Sivu 1/5
Pari turbo kysymystä
Lähetetty: 30 Maalis 2005 00:13
Kirjoittaja Qtka
Eli mistä otetaan öljynkierto turbolle ohc koneessa

Ja minkä kokoisesta putkesta ootte vääntäny turbolle pakosarjoja....2 litraseen... Ja miten noita ruisku ohc:n pakokanavia kannattaa/pitää muotoilla....oisko jollain kuvia hyväks hiplatuista pakokanavista...
Re: Pari turbo kysymystä
Lähetetty: 30 Maalis 2005 05:59
Kirjoittaja overboost
Qtka kirjoitti:Eli mistä otetaan öljynkierto turbolle ohc koneessa
Öljynpaine-anturilta. T-haara toinen painekellolle ja toinen turbolle. Muista kysymyksistä ei kokemuksia, ne riippuu, mitä tehoja haetaan, mikä turbo jne

Lähetetty: 30 Maalis 2005 23:32
Kirjoittaja Qtka
No entä jos kysytään näin päin, että jos teen ulkohalkaisijaltaan 42,4 millisestä putkesta niin onko liian iso... toinen vaihtoehto ois sitten 33,7 millinen.... vaan se taitaa mennä jo melko ahtaaks?

Ja turboksi ois tulossa Holsetin h1a josta ei oo muuta tietoo kun että turbiinipuolen a/r näyttää melko pieneltä

Lähetetty: 30 Maalis 2005 23:58
Kirjoittaja ZyaS
jos sen pakosarjan tekis sisähalkasijaltaan vähän isommasta kun pakokanava on. niin ei pidäis ainakaan haitatta virtausta, eikä tuu suurta tilavuutta ennen turbo

turbo viive kasvaa käsittääkseni.(mitä kauemmin pakokaasun virtaus kestää sylinteristä turboon.
Lähetetty: 31 Maalis 2005 01:06
Kirjoittaja Aksu
Riippuu minkälaista konetta on tekemässä. Cossusta on penkitetty yli 450 36mm sarjalla.
Lähetetty: 31 Maalis 2005 21:22
Kirjoittaja evolution
http://www.kolumbus.fi/huuhka.racing/turbo16.html
tossa olis yks versio vähän keskeneräisenä tosta turbon sarjasta.
putki on ulkoa 50mm ja sisältä 46mm olevaa vesijohto putkea.
pakokanavista vaan ohjurit ohuemmiksi ja kiilan mallisiksi niin päin että kiilan kärki osoittaa pakokanavaan, sitte voi sieltä kanavan yläreunasta ottaa hivenen pois ja tehdä sinne pienet venttiili taskut.
noin suurin piirtein on muokattu omani kansi, aihiona oli 1.6 kansi
Lähetetty: 31 Maalis 2005 22:26
Kirjoittaja Qtka
Aika tukevan kokosta tuo putki.... minkälainen ahdin tuohon on tulossa ja paljoko pitäs heppoja irrota?
Lähetetty: 01 Huhti 2005 14:49
Kirjoittaja Eemeli
Tuolta alla olevasta osoitteesta löytyy kuvaa/vähän tietoa omasta tulevasta turbon pakosarjastani. Tuon sarjan ahdistus ei tuolla varmaan tule vastaan kuin sellaisissa tehoissa mitä ei koskaan ohc motista(ainakaan omasta) tulla saavuttamaan. (veikkailtiin et riittäs toi 48mm putki ainakin 800hv)

