Sivu 1/1

Focuksen HC-arvot 159!

Lähetetty: 01 Huhti 2005 15:04
Kirjoittaja vookus
eli katsastin -99 1.6 focuksen tänään, hc-arvo tyhjäkäynnillä (joutokäynti) 159 ja sallittu rajahan on 100.
Mikäs helvetti on vikana?
Vienkö korjaamoon ja onko hintatietoa kyseisen korjauksen hinnasta?
Itse kun olen tällainen rähmäkäpälä eikä auton korjaus taitu!

iso kiitos!

Lähetetty: 01 Huhti 2005 15:40
Kirjoittaja Megado
hassua että noinkin uudessa autossa on yli rajojen.

Lähetetty: 01 Huhti 2005 15:41
Kirjoittaja vookus
Megado kirjoitti:hassua että noinkin uudessa autossa on yli rajojen.
minusta tuo ei ole yhtään hassua... :wink:

Lähetetty: 01 Huhti 2005 15:44
Kirjoittaja Megado
Veikkaisin että joku venttiili jää hieman auki tai jtn. Paljonko fiikuksella on ajettu?

Re: Focuksen HC-arvot 159!

Lähetetty: 01 Huhti 2005 15:57
Kirjoittaja henu
vookus kirjoitti:eli katsastin -99 1.6 focuksen tänään, hc-arvo tyhjäkäynnillä (joutokäynti) 159 ja sallittu rajahan on 100.
Mikäs kuuma paikka on vikana?
Vienkö korjaamoon ja onko hintatietoa kyseisen korjauksen hinnasta?
Itse kun olen tällainen rähmäkäpälä eikä auton korjaus taitu!

iso kiitos!
ollaan töissä vaihettu viimisen kuukauden aikana kansia ja lohkoja focuksiin ku ne ei yksinkertaisesti kestä jos on paljon ajettu tai no zetekkiin kumminkii, tarkotan et ne on kulunu loppuun

Re: Focuksen HC-arvot 159!

Lähetetty: 01 Huhti 2005 16:17
Kirjoittaja overboost
henu kirjoitti: ollaan töissä vaihettu viimisen kuukauden aikana kansia ja lohkoja focuksiin ku ne ei yksinkertaisesti kestä jos on paljon ajettu tai no zetekkiin kumminkii, tarkotan et ne on kulunu loppuun
Eikö niitä voisi muka korjata/koneistaa???

Kannattaa auto viedä ekaks korjaamolle luetuttamaan vikakoodit. Voihan vika olla vaan ilmavuoto tai MAF? Täälläpäin ne ei aina ota edes maksua vikakoodien luvusta kunhan lupaa viedä auton huoltoon sinne.

Lähetetty: 01 Huhti 2005 18:19
Kirjoittaja ZyaS
yleensä tulee halvemmaks vaihtaa uus kun alkaa koneistamaan vanhaa. hyvä esimerkki löytyy opelilta. jos ecotecissä katkee jakohihna niin tehtaalta kansi maksaa muistaaks ne 2000€ ja rapia kokonainen vaihto kone maksaa 3000€ rapiat. koko kone "helpompi" vaihtaa kun pelkkä kansi, siis ajallisesti.

EDIT: kannattaa kokeilla ilmamäärä mittarin langan putsausta. vaikuttaa Hc-arvoon

Lähetetty: 01 Huhti 2005 19:06
Kirjoittaja vookus
elikkäs autolla on ajettu 103 000 kilometriä, sisäänajettu!

Lähetetty: 01 Huhti 2005 19:13
Kirjoittaja overboost
vookus kirjoitti:elikkäs autolla on ajettu 103 000 kilometriä, sisäänajettu!
Ei noilla kilometreillä mitään mekaanista(toivottavasti) vikaa ole. Vuotaako pakoputki? Tarkasta konehuoneen imusarjaan liittyvat letkut. Onko murtumia? Ja sit MAF:in lankojen puhdistus esim. elektoniikkaspraylla.

Lähetetty: 01 Huhti 2005 19:22
Kirjoittaja vookus
overboost kirjoitti: Ei noilla kilometreillä mitään mekaanista(toivottavasti) vikaa ole. Vuotaako pakoputki? Tarkasta konehuoneen imusarjaan liittyvat letkut. Onko murtumia? Ja sit MAF:in lankojen puhdistus esim. elektoniikkaspraylla.
Jep, taidan jättää imusarjat ja maffit kaverille katsottavaksi! enhän mä edes tiedä missä on imusarja, arvaus on kyllä hyvä! täytyypä nuo viikonloppuna tsekata!

Lähetetty: 01 Huhti 2005 20:21
Kirjoittaja vookus
lapazu kirjoitti:Jälleen kerran ne öljyt, ne öljyt... Onko sisällä jotain muuta kuin Fordin 5W-30 laatua? Jos on, päästöongelmat saa siinä sitten kaupanpäälle. Jos öljyt on oikein, sitten ei täältä muita vinkkejä irtoa.
Öljyt vaihdettu 7000 km:ä sitten euromasterilla. siitä ei ole hajuakaan mitä sisällä on?! Mitenkäs ne muut laatuöljyt sitten "satuttaa" tuota konetta?

Lähetetty: 01 Huhti 2005 21:35
Kirjoittaja henu
vookus kirjoitti:elikkäs autolla on ajettu 103 000 kilometriä, sisäänajettu!
viimeks mihin vaihettiin kans ni sillä oli ajettu 115 000km :wink:

Lähetetty: 01 Huhti 2005 22:31
Kirjoittaja Arska123
henu kirjoitti: viimeks mihin vaihettiin kans ni sillä oli ajettu 115 000km :wink:
Mikähän paikka moottorissa on loppuunkulunut noilla kilometreillä???

Lähetetty: 01 Huhti 2005 22:44
Kirjoittaja janzamar
takuu... :lol:

Lähetetty: 02 Huhti 2005 00:29
Kirjoittaja Monteonisti
Kait imuilmavuoto tai lambda-anturi rikki?
ollaan töissä vaihettu viimisen kuukauden aikana kansia ja lohkoja focuksiin ku ne ei yksinkertaisesti kestä jos on paljon ajettu tai no zetekkiin kumminkii, tarkotan et ne on kulunu loppuun
Kyllä kait nuo Zetecit kestää aika pitkään, itsellä kokemusta kyllä vain 250tkm, kunnes pistin vaihtoon? :shock:

Lähetetty: 02 Huhti 2005 10:01
Kirjoittaja henu
Arska123 kirjoitti:Mikähän paikka moottorissa on loppuunkulunut noilla kilometreillä???
se tuntus olevan satunaista joskus sylinterit on kulunu ja joskus venat palanu ja joskus kans halki

Lähetetty: 02 Huhti 2005 23:19
Kirjoittaja fiiikus
onko vanhassa vara parempi vai pitääkö pelätä ? emännän Escossa -94 1.8 on ny 309 tkm ja siinähän tuo on raksuttanut... (kop kop)

Lähetetty: 02 Huhti 2005 23:40
Kirjoittaja Monteonisti
Varsinkin pakkasaamuna? :D

Lähetetty: 03 Huhti 2005 12:02
Kirjoittaja hartza
Mielenkiintoista, päästöongelmien takia aletaan jo moottoria vaihtaa :lol:

Re: Focuksen HC-arvot 159!

Lähetetty: 03 Huhti 2005 12:08
Kirjoittaja Bootsi
henu kirjoitti: ollaan töissä vaihettu viimisen kuukauden aikana kansia ja lohkoja focuksiin ku ne ei yksinkertaisesti kestä jos on paljon ajettu tai no zetekkiin kumminkii, tarkotan et ne on kulunu loppuun
No onkos teillä siellä töissä nurkat pullollaan viallisia zetekkejä?
Voisin ostaa muutaman.. :wink: :lol: :lol:

Lähetetty: 03 Huhti 2005 14:23
Kirjoittaja ZyaS
hartza kirjoitti:Mielenkiintoista, päästöongelmien takia aletaan jo moottoria vaihtaa :lol:
no mikä ettei :twisted:

Re: Focuksen HC-arvot 159!

