Sivu 1/1

Escort 1.8 käyntiongelma

Lähetetty: 28 Elo 2006 16:43
Kirjoittaja carrier
Moi.

Omistan vuosimallia 1996 olevan 1.8 zetec Escortin jossa on erikoinen käyntiongelma. Toisinaan kierrokset jäävät huutamaan 3000-3500rpm tienoille vaikka kaasu on ylhäällä. Tyhjäkäynti laskee normaaliin vasta kun auto on kokonaan pysähtynyt, eli auton rullatessa kytkin pohjassa kierrokset jäävät päälle. Samoin kytkin ylhäällä auto ryntää eteenpäin. Välillä kierrokset taas laskevat alle tuhannen hetkeksi ja toisinaan auto myös sammuu liikennevaloihin.

Oletin että vika on tyhjäkäynnin säätöventtiilissä imusarjan alla. Oli niin ikävässä paikassa että en lähtenyt itse vaihtamaan vaan vaihdatin liikkeessä. Oli muuten törkeän kallis. No eipä se tietenkään auttanut, eli vika on edelleen päällä (ainakin kierrosten päälle jääminen). Onko kellään tietoa mistä tuota vikaa voisi lähteä hakemaan, aika ikävä ajaa tuolla kun jatkuvasti ikään kuin kaasu puoliksi pohjassa.

Autoa vaivaa myös silloin tällöin (n. kerran viikossa) ilmenevä nykimisongelma, eli tuntuu kuin ei sytyttäisi kaikilla pytyillä. Nyt ei tosin ole ilmennyt vähään aikaan kun ruiskuttelin crc:tä kaikkiin mahdollisiin liittimiin. Tulpanjohtojen+tulppien vaihto ei kuitenkaan tuohon auttanut. Jos vika vielä palaa, onko tietoa mistä voisi lähteä tuota vikaa korjaamaan? Vai liittyvätkö mahdollisesti toisiinsa?

Kaikki neuvot otetaan ilomielin vastaan, turhauttaa sen verran tuo turhanpäiväinen tyhjäkäyntisolenoidin vaihto...

Lähetetty: 28 Elo 2006 21:49
Kirjoittaja marzu
Turhaa tietty kirjottaa kun en voi sua auttaa, mut itsellä ihan sama vika että kaasu "jumittuu"
Autossa kuitenkin niit antureita siel sun tääl niin ei kaikkia kehtais vaihdella, kalliiks tulee, mut se kaasuläpänanturi tai mikä olikaan niin vois olla seuraava vaihdokki.

Lähetetty: 28 Elo 2006 23:34
Kirjoittaja Monteonisti
EGR aiheuttaa usein nykyttelyä. Huohotinvena tai imuilmavuoto heittelee kierroksia, samoin joskus tehostimen anturi, onhan nuita muitakin tietenkin! :roll:

Lähetetty: 29 Elo 2006 01:46
Kirjoittaja TeRoK
Käyttikö ne siellä liikkeessä autoa kiinni diagnostiikka pistokkeessa???
Vaikka ne sen tyhjäkäynti venan vaihtoivatkin niin jos joku moottorin/imusarjan lämpötila-antureista tai tps on rikki niin tyhjäkäyntivenakaan ei toimi oikein.
Saattaa aiheuttaa myös nykimistä kun menee vikatilaan ja käyttää konetta suojatakseen vähän rikkaita asetuksia.
Tietty jo toi pelkkä tyhjäkäyntivenan väärin toimiminen saattaa aiheuttaa nykimistä.

Lähetetty: 31 Elo 2006 20:22
Kirjoittaja carrier
Vika taisi löytyä, vaihdoin kaasuläpän asentotunnistimen eikä vika ole enää uusiutunut. Täytyy pitää peukkuja ettei uusiudukaan...