Lähetetty: 01 Huhti 2005 15:53
Kirjoittaja Qtka
Komean näkönen sarja.... Paljoko tuossa putkessa on seinämä vahvuus....Itellä epäonnistu kaikki taivutus yritykset 38mm putkella joten taidan värkätä siitä 42.4 millisestä, sen taivuttaminen ainakin onnistuu.... Riittääpähän sitten isommalle turbolle jos nälkä kasvaa 8) ...
Lähetetty: 01 Huhti 2005 16:13
Kirjoittaja overboost
Hanki valmiita käyriä ja hitsaa pakosarja niistä kasaan. Harvemmilla taivutuskoneilla saat tarpeeksi jyrkkiä mutkia pakosarjaan ja yleensä niillä menee putki samalla lyttyyn.
Lähetetty: 01 Huhti 2005 17:02
Kirjoittaja evolution
tehosta ei mitään arviota tähän väliin tulee niin paljon ku saadaan irti.
sieltä kotisivun galleriasta pitäis löytyä kuvakin tosta turbosta mikä siinä on kiinni mutta joka tapauksessa se on holsetin tekemä
Lähetetty: 01 Huhti 2005 17:24
Kirjoittaja ZyaS
evolutionilta kysyisin vaan että miks oot tehny 1.6kannesta??
kun siinä on pienempi palotila, pienempi pakoventtiili(kanava?)
eiks iS:n kansi ois ollu parempi tehä??
Lähetetty: 01 Huhti 2005 17:34
Kirjoittaja Eemeli
Qtka kirjoitti:Komean näkönen sarja.... Paljoko tuossa putkessa on seinämä vahvuus....Itellä epäonnistu kaikki taivutus yritykset 38mm putkella joten taidan värkätä siitä 42.4 millisestä, sen taivuttaminen ainakin onnistuu.... Riittääpähän sitten isommalle turbolle jos nälkä kasvaa 8) ...
Jos mulle tämän sanoit... niin kiitos.
Eikä ole taivutettu noita, vaan on hitsailtu nippuun valmiista mutkista ja suoranpätkistä. Vedin vain melkoisolla virralla kiinni et sulas varmasti kunnolla ja hion noit saumakohdat.
Seinämävahvuus on 2mm
Lähetetty: 01 Huhti 2005 18:56
Kirjoittaja ford86
kerroppas evolution kokoonpanostasi muilta osin ku noi mahlen takomännät

käytätkö "vakiosiittimiä" ja mitä nenää käytät... 8) ajattelin vaa ku huomasin noista sun projekti kuvista että nokkapyörä on vakio, siitä päättelin että ei oo varmaankaa kisanokkaa...