Lähetetty: 03 Huhti 2005 15:04
Kirjoittaja henu
Bootsi kirjoitti: No onkos teillä siellä töissä nurkat pullollaan viallisia zetekkejä?
Voisin ostaa muutaman.. :wink: :lol: :lol:
jos jotain jää ni se lähetetäään tehtaalle takas :wink:

Lähetetty: 04 Huhti 2005 12:47
Kirjoittaja vookus
huomiseksi sain vikakoodin luvun liikkeestä, sanoivat vikakoodinluvun hinnan alkaen 90 Eurosta! Siis mitä v*ttua, voiko pitää paikkansa???

Lähetetty: 05 Huhti 2005 22:30
Kirjoittaja ZyaS
vookus kirjoitti:huomiseksi sain vikakoodin luvun liikkeestä, sanoivat vikakoodinluvun hinnan alkaen 90 Eurosta! Siis mitä v*ttua, voiko pitää paikkansa???
aika hyvä tuntihinta.. aikaa taitaa mennä maksimissaan ko. toimenpiteessä 15min :twisted: jos tosiaan pelkät koodit luetaan

Lähetetty: 08 Huhti 2005 18:57
Kirjoittaja Digit
Arska123 kirjoitti:Mikähän paikka moottorissa on loppuunkulunut noilla kilometreillä???
Minun 1.6 vm 2000 focuksella oli ajettu viime keväänä 96tkm kun huomasin, että öljynpainevalo vilkahti. Kiireen vilkkaa tarkastin öljyt, tikku ei edes kastunut.. lisäsin moottoriin 3,5(!) litraa öljyä. Otin yhteyttä ford-liikkeeseen ja ruvettiin etsimään vikaa. Ford-liikkeessä ei muuta kuin katsottiin löytyykö vikakoodeja ja mitattiin ohivuodot. "Kaikki on kunnossa" sanottiin minulle.. Aloitin öljyjen tarkkailemisen ja totesin yhdessä ford-liikkeen jälkimarkkinointipäällikön kanssa, että öljyä kuluu 0,6l/1000km!!! Todettiin usealla 1000 km:n ajojaksolla joiden jälkeen laskettiin kulutuksen keskiarvo. Kulutus oli reilusti yli tehtaan asettaman rajan (0,4l/1000km). HC arvot olivat ~200 tietämillä. Mitattiin useasti Ford-liikkeessä. Siitä huolimatta sekä kyseinen liike, että Fordin maahantuoja viittasivat kintaalla asialle, koska kyseessä oli niin vanha auto. Sekään ei auttanut, vaikka olin huollattanut aina merkkiliikkeessä autoani. Korjausehdotukset olivat uusi moottori hieman yli 3000 € tai epävarmempi nostimien kumien vaihto mikä olisi maksanut ~800 €. Kumien vaihdosta minulle todettiinkin, että tuskin se kumminkaan auttaa..

Kuluttaja-asiamies oli sitä mieltä, että joudun auton iän vuoksi maksamaan korjauksesta vähintään puolet ja aikaa päätöksen saamiseen menisi noin vuosi.. Oli jo marraskuu ja auto piti saada katsastetuksi seuraavan 4 kk:n aikana, joten ei olisi ollut aikaa odotella päätöstä.

Vein auton eräälle korjaamolle, jossa kansi otettiin pois. Kolmossylinteri oli soikea!!!. Männän ylä- ja alareunassa oli kiiltävät kohdat joista öljy oli puhaltanut ylös, muuten kaikkien mäntien laet olivat erittäin karstassa. Niinpä autooni vaihdettiin tehdasuusi puolimoottori. Vaihtoa ei todellakaan tehty Ford-liikkeessä.

Tiedän lisäkseni toisen samanikäisen auton, missä on 1,6l moottori. Sillä oli ajettu 98tkm kun öljynkulutus oli alkanut. Siihenkin vaihdettiin moottori.

-ei enää fordeja minulle-