Kartiosuodatin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
COSSUHENKKA
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Maalis 2005 21:08
Paikkakunta: Humppila

Kartiosuodatin

Viesti Kirjoittaja COSSUHENKKA »

Onko kellään kokemusta Raid Universal kartiosuodattimesta?
Onko mitään virkaa? Toi 48€:n hinta ei kyl päätä huimaa.
Escort 1.6 STW -98
JJ Tupa
Viestit: 16
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:42
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja JJ Tupa »

Eiköhän se hommansa tee, mulla oli Simotan kaksoiskartiofiltteri (60 €) ja se ainaki toi mahtavat imuäänet 8). Havaittavissa oli jopa pientä piristystä kulkupuolelle.
Nissan 200SX -89

EX-
BMW 325i 2.7 E30
Sierra 2.0i DOHC -90
Escort 1.6 -89
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

johtuen äänistä.. ;) :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

ZyaS kirjoitti:johtuen äänistä.. ;) :twisted:
Ei pidä paikkaansa toi sun artikla... :wink:
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
yellows
Viestit: 25
Liittynyt: 12 Helmi 2005 16:58
Paikkakunta: Cuopio

Viesti Kirjoittaja yellows »

Just tänään asensin RaidHp: n performance kitin mondeoon. Tuntuu aikalailla samalle kun KN:n paneelifiltteri, meteli vaan on kovempi.
TuningUkkeli
Viestit: 546
Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja TuningUkkeli »

yellows kirjoitti:Just tänään asensin RaidHp: n performance kitin mondeoon. Tuntuu aikalailla samalle kun KN:n paneelifiltteri, meteli vaan on kovempi.
Itsellä on Greenin kartio, 100x120x85. Nytten on vaan tainnu mennä tukkoon kun ei mölise enää... :wink:
On sillä ainakin ero kuin yöllä ja päivällä K&N paneeliin. Paneelin kun heitti niin kierrosherkkyys katos kokonaan. Mielestäni paneelista ei ole mitn hyötyä.
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

onko kokemuksia vanhan mallin is sierrasta kartiosuodattimella?? paraneeko äänet kuinka paljon ja vaikuttaako jotenkin muutenkin koneen toimintaan? rikkooko tommonen filtteri sit helposti ilmamäärämittarin kun jotkut ainakin niin väittävät?
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ei hajota ilmamäärämittaria vaiko ilmamassamittaria.. no sierras ei hätää kun on toinen noista mikä ei hajoa siis EI ole kuumalanka vaan L-mallinen :?

pientä vääntöä ton hyödyistä käyty aiemmin kun jaksaa lukea koko topicin läpi niin pääsee perehtymään jo aiheisiin jotka ovat kaukana vapaavirtaus suodattimesta :lol:
http://www.ford-club.net/foorumi/viewtopic.php?t=1344
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Foortman
Viestit: 21
Liittynyt: 17 Maalis 2005 10:52

Re: Kartiosuodatin

Viesti Kirjoittaja Foortman »

COSSUHENKKA kirjoitti:Onko kellään kokemusta Raid Universal kartiosuodattimesta?
Onko mitään virkaa? Toi 48€:n hinta ei kyl päätä huimaa.
Kertoisitko mistä tuon löysit?
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

Noita raidin suodattimia saa hessumobiilista ja osaset liikkeistä. jos ei löydy hyllystä niin ne tilaa niitä
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

pistäkääpäs tähän nyt semmonen tiukka yhteenveto et onko tommosesta kartiosuodattimesta enemmän hyötyä vai haittaa? esim. onko puhdistusteho paljonkin huonompi kuin vakion? nyt kyseessä oli öljytty vaahtomuvi vilsu.
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

lainaan omaa kirjotustani.. lue toi läpi jos oot jo lukenu niin tee omat johto päätökset..
ku siitä voi olla hyötyä tai sitten siitä ei ole kukaan ei oo uskottavasti vielä kumpaakaan todistanu :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
cikatti
Viestit: 30
Liittynyt: 23 Touko 2005 09:29
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja cikatti »

