyin vaihdattaan "ammattilaisilla", mutta en toista kertaa vaikka tuo meni takuuseen kun hajoittivat koneen huolimattomalla työllä, oli kylläkin Opeli! :roll: