Sivu 1/1

Zetec "sirittää"

Lähetetty: 28 Maalis 2005 17:14
Kirjoittaja UnDone
Siis kyseessä tuo 1993 1.8 Zetec. Öljyt vasta vaihdettu 5w30 Fe.
Käydessä kone siis pitää hieman sirittävää, suhteellisen korkeaa ja kirkasta ääntä. Ääni tulee noin korvakuulolta arvioituna koneen takaosasta eli siitä imusarjan tietämiltä. Ääni viittaisi venttiileihin, tai isän arvion mukaan hihnaan.... Olisiko tältä pohjalta mitään ehdotusta mikä ääntä voisi pitää?? Voiko tuosta olla haittaa vai onko se vain tyypillistä tuolle koneelle??
(saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta kysymällä oppii....)

Lähetetty: 28 Maalis 2005 17:32
Kirjoittaja Exsportti
Mulla kuului sama ääni tosin kone on 1,6 cvh. Enkä löytänyt mitään erityistä syytä sille joten tein täyden konerempan ja ääni loppui siihen. Epäilisin, että se ääni tuli alakerran laakereista. Toinen vaihtoehto voisi olla ruiskun suuttimet jotka ääntää.

Lähetetty: 28 Maalis 2005 18:03
Kirjoittaja Fiesu
Suuttimet...Hämäs itteekin aikoinaan,kun sai oikeen ruiskuauton :?

Lähetetty: 29 Maalis 2005 14:43
Kirjoittaja jive
mondeo 1.8 -95 sirisee ainakin hihna, tai siis kiristinrullan jousi kun on lopussa, pääsee löysä hihna hinkaamaan suojuskoteloon. Helppo kokeilla johtuuko tuosta. Kotelon yläosa mäkeen ja kuunnellaan loppuiko siritys :D

Lähetetty: 29 Maalis 2005 23:51
Kirjoittaja Monteonisti
Onko totta? :shock: Eikös se jousi ole vain asennusta varten, lopullinen lukitus pultilla? :shock: Vai olenko minä kymmenestä eri autosta ja -merkistä kiristänyt väärin? :oops:

Lähetetty: 30 Maalis 2005 23:23
Kirjoittaja Fiesu
Juu kyllä sää oot Monteonisti pahasti erehtyny ei pultilla mittåån kiristellä ja niissä joissa ei oo jousta "pysyy pyhällä hengellä"Ooppelin koneessa on se vittumainen jousikiristäjä joka sekottaa jaon,jos kone potkii takasin tai yritetään hinata käyntiin...Voortin hihnahan kiristetään joko vetojousella mittaamalla ja kiristäjää siirtämällä tai sormituntumalla 90 astetta etc..Jos kiristäjä on ollu pelkän jousen varassa niin HYVÄ ettei oo lauennu...Asiaan ohjastehostimen pumppu sipsuttaa myös siellä hihnan tienoilla mutta edelleen ehdotan suuttimia,jos iäni kuulu imusarjan tienoilta...

Lähetetty: 30 Maalis 2005 23:44
Kirjoittaja Monteonisti
Olen kyllä voorteista vain Zetecceihin vaihtanut hihnoja! Nuissa mielestäni jousi kiristää hihnan oikein ja kiristys lukitaan paikalleen pultilla! :shock: Uuppeleissahan kiristinjousi kiristää koko ajan, tai siis pitäisi! :D Mulla kesti ensimmäisessä ja viimeisessä uuppelissa hihna 3kk ja 3tkm! :shock: Ei ole oikein minun makuuni uusia kaikkia "romuja" nuin tiheään, onneksi meni takuuseen! :D Kun vielä hajos toisenkin kerran alle tuhannen kilometrin, niin silloin uuppeli lähti ja äkkiä! :D

Lähetetty: 31 Maalis 2005 09:46
Kirjoittaja Megado
Monteonisti kirjoitti: niin silloin uuppeli lähti ja äkkiä! :D
OT: Mutta oikea asenne phööppelin suhteen :lol:

Lähetetty: 31 Maalis 2005 12:16
Kirjoittaja Escotar
Monteonisti kirjoitti: niin silloin uuppeli lähti ja äkkiä! :D

:) Mulla lähti ooppeli sen jälkeen kun olin yhden talven aikana vaihtanut 3 kertaa kaasarin... :x

Lähetetty: 31 Maalis 2005 22:22
Kirjoittaja Fiesu
SORISORISORI Ei mun pitäny Monteonistia tyrmätä olin vaan niin ylisarkastinen,kun eilen kirjoittelin ,että viestini varmaan ymmärrettiin väärin...Pointtihan on ,että kiristäjä kiristetään pultilla eikä jätetä jousen varaan.Itse olen niin neuroottinen ,että en luota Zetecissäkään kiristäjän jouseen vaan tarkastan hihnan...

Lähetetty: 31 Maalis 2005 22:36
Kirjoittaja Monteonisti
Yhdestä kyllä puuttui jousi, ois kait pitänyt ekavaihtoon älytä ostaa erikseen! :shock: No, minä kiristin sormituntumalla, en kyllä liian herkällä sormella! :oops: Olen aina vaihtanut itse hihnan kaikkiin merkkeihin, kertaakaan ei ole katkennut, paitsi kerran, mutta sehän oli uuppeli ja siihenkään en itse vaihtanut, onneksi! :D Kerran on kyllä ketju mennyt! :shock: Mutta sehän oli viatti kuitenkin! :D