Sivu 1/1

Focus hukkaa jäähdytinnestettä

Lähetetty: 03 Elo 2006 07:00
Kirjoittaja jalase
Eli onko edessä kansipahvin vaihto kun paisuntasäiliöstä hukkuu koko ajan nestettä? Läikkää ei jää alle ja öljytilavuus ei lisäänny, mutta silti nestettä hukkuu noin 1l/1000km. Jos neste menee palotilaan niin eikö putkesta tulisi vesihöyryä tai päästömittauksessa näkyisi jotain häikkää? Auto kuitenkin katsastettiin eilen eikä vikoja ollut.
Kuluttaako ilmastointi nestettä?
Onko kannen aikaisu sellainen operaatio mikä kannaattaa teettää ammattimiehellä? Auto on Focus 1.6 Ghia -99, ajettu 135tkm.

Lähetetty: 03 Elo 2006 11:26
Kirjoittaja pm
Termostaatin kotelo mennyt omasta taivaspaikanvarmistajasta vaihtoon. Alkuun vuoto oli niin vähäistä ettei lätäkköä laskenut alleen.

Lähetetty: 13 Elo 2006 18:26
Kirjoittaja tetrax
Itselläni sama vika tällä hetkellä ja menossa huoltoon. Vuotaa vesipumpun juuresta mutta ei jätä näkyviä lätäköitä.
Auto 04 focus 1.6 ajettu 45000km.

Re: Focus hukkaa jäähdytinnestettä

Lähetetty: 13 Elo 2006 19:19
Kirjoittaja jaska74
jalase kirjoitti:Onko kannen aikaisu sellainen operaatio mikä kannaattaa teettää ammattimiehellä?
ehdottomasti

Lähetetty: 14 Elo 2006 16:31
Kirjoittaja zippe
Mullakin oli samanlaista vikaa talvella. Syy löytyi vuotavasta lohkolämppäristä, tai siis tiivisteestä. Neste haihtui saman tien moottorin ollessa kuuma, eikä lätäkköäkään löytynyt.

Lähetetty: 15 Elo 2006 22:13
Kirjoittaja Mondeo96
Sama vika 96 mondeossa. Lohkolämmittimen juuresta vuosi eikä paljoa jälkiä jättänyt.

Lähetetty: 17 Elo 2006 21:55
Kirjoittaja Monteonisti
Kannen aukaisu on oikeastaan aika helppoa mutta kasaus joskus hitusen vaikeampaa! :D

Lähetetty: 18 Loka 2006 13:37
Kirjoittaja Mikkiss
Itsellä samantapaisia ongelmia MONDEOSSA, ni laitetaan samaan..

Eli kulutus on jotain puoli litraa/1000km ollu nyt muutaman kuukauden.. en iha tarkkaa tiedä, muutaku et sitä vähä hävii. Mikäs olis todennäköisin syy tohon hommaan, kun ei löydy näkyvää vuotoa ja nesteen taso käyttäytyy tosi oudosti.

eli: kun auto on seissyt viikon kylmänä, on pinta vakio(maximissa), ei muutu kun avaa korkin.

Auton kun laittaa käymään ja käyttää kuumaksi niin pinta laskee minimiin tai vähä alle ja käytön aikana tulee kuplaa paisuntasäiliöön, kupliminen kuitenkin vähenee kun kone on kuuma tai loppuu kokonaan (en nyt muista varmaksi)

Sitten ku menee muutaman tunnin päästä avaan paisarin korkin ni sihahtaa aika kovin ja pinta nousee takaisin lähelle maksimia.


mikähän piru tässä nyt on, yksi sytytystulpista on kierteistään kostea, voi kyl olla bensaa tai öljyy tms.. laitoin sit piruuttaa tähän pyttyy paineilmaa 4bar mut ei aiheuttanu kuplia paisariin..

öljynpinta ei myöskään nouse ja sisäl ei haise mikää outo haju...


mahtaisko sellasel uv-katiivisel aineel saada paikannettuu vuotokohtaa paremmin? vai onko muita vinkkejä?

Re: Focus hukkaa jäähdytinnestettä

Lähetetty: 18 Loka 2006 16:45
Kirjoittaja jpisteh
jaska74 kirjoitti: ehdottomasti
Ehdottomasti tarkastaisin suoruuden ja tarvittaessa oikaisisin kannen. Huvikseen kannen oikaisua ei kannata tehdä.

j.h

Ei se oikaisu hankala ole, jopa minäkin osaan tehdä sen :-)

Lähetetty: 18 Loka 2006 17:23
Kirjoittaja petrim
poistettu

Re: Focus hukkaa jäähdytinnestettä

Lähetetty: 18 Loka 2006 17:31
Kirjoittaja petrim
poistettu

Lähetetty: 18 Loka 2006 23:20
Kirjoittaja Monteonisti
Minulla alkoi Monteossa vuotaan vesipumpun laakeri. Vaihdon jälkeen täytin paisarin ylitäyteen puristellen samalla ylävesiletkua. Ajolenkki ja tarkistus. Oli neste vajonnut normaaliin ja pysyi siinä myöhemminkin. 8)

Lähetetty: 27 Syys 2007 19:50
Kirjoittaja msanta
Mulla vuoti termostaatin kumitiiviste Focus Tdi 2000 mallissa. Hävitti nestettä pikkuhiljaa ja ei meinannut löytyä vuotoa, koska se oli niin vähäistä.
Laitoin termostaatin kumitiivisteen ja rungon väliin pari pahvista leikattua lisätiivistettä, jolloin tiivistekumi taas painui kotelon kantta vasten tiiviisti. Täytyy sitten varmaan vaihtaa termostaatti (88 astetta) + tiiviste, kunhan poikkean merkkiliikkeeseen.