ZyaS kirjoitti: lainaan omaa kirjotustani.. lue toi läpi jos oot jo lukenu niin tee omat johto päätökset..
ku siitä voi olla hyötyä tai sitten siitä ei ole kukaan ei oo uskottavasti vielä kumpaakaan todistanu :twisted:
Vapaavirtaussuodattimissa on aika usein yksi SUURI vika, ne ei tuota laminaarista virtausta imusarjalle, tässä kohtaa laminaarisuudella on suuri merkitys ilman määrän tuottoon, pyörteilyllä on haittansa ja se hidastaa virtausta. Pyörteilyä tarvitaan vasta kun aletaan lähestyä palotapahtumaa jotta ilman pyörteilyllä tuotettaisiin suurempi pinta-ala polttoaineeseen...

Olen kokenut eri vaparifilsuja ja todennut parhaimmaksi Apexin valmistaman kartion, erittäin tehokas puhdistaja ilman öljyämistä ja se laminarisoi erittäin hyvin virtausta ja siis saa aikaan maksimaalisen virtauksen koneeseen.
Itse työskentelen lentomoottorien parissa ja niiden ilmanotossa pyritään aina parhaaseen mahdolliseen ilman laminarisointiin (virtauksen suoraviivaistamiseen) ja tietty patopaineen tuottamiseen jotta teho olis paras mahdollinen.
Eli vapari tulis aina myös koteloida hyvin ja koteloon tulee vetää suoraan keulasta riittävän iso putki kotelolle, näin saadaan patopaineen vaikutus mukaan ja tehoa tulee suuremmissa nopeuksissa pienelläkin koneella muutama kilowatti lisää.
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Ja testien mukaan tämä patopaine alkaa vaikuttamaan jossain +250km/h tuntumassa, joten se siitäkin tehonlisäyksestä sitten... :)
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

mites ootte sierroissa laittanu ton kartiosuodattimen? kun siihen pitäs vissiin väsätä jonkin sortin muutoskappale et saa sen filtsun kiinni sihen ilmamassamittariin.
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

jos laittaa kartiosuodattimen kiinni niin vetääkö se sit seoksen hirveen laihalle vai osaako toi ruisku reagoida parempaan ilman saantin ja rikastaa seosta? varsinkaan kun ei oo seosmittaria niin sitä laihalla käyntiä ei välttämättä huomais kun vasta sitten kun männässä on reikä :?
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Ilmamäärämittarin pitäis ymmärtää läpivirtaavan ilman määrä, eli ei pelkoa että menis laihalle.
Zaarin
Viestit: 145
Liittynyt: 18 Huhti 2005 00:34

Viesti Kirjoittaja Zaarin »

jesse1987 kirjoitti:mites ootte sierroissa laittanu ton kartiosuodattimen? kun siihen pitäs vissiin väsätä jonkin sortin muutoskappale et saa sen filtsun kiinni sihen ilmamassamittariin.
Minulla on Scorpparissa cooleriletkulla ja pannoilla kiinni. Hyvin on toiminut tee-se-itse-viritelmäni. Kaupasta saa valmiitakin asennuskittejä, mutta niiden hinta voi olla enemmän kuin letkukauppiaalla. :wink:
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

lalli69 kirjoitti:Ilmamäärämittarin pitäis ymmärtää läpivirtaavan ilman määrä, eli ei pelkoa että menis laihalle.
toikin on vaan johonkin ilmamäärän asti,paljon ku ilmaa menee paljo läpi niin ei todellakaan enään soppa riitä,mut varmaan vapareissa johonkin asti riittää,eli jos tehoa tulossa paljon,niin kannattaa kuitenki varmistaa sillon et seokset on kunnossa,koska ei toi ilmamäärämittari kovasti pysty lisään soppaa.turbokäytössä sen huomaa helposti :wink:
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

