Sivu 1/1
Sierra 1.6 CVH ('90) tehohäviötä/tukkeutuneisuutta
Lähetetty: 18 Heinä 2006 20:30
Kirjoittaja another1
Melkein vuoden verran ollut hieman epäkunnossa kone ja olisi kiva saada joskus toimimaan tuo. Koko sytytyspuoli on uusittu. Koko bensansyöttö tankilta koneelle asti puhdistettu ja suodatin vaihdettu. Ilmanputsari vaihdettu ja autoa ajeltu ilman putsariakin, silti "booaa" kun tarvisi saada enemmän tehoa, esim. moottoritiellä on tuskaa saada 140kmh mittariin. Aiemmin kulki helposti sen 170 ja reilummalla polkemisella pääsi 180+.
Paikallaan kierretellessäkin huomaa, ettei kaikki ole kunnossa, kaasun kun painaa pohjaan niin kone saattaa sekunninkin booata ja vasta sitten nostaa kierroksia. Kaasuläppäanturia epäilin viaksi (ei mitään hajua auton tekniikasta 8)) mutta ei, se kyllä ratkaisi mystiset totaalitukkeutumiset/pätkimiset. Seoksissa lienee jotain vikaa? Mistä pitäisi lähteä ongelmaa ratkomaan?
Koneella on ajettu vajaa 189tkm.
Lähetetty: 18 Heinä 2006 20:42
Kirjoittaja TeRoK
No mutta hyvähän se on jos "BOA:aa"

Sisäpiirin vitsi....
90 vuosimallin sierrassa pitäis olla diagnostiikkapistoke. Viet auton testiin ja ecu kertoo mitäs häireitä on lähihistoriassa ollut.
Jotain anturivikaa kuten MAP anturin (eikös tossa oo MAP eikä MAF) vikaa veikkaisin.
Seokset kun käyt mittauttamassa niin selviää vähän, että käykö laihalla (= mahdollinen imuvuoto) tms.
Myös katti saattaa olla tukossa. (Opuksestani lunttasin, ettei tota vuosimallia ole 1.6 CVH:na kuin CFi:nä ja katilla)
Lähetetty: 18 Heinä 2006 21:09
Kirjoittaja jaska74
jakokin saattaa olla hampaan viturallaan
Lähetetty: 18 Heinä 2006 21:26
Kirjoittaja another1
Näin tyhmänä kysyn että puhutko nokkapyörän jaosta? Venttiilit säätyvät tuossa automaattisesti ja puristussuhteetkin tuntuu olevan kohdillaan.
Niin ja tosiaan katillinen mallihan tuo on, liekö katalysaattori toimii ollenkaan jos tukkeessa on? Ainakin päästöt oli ihan minimissään (=hyvät) kun tuossa pari kuukautta sitten katsastin.
Lähetetty: 18 Heinä 2006 21:45
Kirjoittaja HELLbound
Mulla oli täysin sama ongelma sierrassani (ex-auto), joka oli tuolla samaisella koneella....pari vuotta sillä ajelin ja lähes koko tekniikka tuli tutkittua, mutta järkevää syytä tukkeutuneisuudelle ei koskaan löytynyt!!! Nykyään auto on siskon miehellä ja kattikin siihen on vaihdettu, kun meni tukkoon, mutta ei auttanut sekään voimattomuuteen, vaikkakin auto rupesi taas toimimaan....sanoisin, että sen kanssa on vaan elettävä, tai sitten korjattava, mikäli haluaa viettää loppuelämänsä sen ongelman parissa...olen puhunut

Lähetetty: 19 Heinä 2006 15:16
Kirjoittaja Jaakko85
another1 kirjoitti:Näin tyhmänä kysyn että puhutko nokkapyörän jaosta? Venttiilit säätyvät tuossa automaattisesti ja puristussuhteetkin tuntuu olevan kohdillaan.
Venttiilinvälyksen tasaus on hydraulinen, mutta se ei tietenkään vaikuta siihen ajoitukseen, eli remmillähän sitä nokka-akselia pyöritetään, jos puristukset mitattu ja ok, niin jakoki luulis olevan kohdallaan.
Map, ja/tai tps on aika varteenotettavia vaihtoehtoja kyllä.
Lähetetty: 19 Heinä 2006 22:46
Kirjoittaja HELLbound
mulla ei ollu map/tps sensorien vaihdolla mitään hyötyä....ja ei ihan pelkän "kokeilun" vuoksi kannata ruveta ostamaan, kun on maukkaan hintaisia osia!!! TPS:n ostin (n.130€) ja MAPin sain tutulta kokeiluun, mutta kummastakaan ei ollut mitään iloa...
