Sivu 1/1

Escortin nykiminen, Pulse air vaiko lambda?

Lähetetty: 03 Elo 2006 11:03
Kirjoittaja TuomasY
Voiko rikkinäinen lambda aina hetkellisesti toimia oikein. Sigun mukainen Escort nykii. Pakokaasutesterin mukaan arvot ovat välillä ihan mitä sattaa, mutta sitten taas ajoittain lambda on tasan 1 ja arvot ok.

(Aloitin jälleen uuden keskustelusäikeen Escortin nykimisestä. Aihe on niin mystinen, että minusta tämä ei ole vielä asian liiallista vatvomista.)

Osaako kukaan suoralta kädeltä vahvistaa nykimisen johtuvan "Pulse air"-vempaimesta?

Tarkistin tulpat. Ovat kunnossa. Sytytysjohdot uusin. Puolan kunnon tarkistin ajamalla ehjällä puolalla. Nyki silti. Sulakerasian tai boksin vioista en osaa sanoa.

--
Tuomas Yrjövuori

Lähetetty: 03 Elo 2006 12:02
Kirjoittaja TeRoK
Lamdbaanpäin enemmän viittaisi. Tekeekö kaasu pohjassa ajettaessa samaa???

Tolla pulse air valvella tarkotat varmaan tyhjäkäynti venttiiliä (joka siis aukeaa asteittain eculta tulevien pulssien taajuuden mukaan) ?

Se aiheuttaa paremminkin kierrosten päällejäämistä ja viiveitä kierrosten laskuun.

Re: Escortin nykiminen, Pulse air vaiko lambda?

Lähetetty: 03 Elo 2006 12:38
Kirjoittaja markkul
TuomasY kirjoitti:Voiko rikkinäinen lambda aina hetkellisesti toimia oikein. Sigun mukainen Escort nykii. Pakokaasutesterin mukaan arvot ovat välillä ihan mitä sattaa, mutta sitten taas ajoittain lambda on tasan 1 ja arvot ok.
Mittaa (tai mittauta) se lambda. Voit myös kokeilla ajaa sen johto irtikytkettynä, jolloin ei pitäisi nykiä.

Mittaaminen on helppoa, tarvitset nopeahkon digitaalisen yleismittarin. Lambdan johto irti, auto käymään.Tasavirta-alueella miinus johto akun miinukselle ja sitten tökit niitä lambdan pinnejä, kunne löydät sen mistä signaalitulee. Muut näyttävät jotakuinkin nollaa, signaalijohtimessa pitäisi olla hyppivä jännite. Oikein toimiessa se on 0,45 kieppeillä, mutta koska ruisku vetää oletusseoksilla, kun ei saa labdasignaalia, se on luultavasti korkeampi. Haarukkana voipi pitää 0,1 - 1,0 VDC ja se vaihtelee tuolla välillä. Tosin kun auto käy tyhjää heittely pitäisi olla toimivalla anturilla pientä. Eli ei tuommoisia voltin heittoja.

Lähetetty: 03 Elo 2006 13:11
Kirjoittaja TuomasY
TeRoK kirjoitti:Lamdbaanpäin enemmän viittaisi. Tekeekö kaasu pohjassa ajettaessa samaa???

Tolla pulse air valvella tarkotat varmaan tyhjäkäynti venttiiliä (joka siis aukeaa asteittain eculta tulevien pulssien taajuuden mukaan) ?

Se aiheuttaa paremminkin kierrosten päällejäämistä ja viiveitä kierrosten laskuun.
Kaasu pohjassa auto kulkee hienosti ja tasaisesti ja nykiminen hellittää hetkellisesti jopa tasakaasulla ajettaessa. Pian alkaa jälleen uudelleen nykiä, jolloin kaasun pohjaan painaminen saa nykimisen taas muutamaksi sekunniksi häviämään.

"Pulse airilla" tarkoitan APS:ää (Air Pulse System) eli lisäilmapulssia. Se on EGR:n näköinen vempain pakosarjan yhteydessä. (92:ssa Escortissa ei ole EGR.)