Lähetetty: 31 Elo 2006 22:52
Kirjoittaja carrier
Sen verran vielä vikaa jäi että jarrutuksissa (vapaalla) tuppaa kierrokset laskemaan n 500rpm nurkille, ei kuitenkaan aina, ja välillä sammuileekin tuossa vaiheessa. Olisiko alipainevuoto vai onko tässäkin joku anturi joka voisi olla särki?

Lähetetty: 01 Syys 2006 23:16
Kirjoittaja Monteonisti
Aluksi voisi kokeilla resetoida keskusyksikkö.
Sitten voisi putsata MAFin ja tyhjäkäyntivenan.
Sitten vois kokeilla ruutata CRC:tä kaikkiin mahdollissiin ja mahdottomiin johtoliitoksiin.
Sitten vois testata anturit mittarilla, myös tehostajan.
Sitten............. 8)

Lähetetty: 22 Syys 2006 21:55
Kirjoittaja Buster
Monteonisti kirjoitti:Aluksi voisi kokeilla resetoida keskusyksikkö.
Sitten voisi putsata MAFin ja tyhjäkäyntivenan.
Sitten vois kokeilla ruutata CRC:tä kaikkiin mahdollissiin ja mahdottomiin johtoliitoksiin.
Sitten vois testata anturit mittarilla, myös tehostajan.
Sitten............. 8)

Itsellä tuli sellainen vika omaan kotteroon (-00 1.8 Mk2) että kun kytkimen polkaisee pohjaan niin kierroset putoaa n500rpm mutta pomppaa takaisin n750rpm ja sitä väliä aikainsa heiluu kunnes on käynyt muutaman minuutin tyhjäkäyntiä paikoillaan, mutta taas kun lähtee ajelemaan niin kierrokset alkaa heijaamaan kohta...
Miten tuo keskusyksikkö resetoidaan?
MAF:iin ei ilmeisesti saa ruiskutella crc:tä?
Alkaa pikkuhiljaa mennä loputkin päreet näiden foortien kanssa (vaikka vannoutunut foordisti olenkin).

Lähetetty: 23 Syys 2006 00:25
Kirjoittaja Monteonisti
Tiedä tuon resetoinnista, mutta vanhemmissa, siis Zeteceissä, akun miinusnavan irroitus vaikkapa puoleksi tunniksi resetoi ECUn, sitten normaalia ajoa vartti ja ohjelmoi itsensä uudestaan. Sinulla jokin anturi antaa väärää tietoa tai on imuilmavuoto tai tyhjäkäyntivena takertelee tai EGR temppuilee, siis jos tuossa on. Kylmänä lisäilmasysteemikin voi oireilla jos sellainen on. Tehostajan anturin voi testailla kääntelemällä rattia tyhjäkäynnillä ääriasennosta toiseen, jos ääni tai kiekat ei muutu niin anturissa tai johdoissa vikaa. Tämä on tosiaan vain arvailua kun en tunne ko. vekotinta tarkemmin! :roll: Lisäksi huohotinsysteemitkin aiheuttaa joskus outoja oireita. Kaukoparantaa on vaikeaa, mutta aina on olen pirssit saanut toimiin, joskus melkein itkemällä! :oops:
Edittiä: Joissain uudemmissa merkeissä resetointi vaatii yli 24h, mutta en tiedä miten Voorteissa! :shock:

Lähetetty: 23 Syys 2006 12:46
Kirjoittaja Buster
Tänään tuli ajeltua n50km ilman mitään oireita... otin toki subbarin ja vahvarin pois eilen. Saa nähdä miten käy jatkossa, epäilen että oireet palaavat ihan kohta jos on tuuriini luottamista.

Lähetetty: 26 Syys 2006 21:59
Kirjoittaja esco-kulta
Haa, alkaa kuulostaa juuri samaiselta vialta, kuin mistä juuri meinasin kirjoitella omasta escosta (1994). Moottori on kyllä täysin eri, mutta tarina hyvin samaa (itsellä 1,4i CVH).