turbiiniriesa kirjoitti: toikin on vaan johonkin ilmamäärän asti,paljon ku ilmaa menee paljo läpi niin ei todellakaan enään soppa riitä,mut varmaan vapareissa johonkin asti riittää,eli jos tehoa tulossa paljon,niin kannattaa kuitenki varmistaa sillon et seokset on kunnossa,koska ei toi ilmamäärämittari kovasti pysty lisään soppaa.turbokäytössä sen huomaa helposti :wink:
mut vissiin ainakin näin alkuun jos ei oo muuta ''viritystä'' kun toi kartiosuodatin niin toi ilmamassamittari vissiin pitäis seokset kunnossa :roll:
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
markkul
Viestit: 242
Liittynyt: 09 Elo 2005 15:53
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

mut vissiin ainakin näin alkuun jos ei oo muuta ''viritystä'' kun toi kartiosuodatin niin toi ilmamassamittari vissiin pitäis seokset kunnossa Rolling Eyes
Tommosessa elektronisessa ruiskussa on yleensä joku 20% varaa, eli sen verran voipi tehoja nostaa ilman muutoksia suihkutinlaitteistoon. Ja sen ilmamäärämittarin tehtävä on nimenomaan mitata virtaavan ilman määrää, eli sen todellakin pitäisi mukautua virtauksen muutoksiin.

Valitettavasti tommosella kartiolla ei kyllä tehoa juurikaan tule. Tuolla 40e hinnalla voi vaihtaa vakio suodattimen n. 8 kertaa! Ei kai tossa DOCH:ssa mikään erityisen ahdistava tuo ilmanputsari ole?
testien mukaan tämä patopaine alkaa vaikuttamaan jossain +250km/h tuntumassa, joten se siitäkin tehonlisäyksestä sitten..
Kawasaki Ninjassa tuo patopaine tuo 7hp 200km/h nopeudessa. Tuo on mielestäni aika paljon pelkällä letkun asennuksella. No niin, Suomessa ei kyllä noita vauhteja saa ajella. Tuohon rammaamiseen liittyy vielä se, että ilma mitä vedetään on kylmää, eli tiheämpää, jolloin bensaa voidaan laittaa enemmän.

Itse virittelin tommosen systeemin. Imuilman lämmöt putosivat n. 5 astetta, jola tarkoittaa teoriassa 1,2% tehonlisäystä. Tuota patopaineefektia en ole vielä kyennyt mittaamaan, kun autossa ei ole MAP anturia, eikä sellaista tällähetkellä löyty muualtakaan, mutta tarkoitus olisi tutkia asiaa ihan oikeasti.

Uskallan kumminkin väittää, että tommosella RAM-AIR virityksellä ja vakio filtterillä saa enemmän aikaan kuin ns. vapaavirtaussuodattimella, joka liian usein on vielä asennettu konetilaan, josta se vetää varmasti kuumaa ilmaa. Voitte itse laske jos 5 astetta on 1,2%, niin paljon on esim .20 astetta kun imetään jostain pakosarjan läheisyydestä (tai no siinä ero voi olla suurempikin).
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

mulla meni vapaa virta suodin puskurin suunnalle vanhassa autossa. :D enkä kyllä huomannu mitään teho eroja vakiolla ja "virityksellä" mutta ehkä se olikin tarkoitettu kaasareihin :lol:
ei herneitä sinne imusarjaan
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

no tollasella thyyning putsarilla ei saa kuin helevatan rumat imuäänet.

tuuninki piireissä se on kova sana. mulla on vapaavee suodatin ja katilta 2.5 tuuman putki ja hiilikuitupönttö :lol:
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Kamalaa vääntöä taas! antakaa jo olla. jos joku haluaa laittaa vaparin autoon niin yrittäkää keksiä jotain muuta kuin "vittuun sellaset, mitä sä sellasellä" nönnönnöö.. täällä on katsokaas ihan meitä perustunettajia.. ei voi väittää vastaan etteikö kartiosuodatin olis siistimmän näkönen konehuoneessa sen mustan laatikon tilalla, oli hyötyä tai ei..

samperi mikä herneläjä tuli kiskottua..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

voin väittää vastaan, laitoin sellasen ja se on rumempi kuin se musta tötsä :lol:

edit: ainiin anteeksi jos loukkasin jotain "perus tuunaajaa".
Vastaa Viestiin