-94 Mondeo keittää VASTA koneen sammutettua
Lähetetty: 06 Elo 2006 23:00
Eli ongelmana on jäähdytys veden keittäminen koneen sammuttua.
Tuli tossa huomattua hesan reissussa että aina kun on lopettanut ajamisen niin vähän ajan päästä alkaa kuuluun kuplimista. Itse epäilisin että ongelma johtuu siitä kun vesi ei enään kierrä ja venttilikoneista ja männät luovuttavat vielä lämpöä niin tehokkaasti että veden lämpötila nousee niin suureksi että se alkaa lopulta keittämään siellä. Koska ajossa kuplia ei synny niin en epäile kannen tiivistettäkään. Ja kaikkein ihaninta asiassa on se että lämmöt ovat silti vielä normaalin rajoissa. Joten siksi epäilenkin että vika on paisuntasäiliön korkissa joka päästäis kaikki paineet pihalle. Puhallinkin lähtee pyöriin vasta punasen rajalla minne se ei nouse muutakun yrittämällä. Veljeni väitti että ongelma on termostaatissa. Koska se on hitusen lämpimämpi kun vakio. Mutta mitäs se nyt siihen vaikuttaa kun se on joka tapauksessa auki jo ihan hitusen yli puolenvälin lämpötilamittarista katottuna. Ja kun keittäminen alkaa siinä ku sammuttaessa lämmöt ovat siellä "normal" tekstin A-kirjaimen ja L-kirjaimen päällä tai välissä.
Mittariston lämpötila-anturi on vaihdettua puolivuotta sitten ja näyttää varmasti oikein. Termostaatti on myös vaihdettua hitusen aikasemmin ja sekin toimii oikein. Myöskään nestettä ei katoa tai sen pinta ei nouse oikeastaan mihinkään koneen käydessä vaan vasta kun kupliminen alkaa.
Tuli tossa huomattua hesan reissussa että aina kun on lopettanut ajamisen niin vähän ajan päästä alkaa kuuluun kuplimista. Itse epäilisin että ongelma johtuu siitä kun vesi ei enään kierrä ja venttilikoneista ja männät luovuttavat vielä lämpöä niin tehokkaasti että veden lämpötila nousee niin suureksi että se alkaa lopulta keittämään siellä. Koska ajossa kuplia ei synny niin en epäile kannen tiivistettäkään. Ja kaikkein ihaninta asiassa on se että lämmöt ovat silti vielä normaalin rajoissa. Joten siksi epäilenkin että vika on paisuntasäiliön korkissa joka päästäis kaikki paineet pihalle. Puhallinkin lähtee pyöriin vasta punasen rajalla minne se ei nouse muutakun yrittämällä. Veljeni väitti että ongelma on termostaatissa. Koska se on hitusen lämpimämpi kun vakio. Mutta mitäs se nyt siihen vaikuttaa kun se on joka tapauksessa auki jo ihan hitusen yli puolenvälin lämpötilamittarista katottuna. Ja kun keittäminen alkaa siinä ku sammuttaessa lämmöt ovat siellä "normal" tekstin A-kirjaimen ja L-kirjaimen päällä tai välissä.
Mittariston lämpötila-anturi on vaihdettua puolivuotta sitten ja näyttää varmasti oikein. Termostaatti on myös vaihdettua hitusen aikasemmin ja sekin toimii oikein. Myöskään nestettä ei katoa tai sen pinta ei nouse oikeastaan mihinkään koneen käydessä vaan vasta kun kupliminen alkaa.