Sivu 1/1

Jakohihnan kireys

Lähetetty: 31 Elo 2006 21:03
Kirjoittaja jokkep
Miten Transitin dieselissä saadaan jakohihnalle oikea kireys? Kiristetäänkö siihen, mihin rullan jousi painaa? Onko mahdollista, että tulee liian kireälle näin ja seurauksena on hihnavaurio = moottorin täystuho? Korjausoppaassa neuvotaan painamaan hihnaa pitkän osuuden puolivälistä ja sitten tiukkaamaan kiristäjän pultit. Siis painaen hihnaa vai sen jälkeen kun hihnaa on paineltu ja päästetty rullan varaan? Neuvo on epäselvä. Onko tarkoitus painamalla saada aikaan löysempi hihna kuin jousen kiristämänä tulee, vai saada rulla asettumaan painelemalla mahdollisimman hyvin paikoilleen.

Re: Jakohihnan kireys

Lähetetty: 31 Elo 2006 21:50
Kirjoittaja terppi
jokkep kirjoitti:Miten Transitin dieselissä saadaan jakohihnalle oikea kireys? Kiristetäänkö siihen, mihin rullan jousi painaa? Onko mahdollista, että tulee liian kireälle näin ja seurauksena on hihnavaurio = moottorin täystuho? Korjausoppaassa neuvotaan painamaan hihnaa pitkän osuuden puolivälistä ja sitten tiukkaamaan kiristäjän pultit. Siis painaen hihnaa vai sen jälkeen kun hihnaa on paineltu ja päästetty rullan varaan? Neuvo on epäselvä. Onko tarkoitus painamalla saada aikaan löysempi hihna kuin jousen kiristämänä tulee, vai saada rulla asettumaan painelemalla mahdollisimman hyvin paikoilleen.
Hyvä ja vanha perussääntö on sellainen, että kun hihna on kiinni, niin hihnan pisimmästä vapaavälistä pitäis kiertyä varttikierroksen "normaalilla" voimalla ilman työkaluja. SIllai "näppituntumal"..

Hmm.. Mites sen sitte paremmi selittäis. :)

Lähetetty: 01 Syys 2006 23:20
Kirjoittaja Monteonisti
Yleensä kiristin kiristää tarpeeksi. Näppituntuma on tosiaan 90 astetta pisimmästä välistä. Joistain Voorteista puuttuu kiristimen jousi uutena ja se pitää lisätä ensimmäisessä vaihdossa! Outoa kun en ole muissa merkeissä moiseen törmännyt? :shock: