Foortin ehostusta & ruosteen taltuttamista
Lähetetty: 08 Elo 2006 19:07
Nyt on hiukan tekstiä, mutta ei se mitään.
Tulinpa hankkineeksi -98 STW Mondeon jokin aika sitten ja muuten hyvä kuntoisessa autossa ottaa silmään muutama ruosteen alku. Ja näistä tahtoisin päästä eroon. Maali ei ole metallihohto.
Ensinnäkin pyöränkaarien helmat ovat alkaneet repsottamaan varsinkin takaa. Eli maalipinta on irtautumassa pellistä enemmän ja vähemmän. Miten tämä olisi paras korjata? Kaarien ulkopuolinen pinta on hyvässä kunnossa.
Toiseksi pelkään takaluukun kromisen "kahvan" ympäristön alkavan hapertua. Pientä ruskehtumista on jo havatittavissa fordin merkin ympärillä sekä noin 1cm2 alueella merkistä n. kello 9 ja 11 välillä.
Ja vielä kolmanneksi helmapellin pokkauksessa ja helman etuosassa on orastavaa korroosiota, jota on yritetty edellisen omistajan toimesta hidastaa varsinkin etukaaren ja helman risteyksestä.
Aluksi ajattelin vetää kylmästi lamellilaikalla maalit ja massat pois takaloksun pokkauksesta koko kaaren mitalta ja tämän jälkeen hitsata/paikata mitä tarvitsee tai asentaa koko kaaren mitalle uusi kantattu pelti tai vetää koko kantti pois. Onko näitä korjauksia porukka tehnyt ja minkälaisin kokemuksin?
Seuraavaksi takaluukun kimppuun, kahva pois ja samaan maaliin kuin korikin, ruosteen alku pellille, sopivat hapot ja massat päälle jne. Ruskehtunut Ford -merkki lienee kai viisasta vaihtaa myös. Ehkä myös vetää kokonaan uusi lakka koko takaluukkuun?
Viimeiseksi tutkia hiomapaperilla mitä etukaareesta ja helmasta löytyy, vetää pellille jos tarpeellista ja samat mömmöt mitä takaluukkuun, plus koko alahelma jollakin kovalla kivenisku tms. maalilla/massalla.
Lisäksi konepellistä (joka näyttää kertaalleen jo maalatulta) löytyy muutamia minun omistuksessa tulleita pienehköjä kiven iskemiä pellin etuosasta (kiitos etelä-eestin sorateiden, broombroom!). Nämä ajattelin vain paikata "kynsilakka" maalilla. Ovat vielä suhteellisen tuoreita, vai kannattaisiko varmuuden vuoksi vetää koko pelti samalla vaivalla kuin takaluukkukin?
Siinäpä sitä jo tulikin.
Tulinpa hankkineeksi -98 STW Mondeon jokin aika sitten ja muuten hyvä kuntoisessa autossa ottaa silmään muutama ruosteen alku. Ja näistä tahtoisin päästä eroon. Maali ei ole metallihohto.
Ensinnäkin pyöränkaarien helmat ovat alkaneet repsottamaan varsinkin takaa. Eli maalipinta on irtautumassa pellistä enemmän ja vähemmän. Miten tämä olisi paras korjata? Kaarien ulkopuolinen pinta on hyvässä kunnossa.
Toiseksi pelkään takaluukun kromisen "kahvan" ympäristön alkavan hapertua. Pientä ruskehtumista on jo havatittavissa fordin merkin ympärillä sekä noin 1cm2 alueella merkistä n. kello 9 ja 11 välillä.
Ja vielä kolmanneksi helmapellin pokkauksessa ja helman etuosassa on orastavaa korroosiota, jota on yritetty edellisen omistajan toimesta hidastaa varsinkin etukaaren ja helman risteyksestä.
Aluksi ajattelin vetää kylmästi lamellilaikalla maalit ja massat pois takaloksun pokkauksesta koko kaaren mitalta ja tämän jälkeen hitsata/paikata mitä tarvitsee tai asentaa koko kaaren mitalle uusi kantattu pelti tai vetää koko kantti pois. Onko näitä korjauksia porukka tehnyt ja minkälaisin kokemuksin?
Seuraavaksi takaluukun kimppuun, kahva pois ja samaan maaliin kuin korikin, ruosteen alku pellille, sopivat hapot ja massat päälle jne. Ruskehtunut Ford -merkki lienee kai viisasta vaihtaa myös. Ehkä myös vetää kokonaan uusi lakka koko takaluukkuun?
Viimeiseksi tutkia hiomapaperilla mitä etukaareesta ja helmasta löytyy, vetää pellille jos tarpeellista ja samat mömmöt mitä takaluukkuun, plus koko alahelma jollakin kovalla kivenisku tms. maalilla/massalla.
Lisäksi konepellistä (joka näyttää kertaalleen jo maalatulta) löytyy muutamia minun omistuksessa tulleita pienehköjä kiven iskemiä pellin etuosasta (kiitos etelä-eestin sorateiden, broombroom!). Nämä ajattelin vain paikata "kynsilakka" maalilla. Ovat vielä suhteellisen tuoreita, vai kannattaisiko varmuuden vuoksi vetää koko pelti samalla vaivalla kuin takaluukkukin?
Siinäpä sitä jo tulikin.
