Sivu 1/1

Virtalukossa häikkää

Lähetetty: 17 Elo 2006 13:39
Kirjoittaja heinolauri
Moi,

Auto on Focus, vm. 2000, 1,6 wagon. Ajettu 111 000.

Virtalukkoon on ilmaantunut ongelma: avainta ei saa normaalisti käännettyä eli käynnistettyä vaan pitää vähän aikaa "nylpyttää" edestakaisin niin johan kääntyy ja auto käynnistyy. Katsastusmies kiinnitti asiaan huomiota, kun rattilukko ei mennyt päälle eli häikkä käynnistämisessä heijastuu myös virtalukon toimintaan. No, katsastusmies löi nyrkillä virtalukkoon ja herätteli sitä, niin menihän se päälle. Katsastuksen jälkeen olen huomannut, ettei se rattilukko mene helposti päälle, en ole sitä kuitenkaan jyskyttänyt, kun ei ole ollut tarvis. Käynnistäminen toimii aina vähän aikaa paremmin kun ruiskuttaa virtalukkoon vähän CRC:tä. Mutta tuohan on vaan ensiapua.

Onko jollain ollut vastaavaa ongelmaa? Mitäköhän korjaaminen maksaa? Meneekö takuuseen (ei kai sentään)?

Kiitos vastauksista!

Lähetetty: 17 Elo 2006 14:44
Kirjoittaja KajS
Mitä jos sen virtalukon puhdistaisi ja öljyäisi asiallisella öljyllä.

Asiallinen öljy on sitten lukkoöljyä, aseöljyä, moottoriöljyä, peräöljyä, ompelukoneöljyä ihan asiantuntemuksen ja mieltymysten mukaan.

CRC on hyvä ensiapu, mutta ohuena aineena se ei pysyvämmin voitele; 80W-90 pysyy voitelukohteessa kauemmin :D

Jutun juoni on siinä, että saa näitä nykyvehkeitäkin hoivata ja "rasvata", jotteivät sitten ikääntyneinä, kun ooppeliksimuuntumisprosessi on vauhdissa, rupea kiukuttelemaan.

Lähetetty: 17 Elo 2006 15:03
Kirjoittaja GeeTee-
Voitelua kannattaa koittaa, ite oon tommosta voitelevaa lukkosulaa ruikkinu lukkoihin ni ei oo renannu.. Ja kuulemani mukaan raskaat avainniput "kuluttaa" tuota virtalukkoa, joten kovin paljoa ylimääräistä metallia ei siinä avaimen peräs kannattane kuljettaa.

Lähetetty: 17 Elo 2006 17:28
Kirjoittaja TeRoK
Mutta ensiapua se voiteleminen aina on. Jos sieltä lukosta on kosketuspinnat kuluneet niin kyllä se voitelu vähän aikaa auttaakin kun öljyä menee kosketuspintojen väliin, mutta aina saa olla toimenpidettä uusimassa.

Lähetetty: 17 Elo 2006 17:46
Kirjoittaja heinolauri
Kiitos vinkeistä!

CRC, jota olen käyttänyt on juurikin sellaista lukkoihin tarkoitettua, vissiin sitten voitelevaa linimenttiä - selainnen pikkupullo, jossa on lukkopesään menevä suutin. Se helpototta hetkeksi...
Avain nipussa ei ole mitään turhia painoja. Olen itse ollut auton omistaja vasta vuoden ja häikkää on ollut pikkasen alusta alkaen. Lukkoja olen voidellut säännöllisesti, et kyllä tämä on kaukaisempaa perua :?

Seuraavaksi kokeilen laittaa pesään, jotain jäykempää tavaraa.

Mietin, että ei kai vika olisi vaan kuluneessa avaimessa? Voiko avain kulua? Voisin kokeilla käynnistämistä vara-avaimella.

Lähetetty: 17 Elo 2006 18:02
Kirjoittaja Megado
heinolauri kirjoitti:Kiitos vinkeistä!

CRC, jota olen käyttänyt on juurikin sellaista lukkoihin tarkoitettua, vissiin sitten voitelevaa linimenttiä - selainnen pikkupullo, jossa on lukkopesään menevä suutin. Se helpototta hetkeksi...
Avain nipussa ei ole mitään turhia painoja. Olen itse ollut auton omistaja vasta vuoden ja häikkää on ollut pikkasen alusta alkaen. Lukkoja olen voidellut säännöllisesti, et kyllä tämä on kaukaisempaa perua :?

Seuraavaksi kokeilen laittaa pesään, jotain jäykempää tavaraa.

Mietin, että ei kai vika olisi vaan kuluneessa avaimessa? Voiko avain kulua? Voisin kokeilla käynnistämistä vara-avaimella.
Kyllä se avainkin kuluu siinä missä lukkopesän haitat. Jos tuntuu ettei rattilukko toimi, niin sehän on yhteydessä lukkopesään, jolloin on vaihdettava lukkopesä. Fordilla tekevät siihen samaan sarjaan avaimen, ettei tarvitse pitää kahta avainta.

Lähetetty: 17 Elo 2006 21:29
Kirjoittaja Monteonisti
Lukkopesään mennyt moskaa tai avain kulunut. Kannattaisi ehkä ruiskuttaa tavallista CRC:tä muutama kerta ja avain välillä monta kertaa sisään ja ulos, putsaus aina kun ulkona, lähtee enimmät moskat pois. Seuraavana päivänä ruiskaus CRC:n "kestovaseliinia", olikohan joku "MULTICLUP" (?), mahdottoman hyvä aine lukkojen ja saranoiden voiteluun kesällä ja talvella. On siis sumutettavaa "kestovaseliinia". 8)