Pulse air antaa lisäilmaa pakosarjaan ja sen ainoa tehtävä on ilmeisesti nopeuttaa katalysaattorin lämpiämistä. Pulse airin venttiili voi vuotaa, jolloin lisäilmaa pääsee jatkuvasti pakosarjaan (ennen lambdaa). Tällöin lambda antaa viestin liian laihasta seoksesta. Asia korjataan suihkimalla liikaa bensaa, jolloin auto tukehtuu.

Vika ei siis välttämättä ole rikkinäisessä lambdassa, vaikka tuntuisikin lambdan oireiluna. Ongelma on, että kun en tiedä kummasta on kyse. Tai sitten kyse ei ole kummastakaan, vaan jostain ihan muusta :cry:

--
Tuomas Yrjövuori

Lähetetty: 03 Elo 2006 13:29
Kirjoittaja markkul
TuomasY kirjoitti:
Tuo tosiaan ei ole EGR eikä tyhjäkäyntiventtiili. Itse sekoitin myös EGR:ään kun ihmettelin mitä mun Sierra (!) oli syönyt. Revin sen koko letkuhelvetin pois ja tulppasin reijät pakosarjassa. Ainakin lähti käymään ihan hyvin.

Millainen ilmamäärämittari tuossa Eskon koneessa on? Voi meinaan sekin aiheuttaa tommosta, varsinkin jos on läppätyyppinen. (Voi myös olla pelkällä MAP:lla jolloin ei ainakaan helpsti vikaannu.)

Lähetetty: 03 Elo 2006 16:34
Kirjoittaja TuomasY
TeRoK kirjoitti:Lamdbaanpäin enemmän viittaisi. Tekeekö kaasu pohjassa ajettaessa samaa???
Irrotin lambdan liittimen ja ongelma katosi. Kumpikohan tuossa silti reistailee, lambda vai "pulse airin" vuotaminen?

Eli ostaako Motonetistä 50 euron lambda-anturi vaiko hitsata ensimmäiseksi pulse airin putket umpeen?

--
Tuomas Yrjövuori

Lähetetty: 03 Elo 2006 18:54
Kirjoittaja jesse1987
TuomasY kirjoitti: Irrotin lambdan liittimen ja ongelma katosi. Kumpikohan tuossa silti reistailee, lambda vai "pulse airin" vuotaminen?

Eli ostaako Motonetistä 50 euron lambda-anturi vaiko hitsata ensimmäiseksi pulse airin putket umpeen?

--
Tuomas Yrjövuori
omassa rs2000sessa oli samanlainen vika joka myös hävisi lambdan johdon irroittamalla, vaihdoin uuden lambdan ja nyt pelittää. ja muutenkin tuo sun ongelma viittaa vahvasti siihen lambda-anturiin :wink:
ja sen labdan saat vielä halvemmalla biltemasta 39.90e :D

minkätakia muuten oot tehny kolme eri topickia samasta aiheesta :?:

Lähetetty: 03 Elo 2006 19:44
Kirjoittaja TeRoK
Joo lambdaan päin edelleen kallistuisin, koska Lambdahan on ohitettuna kaasu pohjassa ajettaessa.
Töpseli irtihän ecu on vikamoodissa ja kulkee perus asetuksilla eli pulse airkaan ei ilmeisesti ole sillon toiminnassa???
En tiedä miten toi pulse air systeemi tarkalleen toimii kun ei omassa ole, mutta luulisin ainakin, että jos siinä olisi joku mekaaninen vuoto joka päästää ilmaa pakoputkeen niin nykiminen jatkuisi töpselin irrottamisen jälkeen. Jos se taas sekoilee sähköisesti niin koita ottaa se pois toiminnasta eli irrottaa siitä töpseli... vai onko siinä jotain sähköstä venttiiliä???

