Sivu 1/1

Katti pois?

Lähetetty: 26 Elo 2006 17:02
Kirjoittaja TwentySeven
tarvisin informaatiota.

eli omistan -92 sierran 4x4, ei cossu

onkelman on että siitä pitäsi ottaa Katti pois, mutta miten/minne lambda pitää viedä sen jälkee?
entä mitä katsastus sanoo asiasta kun en ole tietoinen että nelivetoista olisi tehty ilman kattia vai onko tällä merkitystä?

Lähetetty: 26 Elo 2006 17:37
Kirjoittaja jaska74
anna lambada olla omalla paikallaan

Re: Katti pois?

Lähetetty: 26 Elo 2006 17:46
Kirjoittaja Riesa2.0
TwentySeven kirjoitti:entä mitä katsastus sanoo asiasta kun en ole tietoinen että nelivetoista olisi tehty ilman kattia vai onko tällä merkitystä?
Katsastusmies sanoo todennäköisesti, että sulta on kuule täältä katti kadonnut jonnekkin ja jää leima saamatta! Eli jos nyt välttämättä haluat sen poistaa, niin joka vuosi saat sen kuitenkin katsastuksen ajaksi takaisin sinne ruuvata.

Re: Katti pois?

Lähetetty: 26 Elo 2006 21:34
Kirjoittaja s.o.h.c
TwentySeven kirjoitti:tarvisin informaatiota.

eli omistan -92 sierran 4x4, ei cossu

onkelman on että siitä pitäsi ottaa Katti pois, mutta miten/minne lambda pitää viedä sen jälkee?
entä mitä katsastus sanoo asiasta kun en ole tietoinen että nelivetoista olisi tehty ilman kattia vai onko tällä merkitystä?
Miksi ihmeessä se katti pitää sieltä pois saada? mitään tuntuvaa tehonlisää ainakaan on turha millään katinpoistolla odotella.

Lähetetty: 26 Elo 2006 21:39
Kirjoittaja Bootsi
Lyö ennemmin vaikka rautakanki siitä catista läpi. (siis EI kyljestä) ja jätä se sinne paikoilleen. :wink:

Lähetetty: 27 Elo 2006 00:27
Kirjoittaja Monteonisti
Tai tyhjentää katin sisuskaluista, siis jos päästöt kohdallaan niin ei kait haittaa? 8)

Lähetetty: 27 Elo 2006 09:34
Kirjoittaja Bootsi
Monteonisti kirjoitti:Tai tyhjentää katin sisuskaluista, siis jos päästöt kohdallaan niin ei kait haittaa? 8)
Just samaa tarkoitin tuolla, "rautakanki jutulla". :wink:

Re: Katti pois?

Lähetetty: 27 Elo 2006 12:00
Kirjoittaja Jaakko85
TwentySeven kirjoitti:tarvisin informaatiota.

eli omistan -92 sierran 4x4, ei cossu

onkelman on että siitä pitäsi ottaa Katti pois, mutta miten/minne lambda pitää viedä sen jälkee?
Mitä luulet saavuttavasi tällä radikaalilla muutoksella?

No lambdaa ei kuitenkaan tarvi viedä mihinkään, sen voi pitää samassa paikassa :)

Lähetetty: 27 Elo 2006 16:09
Kirjoittaja markkul
Kannattaa huomata, että semmonen vakio mallinen katti virtaa "todella" huonosti, vaikka siinä ei sisuksia olisikaan. Tuo johtuu sen muodosta, eli leveä/korkea lyhyillä kartioilla. Seuraus on se, että kaasun nopeus putoaa ja aiheutuu turbulenssia.

Se miten suuri vaikutus tuolla on, etenkin vakio koneessa, lienee pieni.

Muistaakseni noissa 2.0i OHC koneissa pitäisi olla 115hv. Itsellä on tuossa saksasta tuotu malli, jossa on katti ja APS systeemi ja rekkarriotteessa lukee tehojen kohdalla 101hv. Katti on kaksipönttöinen, joista ensimmäinen on pieni, matala pönttö. Veikkaisin, että tuo systeemi ahdistaa kyllä pakopuolta selvästi ja ainakin varmasti sotkee virtausta, koska on heti pakosarjan toisioputkien jälkeen. Johonkinhan tuo reilu 10hv on kadonnut!

No, mikäli alkuperäisen kysyjän auto on merkitty vähäpäästöiseksi, ei kattia saa ottaa pois. Muistaakseni vielä tuon ikäisestä, EI vähäpäästöisestä saisi ottaa katin pois. Tuo (oikea vuosiväli) lukee laissa, jos joku vaikka jaksaisi pykälän kaivaa.

Lähetetty: 28 Elo 2006 01:24
Kirjoittaja jate2
Anna sen katin olla... Poistolla ei tule lisätehoja/ vääntöä. Jos haluat alkaa tekemällä tekemään, niin repase se 2-pönttöviritys v*dduun sieltä ja laita normaali katti, niitä saa bilikasta ja motonetistä tarpeeksi väljiä. Aina 4-litraisiin asti tarkoitettuja. Saa tehtyä sitten ison putken ja kovat äänet... Muuta hyötyä asiassa ei ole kun keventyny säästöpossu.