Eli itsellä kans jää moottori esim. liikennevaloissa huutamaan palaksi aikaa. Ja välillä kun kierrokset viimein laskee, jää ne heittelemään, ennenkö rauhoittuvat (minulla kyllä korkeammille kierroksille, kierroksia +1000?, ei kiekkamittaria). Tekeekö teillä myös sitä, että normaalisti ajaessakin kierrokset jäävät korkealle? Itsellä vitosella ajellessa kaasu ylhäällä, vauhtia lähemmäs sata, jos on ensin kiihdyttänyt nopeuden noille nurkille... Käyttäytyy siis koko ajan samalla tavalla, kun normaalisti heti keskusyksikön resetoinnin jälkeen.

Olisikohan tällaisessa syytä? Tuossa taannoin huomasin, että toinen ohuista vaaleanpunaisista alipaineletkuista (?) jotka lähtee ilmanputsarin alta, oli irronnut ruiskulta, ts. toisen pään liitin rikki. Tarkoitus on ollut korjata liitin tällä vkolla, mutta ainakin toistaiseksi työt on torpeedoinut suunnitelmat.

Vastaava ongelma oli jo pari vuotta sitten, mutta en vain kuolemaksenikaan muista mitä tein asialle, vai menikö ohi valohoidolla.

Jos keksin vikaa, laitan informaatiota tänne, mutta allekirjoittaneellekkin kaikki apu tarpeen!

- Esco-kulta

Lähetetty: 26 Syys 2006 22:16
Kirjoittaja Buster
Itsellä ei ole ollut nyt ongelmia kun ei ole ollut vahvaria paikoillaan mutta huomenissa ajattelin laittaa toimintaan...

Lähetetty: 27 Syys 2006 21:10
Kirjoittaja carrier
Joo Vemixillä käytin huollossa, toi kierrosten päälle jääminen korjaantui. Vika oli kaasuläpän asentotunnistimen johdossa joka oli rispaantunut melkein poikki. Välillä tuntuu sammuilevan edelleen valoihin mutta tekee sitä niin harvoin että nyt loppu huollossa ravaaminen omalta osaltani hetkeksi.

Lähetetty: 03 Loka 2006 13:12
Kirjoittaja esco-kulta
Noniin, sain kans oman pirssin taas vaihteeksi toimimaan. Ihan varma en ole, mikä oli perimmäinen vika, mutta jos tätä listaa käyt läpi, niin on ainakin jotain asian hyväksi tehnyt.

Eli alkuun katsoin kaikki kaasuläppäkotelolle menevät johdot läpi, putsasin ne ja lopuksi lykkäsin perään CRC:tä. Ruiskusuuttimelle menevän johdon liittimeen oli jostain päässy jotain öljyn (?) henkistä töhnää. Mahdollinen vika kohta siis...

Jos jollakulla vastaava ongelmaa esiintyy tämän ikäluoka pirssissä, ensimmäisenä katsoisin tuon kaasuläpän asentotunnistimen johdon kunnon anturilta liittimeen. Minulla kaikki muut johdot priimassa kunnossa, mutta näiden kolmen johdon eristeet olivat kuin muovailuvahaa. Lisäksi eristeet olivat rapiseet pois liittimen ja anturin vierestä, jolloin kupariset johtimet olivat suojattomina... No nämä siis eristin uudelleen erkkarilla.

Kolmantena kohtana korjasin (n. Ø3mm) vaaleanpunaisen PI-letkun liittimen ja laitoin sen kiinni paikalleen kaasuläppäkoteloon. Tämänä letkun tarkoitus ei ole auennut, mutta tulee ilmanputsarin alta jo edellämainittuun kaasuläppäkoteloon. Näin siis 1,4 CVH:ssa.

Lopuksi tietysti nollasin keskusyksikön ja vol!!

Eli jos jotain ylläkuvatun henkistä vikaa ilmenee, kannattaa nämä hommat ainakin käydä läpi, ennenkö alkaa huoltamolle kiikuttamaan!

- Esco-kulta