Sivu 1/1

Sierra2,0iDOCH-91 HC-päästöt korkeat tyhjäkäyn. *RATKAISTU*

Lähetetty: 01 Elo 2006 21:10
Kirjoittaja harmato
terve,
laitoin uuden aiheen, vaikka noita päästöasioista on miljoona erilaista postia, joissa arvaillaan monia eri syitä eri päästöarvojen kohoamisiin. Tähän postiin voisi ammattilaiset vastata , että mitkä on ne tekijät jotka vaikuttavat nimenomaan hc-arvoihin...?

Katsastuksessa hylky seuraavilla HC-lukemilla:
tyhjäkäynti: 162 ppm, kierroksilla 68 ppm.
sallittu lukemahan on molemmissa tapauksissa 100, eli hylky tuli tyhjäkäyntilukeman vuoksi. Kaikki muut lukemat oli ok.

Isosta ei siis ole kiinni.....mistä lähteä vikaa hakemaan......?

-toni-

Lähetetty: 01 Elo 2006 21:19
Kirjoittaja overboost
Pakoputki vuotaa tai imupuolella vuoto?

Lähetetty: 01 Elo 2006 22:48
Kirjoittaja Monteonisti
Pieni imuilmavuoto vaikuttaa tosiaan juuri tyhjäkäynnillä sillä kierroksilla sillä ei ole merkitystä koska on olematon verrattuna kokonaisilmamäärään. Ääni siis imuilmavuodolle vaikka vika voi olla muuallakin! 8)
Muistaakseni kerran meinas pompata pienestä imuilmavuodosta ja vika oli happi- ja hiilivetyarvoissa, siis muistaakseni. :roll:

Lähetetty: 01 Elo 2006 23:41
Kirjoittaja Jukkiss
Mullakin pomppas samanlaine auto juuri tänään katsastuksessa mutta CO arvosta, mistä tämä voisi todennäköisimmin johtua?

vieläkin hylky, päästöarvo yhä liikaa..

Lähetetty: 08 Elo 2006 16:47
Kirjoittaja harmato
Tein epätoivoisena pienimuotoisen huoltotoimenpiteen , josko päästöt samalla paranisivat.

Vaihdoin tulpat, jakajan kannen, pyörijän ja ilmasuodattimen. Samalla tarkistin, ettei ainakaan selkeää imuvuotoa ollut havaittavissa.

Uudestaan leimaa yrittämään, mutta edelleen hylky. Nyt lukema tyhjäkäynnillä 132ppm. Huoltotoimenpiteiden jälkeen lukema laski noin 30ppm. Uusi arvo on harmittavan lähellä hyväksyttävää 100 ppm:n rajaa, mutta ei vieläkään kelvollinen.

Onko ideoita...?
Löytyykö alipaineletkuista jotain kaavakuvaa, jotta osaisi tarkistella tarpeelliset paikat alipainevuodon hakemiseksi? Sopivaa linkkiä aiheeseen?

Lähetetty: 08 Elo 2006 23:47
Kirjoittaja jaska74
venttiilivika / karstaa venttiilissä = ei sulkeudu kunnolla

Lähetetty: 09 Elo 2006 01:05
Kirjoittaja WSE
Vikakoodien luku ensiksi että selviää onko moottorinohjausjärjestelmän antureissa mitään häikkää. Vasta kun saadaan koodi 11 (kaikki ok) aletaan miettiä muita tekijöitä mikäli päästöt ei tällä ole korjaantuneet.

Lähetetty: 09 Elo 2006 08:11
Kirjoittaja Japi
jaska74 kirjoitti:venttiilivika / karstaa venttiilissä = ei sulkeudu kunnolla
Tuskinpa vaan, koska ylitys on näin pieni.
Imuvuodolta tuo enemmänkin kuulostaa.

Lähetetty: 09 Elo 2006 08:35
Kirjoittaja jaska74
no jaa, itellä oli sama vika ja korjaantui kun antoi vähän kenkää...

Lähetetty: 09 Elo 2006 16:34
Kirjoittaja evolution
kissa kylmä mitauksessa, vanha kissa ei lämpiä toimintalämpöön paikoillaan poljettaessa.

muutenkin aika paha sanoa näin langan välityksellä vikoja, mitä muut arvot näytti ja miten ne käyttäytyi :?:

seuraako lambda oikein ettei siinä ole vikaa eli arvo pysyy n.1:dessä kun poljetaan ja on tyhjäkäynnillä vaikka se olisikin niiden katsurin arvojen sisällä niin ne kuitenkin on aika väljät ton lambadan osalta.

Lähetetty: 11 Elo 2006 09:33
Kirjoittaja harmato
moro,
meni auto sitten oikein merkkiliikkeeseen, kun omalla nenällä ei pysty tuota HC:n 30 ppm määrää haistelemaan putken päästä.

Olivat kurkanneet venttiilikoneistoon ja mitanneet myös ohivuotomittauksella ettei ongelma johdu ventiilipuolesta. Joskus kuulemma ollut esimerkiksi tapauksia että pääsee venttiilinvarren kautta valuttamaan oljyä palotilaan, jolloin hc:t kasvaa.

Moottoritesteri ei antanut mitään vikoja.

Jako tarkistettiiin ja siitä löytyikin osasyyllinen. Vanha ketju venynyt sen verran, että jako on pielessä puolen hammasta.

Tämä ei kuitenkaan yksinään ollut vikana vaan toisena oli se paljon puhutti katin tehottomuus normaalilämpöisenä. Oikein kuumaksi ajettuna (ja suoraan testeriin kiinni) päästöt pysyivät rajoissa, mutta jo 3 minuutin tyhjäkäynnin/jäähdyttelyn jälkeen alkoivat hc:t nousta.

Lopputuloksena saatiin kuumaksi ajetusta autosta hyväksytty printti (HC tyhjäk:55 ppm) ja leima autoon. :P

Yhteenvetona voisi todeta tämän auton osalta:
puoli hammasta pielessä oleva jako+ vanha katti= hc ongelma tyhjäkäynnillä

Hyväksytyt lukemat sai kun käytti katin tarpeeksi kuumaksi. Jos jako olisi ollut kunnossa, niin silloin normaalilämpöisenä tulisi kai jo sopivat arvot, koska ylitys oli noinkin pieni (oli132ppm, sallittu 100ppm). Ja toisaalta uuden katin vaihdolla olisi homma myöskin korjattu, mutta lähtökohtaisesti suurempi syyllinen on kuitenkin tuo jakopuolen heitto, jota saadaan taas peiteltyä uudella katilla. Siksi kai noita katteja vaihdellaan. Todennäköisesti vanha katti toimisi ihan hyvin, kunhan muuten konepuoli olisi kunnossa.

Eli se mitä paljon puhutaan turhista kattien vaihdosta voi hyvinkin pitää paikkansa.......niillä taidetaan vaan peitellä sitä ongelmaa joka siellä konehuoneessa luuraa........?



Loppu hyvin kaikki hyvin=tuore leima.

Lähetetty: 11 Elo 2006 10:50
Kirjoittaja j-k
harmato kirjoitti:Loppu hyvin kaikki hyvin=tuore leima.
Mutta vaihda nyt se ketju... :twisted:

Lähetetty: 11 Elo 2006 12:04
Kirjoittaja harmato
joo sehän on se työ joka vielä on tehtävä että olisi kaikki ok.
Se onkin jo toinen thread.......

Tässä on nyt selvitettynä tämän auton osalta korkean tyhjäkäynti hc:n syyt, josko näistä olisi jollekulle apua jatkossa......

mutta nyt on ainakin leima , että saa ajaa "laillisesti"......

Lähetetty: 13 Elo 2006 12:18
Kirjoittaja WSE
Vanhetessaan katalysaattorin toiminta-alue kapenee eli se vaatii tarkemman seoksen kuin uusi. Tässäkään tapauksessa ongelmana tuskin kuitenkaan on itse katalysaattorin lämpötila, vaan se että seos on lähtökohtaisesti pielessä jonkin verran, johtuen kaikkien polttoaineensyöttöön liityyvien komponenttien kulumisesta etc.
Lämmityskäyttö vaikuttaa ongelmaan lähinnä konehuoneen lämpötilan nousulla jolloin IAT anturitiedon perusteella ohjausyksikkö laihentaa seosta, samat päästöarvot olisi todennäköisesti saatu lämmittämällä pelkästään IAT anturia mittauksen aikana...
Luonnollisesti uudelle katille kelpaa rikkaampikin seos mutta lähtökohtaisesti kaikki fyysisesti ehjien katalysaattoreiden vaihtamiset ovat turhia koska samoihin päästöarvoihin päästään huomattavasti halvemmillakin (ja todellisiin vikoihin vaikuttavilla) korjauksilla...