EDIT: Jaa eihän se tosiaan jatkukaan töpselin irrottamisen jälkeen kun on kerran vikatila päällänsä :roll:

Sitten onkin vaikeempi testata kumpi on syyllinen... Ei sitä sitten millään saisi helposti väliaikaisesti tukittua pois toiminnasta?

Lähetetty: 03 Elo 2006 21:07
Kirjoittaja jesse1987
ei ainakaan mulla aiheuttanu toi aps mitään ongelmia vaikka se jäikin ''vuotamaan''. ja tuskin se sen kummempaan vikatilaan menee lambdanjohdon irroituksella, pistää vaan oletusarvot mittaamisen sijaan :wink:
ja tuossa taasen juttua siitä apsista -> http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/aps.htm tosin rs2000sessa mutta sama idea kaikissa :wink:

Lähetetty: 03 Elo 2006 22:32
Kirjoittaja TuomasY
jesse1987 kirjoitti: omassa rs2000sessa oli samanlainen vika joka myös hävisi lambdan johdon irroittamalla, vaihdoin uuden lambdan ja nyt pelittää. ja muutenkin tuo sun ongelma viittaa vahvasti siihen lambda-anturiin :wink:
ja sen labdan saat vielä halvemmalla biltemasta 39.90e :D

minkätakia muuten oot tehny kolme eri topickia samasta aiheesta :?:
Hain Motonetistä (ennen kuin luin viestisi) 50 euron lambdan, ja nyt Escort toimii jälleen hienosti. Eli eipä tosiaan kannattanut ruveta suin päin sahaamaan "pulse airin" putkia poikki.

Pahoittelen useita topicceja ja muutenkin sekavaa aiheen käsittelyäni.

--
Tuomas Yrjövuori

Lähetetty: 03 Elo 2006 23:32
Kirjoittaja TeRoK
jesse1987 kirjoitti:ei ainakaan mulla aiheuttanu toi aps mitään ongelmia vaikka se jäikin ''vuotamaan''. ja tuskin se sen kummempaan vikatilaan menee lambdanjohdon irroituksella, pistää vaan oletusarvot mittaamisen sijaan :wink:
ja tuossa taasen juttua siitä apsista -> http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/aps.htm tosin rs2000sessa mutta sama idea kaikissa :wink:
No miten nyt haluat asian ilmaista, mutta sitä nimenomaista ohjelmaa ecussa juuri tarkotin, jota käytetään silloin kun joku mottorinohjauksen komponenteista on irti.
Eli perussäädöt tai oletus arvot tms.

Ja luulisi sen jonkun verran vaikuttavan jos pakosarjaan menee koneen ohi kokoajan happea. Jos sulla vuosi se vaan sen verran vähän, ettei aiheuttanut ongelmia???

Lähetetty: 04 Elo 2006 17:49
Kirjoittaja TuomasY
TuomasY kirjoitti: Hain Motonetistä (ennen kuin luin viestisi) 50 euron lambdan, ja nyt Escort toimii jälleen hienosti.
Kävin tänään mittauttamassa pakokaasut. Lambda hyvin tarkasti 1 ja muutkin arvot hyvät.

--
Tuomas Yrjövuori

Lähetetty: 04 Elo 2006 17:55
Kirjoittaja TeRoK
Hyvä, että selvisi. Tällä kertaa arpominen auttoi :D
Töpselin päähänhän toikin olisi lopulta kannattanut laittaa.

Lähetetty: 04 Elo 2006 19:58
Kirjoittaja TuomasY
TeRoK kirjoitti:Hyvä, että selvisi. Tällä kertaa arpominen auttoi :D
Töpselin päähänhän toikin olisi lopulta kannattanut laittaa.
Itse asiassa sekin tuli tehtyä samalla. Ei vikakoodeja. Nollasin boksin pitämällä akun piuhoja irti. Käytin Escortin piuhan päässä jo kolme päivää sitten, mutta silloin tuli melkein kaikki vikakoodit, kun olin irrotellut piuhoja.

--
Tuomas Yrjövuori