Lähetetty: 01 Huhti 2005 21:10
Kirjoittaja evolution
nokka on kentcamsin fr30 ruiskun vääntönokka.
toi 1.6 kansi sen takia koska siinä on pienemmät kanavat joista saa suurentamalla paremman malliset mitä noista isommista kansista ja venttiilit on vaihdettu isompiin, venttiileissä pronssi ohjurit.
luultavasti en tule edes hommaamaan säädettävää nokka pyörää, jos voimaa ei kerran tolla normaalilla löydy ni sitte on jossain muualla vikaa ja jos sillä säädettävällä pyörällä saa jonkun hepan lisää niin en tiedä tartteeko niitä jos ennestäänkin on tarpeeksi.
kiertokanget kevennetty kiillotettu ja tasapainoitettu sama käsittely myös kampiakselilla.
vauhtipyörästä otettu siivu pois.
burtonin korkea paine/suurteho ö-pumppu
suuttimet on vakiot mutta väliaikaisesti kakkua saadaan lisää 2 lisäsuuttimella. rakenteilla on jo imusarja ainakin 8kpl suuttimia voi olla että tulee enemmänkin.
Lähetetty: 01 Huhti 2005 22:43
Kirjoittaja Eemeli
evolution kirjoitti:nokka on kentcamsin fr30 ruiskun vääntönokka.
toi 1.6 kansi sen takia koska siinä on pienemmät kanavat joista saa suurentamalla paremman malliset mitä noista isommista kansista ja venttiilit on vaihdettu isompiin, venttiileissä pronssi ohjurit.
Oletkos laskenut paljonko tulee puristus suhteeksi? Eli nuot on ohc omat k-kanget ja niissä kuuppelin männät? Jää mantä jonku about 3mm kansi tason alle?? Kannattais laskea puristussuhde, ettei vaan jää turhan kovaksi turbolle.
Lähetetty: 01 Huhti 2005 22:45
Kirjoittaja ford86
onko toi fr30 vakio ruiskun nokka...? meinasin vaa, ku eikö virinokkia pidä ajoittaa että ne toimii täydellisesti..., mut ei paljon säädetä ku ei oo säädettävää pyörää 8) mullakin on toi oharin turbotus meneillään ja ajattelin pitää kaiken muun vakiona paitsi männät ja nokka-akselin?? ku noi "vihreät") is suuttimet riittää kuulemma tonne 180-200hp tienoille, ja mulla kun ei oo aikomus ylittää noi luvut ollenkaa! ja toi mun nokka tulee olemaan kc 284!
Lähetetty: 01 Huhti 2005 22:57
Kirjoittaja country sedan
KC 274:llä heräis vähän alempaa.
Lähetetty: 01 Huhti 2005 23:00
Kirjoittaja ford86
voi olla joo! mul on toi ihi rhb6, ja tuolla kc 284 riittäis kuulemma koko turbon teho alueen, se mitä se antaa...?! siitä 2000-6500rpm..., tiedä sit?!
Lähetetty: 02 Huhti 2005 09:07
Kirjoittaja evolution
puristukset on n.8 kanttahan on muokattu myös
ei oo vakio ruiskun nokka siinä tuskin on yli 12mm nostoa, asteita tossa ei muistaakseni ole paljoa enempää ku vakiossa.
ku tota konetta ei saanu pyörimään ympäri ennen ku jousilautasten alareunasta otettiin 2mm pois ja vena jousia lyhennettiin
Lähetetty: 02 Huhti 2005 13:40
Kirjoittaja Eemeli
evolution kirjoitti:puristukset on n.8 kanttahan on muokattu myös
ei oo vakio ruiskun nokka siinä tuskin on yli 12mm nostoa, asteita tossa ei muistaakseni ole paljoa enempää ku vakiossa.
ku tota konetta ei saanu pyörimään ympäri ennen ku jousilautasten alareunasta otettiin 2mm pois ja vena jousia lyhennettiin
Puristus suhde vai puristus paine?
Tyypllinen ongelma 1.6 kannesta tehtäessä. Päälle 12mm nostoilla alkaa siis venajouset mennä putkeksi tai retainerit pohjaa. Itse en kyllä olis jousia mennyt lyhentämään koska silloinhan jousien "paine" laskee, ja mahdollisesti voi sakata paljon alemmilla kierroksilla. Paras tapa varmaan olisi ollut hommaa pitempivartiset venat tai jyrsiä jousia syvemmälle kanteen taikka laittaa kuplan venajouset(harva kierre ja riittävän jäykät)
Jos en ihan väärin muista, niin tämän perän kansivelhot tekee kannet niin että venttiillin varsi näkyy 45mm ohjurista. jolloin paikoilleen sopii melkein mikä tahansa nokka(patsi rullanokka päälle 16mm nostoilla tietenkin.).
Lähetetty: 02 Huhti 2005 19:57
Kirjoittaja t5
Ford 86:selle laskennallisesti is suuttimet ei todellaakaan riitä 180-200hv jos bosch 0280 150 219 167cm3/min.2,5bar.
Lähetetty: 02 Huhti 2005 20:27
Kirjoittaja turbiiniriesa
juu ei riitä noi suuttimet tolla bensan paineella,noilla tehoilla,mutta vois nippanappa rittää ku nostat painetta tai sit laitat yhen samankokosen lisäsuuttimen toimiin painekytkimellä.
Lähetetty: 02 Huhti 2005 20:30
Kirjoittaja ZyaS
nii eikä mitään kuplan vakio jousia sitten. ei kestä hirveemmin kierrätellä yli 4500rpm:n

Lähetetty: 02 Huhti 2005 21:41
Kirjoittaja evolution
taitaa olla aivan sama tossa mulla onko jousista otettu pois ku tota ei tartte kierrättää ihan mahottomia sen perusteella mitä sain tänään ajelluks.
toi sanomani on puristus suhde.
haluaisin tietää millä lasket puristus paineen koneesta