Lähetetty: 30 Syys 2007 01:10
Kirjoittaja Monteonisti
Meidän Eskossa vuoti vesipumpun tiiviste kun oli jostain syystä vesipumpun pultit löysällä! :shock:
Kerkesin uuden ostaa ja vaihdoin! :twisted:

Lähetetty: 30 Syys 2007 01:58
Kirjoittaja tanarimies
Minun focuksessa jätti tielle (tai moorrotinmerkkivalo syttyi) ja termostaatti ja/tai termostaatin tiiviste oli paskana, itse vaihdoin (isoveli ehkä vähän auttoi) ja homma sujui ilman osineen hankintaa jotain 45minuuttia... Vähän kai tyyppivikana tuo, että termostaatin kotelo tai muuta sieltä menee ja vuotaa hitaalleen...

vika korjaantu

Lähetetty: 13 Loka 2007 17:17
Kirjoittaja Arkaks
Mulla oli sama vika mondeossa ( 97vm 2.0) jäähdytin nestettä hävis aika tiuhaan. Sit nesteen pinta nous aina kun paineet päästi. laitoin nesteen joukkoon syylärin paikkaus nestettä mikä ei tuntunut auttavan ainakaan heti. Sitten vaihdoin paisunta säiliön korkin painetta tasaavaan ja nyt ei ole nestettä hävinnyt minnekkään. varmaan on pieni reikä alipaineletkussa tai jossain ja kun paine kasvaa liikaa niin nestettä häviää. Pitäisi laittaa vaihtoon kaikki letkut niin ongelma ainakin häviäisi.

Lähetetty: 12 Marras 2007 23:03
Kirjoittaja micu82
Itellä häviää jäähytinnesteet focuksessa maksimista minimiin n.300-400km aikana... Pitää alkaa tutkiin missä vika mut jos joku osaa suoraan sanoa mistä näin kova nesteen katominen johtuu niin vihjeitä saa antaa :lol: kyseessä siis vm.2000 1.6 Focus

Lähetetty: 13 Marras 2007 07:50
Kirjoittaja msanta
Hanki uusi termostaatin kumitiiviste merkkiliikkeestä (n. 3 euroa). Ota auki termostaatin kotelo moottorin etupuolelta ja vaihda kumitiiviste termostaatin ympärille. Tämä on usein vuotava paikka Focuksessa.

Lähetetty: 13 Marras 2007 11:59
Kirjoittaja micu82
Ilmeisesti pääsee helpommin käsiksi jos käyttää laturin pois siitä edestä.
Vai olenko ihan väärässä jos väitän et se termostaatti on siinä laturin alla piilossa?

Lähetetty: 13 Marras 2007 15:08
Kirjoittaja msanta
Laturi kannattaa irroittaa, jos se estää termostaattikoteloon käsiksi pääsemistä. Tarvittaessa kannattaa irroittaa myös vesiletku kotelon kannesta. Kotelo irtoaa, kun sitä vähän kopauttaa muovi tai puunuijalla. Termostaatti täytyy panna samaan asentoon, jossa se oli ennen irroitusta. (ilmausventtiilli ylöpäin). Tiivistyspinnat kannattaa puhdistaa huolella ennen asennusta. Jäähdytysjärjestelmän täytössä pitää jäähdyttimen letkuja puristella, että ilma poistuisi järjestelmästä. Nestemäärää kannattaa vielä kuitenkin tarkkailla jonkun aikaa korjauksen jälkeen, koska ilma vähitellen poistuu ilmataskuista jäähdytysjärjestelmässä ja nestettä saattaa joutua lisäämään.

Lähetetty: 13 Marras 2007 16:37
Kirjoittaja micu82
Nyt on sit todettu et on tiputtanu nesteet maahan eli eiköhän se sit oo se termostaatin kotelo. No mielummin se ku kansiremontti :D Meinaan hurahdin tossa hetkeksi opelistiksi ja vecculin kansiremppa oli liikkeessä (ei merkkiliikkeessä) osineen n.400€. No nyt ollaan taas foordi kuskeja yhden ooppelin ja yhden Vanin jälkeen 8)

Lähetetty: 15 Marras 2007 10:07
Kirjoittaja mape
itellä vuosi lämpötila-anturin tiiviste, joka on siinä termostaattikotelon alapuolella, tihutti sieltä hiljalleen... kantsii tarkastaa sekin.

Lähetetty: 15 Marras 2007 15:17
Kirjoittaja micu82
Ok.Pitää kurkata se samalla :P

Lähetetty: 18 Marras 2007 01:31
Kirjoittaja Monteonisti
micu82 kirjoitti:Nyt on sit todettu et on tiputtanu nesteet maahan eli eiköhän se sit oo se termostaatin kotelo. No mielummin se ku kansiremontti :D Meinaan hurahdin tossa hetkeksi opelistiksi ja vecculin kansiremppa oli liikkeessä (ei merkkiliikkeessä) osineen n.400€. No nyt ollaan taas foordi kuskeja yhden ooppelin ja yhden Vanin jälkeen 8)
Minäkin ostin yhden Uuppelin, mutta toista en osta! :twisted: