Sivu 1/1

Zetec 2.0 ilmamäärämittari & muita tyhjäkäyntiin liittyv

Lähetetty: 29 Heinä 2006 21:22
Kirjoittaja Lucifer74
Eli uusi topikki, jos vaikka uusia lukijoita & vinkkejä..

Mitä särkyy jos ajaa pitkään ilman ilmamäärämittaria?
Kun siitä irrottaa johdot, tyhjäkäynti asettuu 500-900rpm välille, eikä karkaa korkeuksiin ( 3500-400rpm) kuten viimeaikoina on ollut vaivana.

Lähetetty: 29 Heinä 2006 21:36
Kirjoittaja Omppu
Ei säry mitään mutta tankatessa huomaat... Ja kuten aiemmissa topiceissa on todettu: piuha irti -> moottorinohjaus siirtyy ennalta laskettuun arvoon. Vika voi olla muuallakin. Itsellä tyhjäkäynti jäi koholle ja nyki n. 3500-4000rpm. EGR tukkoon ja ongelmat hävisi. Itsekin vaihdoin tuon ilmamäärämittarin ja oireet lieveni mutta lopullinen syy oli tuo edellämainittu EGR.

Lähetetty: 29 Heinä 2006 21:46
Kirjoittaja Lucifer74
Aha..

Tutkin juuri Alfamerin opasta, kun lopultakin sen löysin, ja yleisin lause näyttää olevan: "Mikäli vastus poikkeaa teknisissä tiedoissa ilmoitetuista arvoista on anturi/venttiili viallinen" Eli yleismittaria hankkimaan ja sen jälkeen kaikki anturit uusiksi :evil:

Unohdin muuten mainita että tossa kotterossa on ilmastointi ja silläkin on oma solenoidi joka nostaa tyhjäkäyntiä.

Eli eipä tarvi huomennakaan tehdä mitään harrasteautolle, kun päivä menee noiden antureiden liittimien tsekkauksessa & joutokäyntiventtiilin hutkimisessa. :x

Olisko mahdollista että vika olisi vain ilmamäärämittarissa? Kuinka usein ko. osa on ollut syyllinen kohonneeseen tyhjäkäyntiin?

Entäpä ohjaustehostimen painekatkaisin? Onko keltään hajonnut?
Sekin nostaa tyhjäkäyntiä.

Lähetetty: 29 Heinä 2006 21:49
Kirjoittaja NiceMan
Lucifer74 kirjoitti:Aha..

Unohdin muuten mainita että tossa kotterossa on ilmastointi ja silläkin on oma solenoidi joka nostaa tyhjäkäyntiä.
.
Ihan varma? eli siellä on siis 2kpl noita solenoideja?

Mietin omassa fordissaní on kanssa automaattinen ilmastointi etc mutta koneessa on vain yksi "solenoidi" jolla ohjataan koneen tyhjänkäynti kieroksia.

Lähetetty: 29 Heinä 2006 21:58
Kirjoittaja Lucifer74
Tässä on ihan käsisäätöinen kylmäkone, eli solenoidin pitäisi löytyä tulipellistä imukotelon ja haitariputken liitoskohdasta. (imukotelo=läppärungon päälinen muovikotelo, alfamerin oppaan mukaan)

Pitänee huomenna tutkia montako noita solenoideja oikeasti on ja missä.

Lähetetty: 29 Heinä 2006 23:33
Kirjoittaja Monteonisti
Ohjaustehostimen painekatkaisimen voi kait kokeilla kääntelemällä rattia ääriasennosta toiseen auton ollessa paikallaan käynnissä, siis tyhjäkäynnillä, pitäisi vaikuttaa kiekkoihin tai ääneen jos katkaisin OK? 8)