Lähetetty: 20 Heinä 2006 20:32
Kirjoittaja WSE
vikakoodien luku voi tuoda vastaukset... mitäänhän noihin ei kannata koodeja lukematta vaihdella. Tuo lukeminen on varsin yksinkertainen toimenpide tehdä itsekin, autosähkö -otsikon alla lisää tietoa hommasta...
Toki tuossa tapauksessa kuitenkin katti lienee "sulanut" tukkoon kun on ajettu pitkään liian laihalla seoksella mihinkä taas voi syy löytyä imuvuodoista / liian pienestä bensapaineesta jollei koodien perustella jotain muuta löydy.
Lähetetty: 21 Heinä 2006 19:10
Kirjoittaja another1
Bensapaineet on tarkistettu ja ne oli hyvät. Lähinnä varmaan tuo ilmavuoto/kat lienee seuraavana tarkkailussa jos jotain jaksaa tuolle enää tehdä.
Lähetetty: 21 Heinä 2006 20:35
Kirjoittaja HELLbound
jos tarkoitit tota katin sulamista mun ex-sierrasta, niin siinä oli ruostunut helyt irti....kävin myös imupuolen kaikki liitokset läpi ja vaihdoin kaikki tiivisteetkin sinne...ei vaikutusta...ja ymmärtääkseni katti ei voi tuhoutua kuin mekaanisesti??? aikaisemmin oli juttua aiheesta ja näin siellä joku mainitsi....eli väärillä seoksilla ei pitäisi saada kattia rikottua, mutta tämä ei ole mikään raamattuun kirjoitettu tieto, vaan pelkästään kuulopuheita!!!
Lähetetty: 21 Heinä 2006 22:07
Kirjoittaja WSE
HELLbound kirjoitti:ymmärtääkseni katti ei voi tuhoutua kuin mekaanisesti??? aikaisemmin oli juttua aiheesta ja näin siellä joku mainitsi....eli väärillä seoksilla ei pitäisi saada kattia rikottua
No, tuolla katin mekaanisella tuhoutumisellahan tarkoitetaan lähinnä sitä jotta kennosto on silminnähtävästi vialla eli toisinsanoen mikäli kennosto näyttää ehjältä myös katti on toimiva (poislukien lyijyhalvaus).
Tavallisesti katin kestävyydelle ei juurikaan ole merkitystä millä seoksilla ajellaan (sen ajonaikaiselle toiminnalle kylläkin) mutta pitkään jatkunut liian laihalla ajo saattaa pitää pakokaasut sen verran kuumina jotta kennosto murenee hiljalleen tai jopa sulaa irti kuoresta (= mekaaninen hajoaminen) ja katalysaattori mahdollisesti tukkeutuu.
Re: Sierra 1.6 CVH ('90) tehohäviötä/tukkeutuneisuutta
Lähetetty: 26 Heinä 2006 22:23
Kirjoittaja jylpertiina
another1 kirjoitti:Melkein vuoden verran ollut hieman epäkunnossa kone ja olisi kiva saada joskus toimimaan tuo. Koko sytytyspuoli on uusittu. Koko bensansyöttö tankilta koneelle asti puhdistettu ja suodatin vaihdettu. Ilmanputsari vaihdettu ja autoa ajeltu ilman putsariakin, silti "booaa" kun tarvisi saada enemmän tehoa, esim. moottoritiellä on tuskaa saada 140kmh mittariin. Aiemmin kulki helposti sen 170 ja reilummalla polkemisella pääsi 180+.
Paikallaan kierretellessäkin huomaa, ettei kaikki ole kunnossa, kaasun kun painaa pohjaan niin kone saattaa sekunninkin booata ja vasta sitten nostaa kierroksia. Kaasuläppäanturia epäilin viaksi (ei mitään hajua auton tekniikasta 8)) mutta ei, se kyllä ratkaisi mystiset totaalitukkeutumiset/pätkimiset. Seoksissa lienee jotain vikaa? Mistä pitäisi lähteä ongelmaa ratkomaan?
Koneella on ajettu vajaa 189tkm.
itse lähtisin kattomaan että
-bensalinjat on kunnossa=tuotto ok ja paineet pysyy
-sytytys puoli on kunnossa ja myös sytytys säädetty oikein!
-päästöt hyvät=ei imuvuotoja
-lämpötila anturi on kunnossa=ei ongelmia kylmänä(ei kestä kaasua)
-jako on kunnossa=merkit kohdillaan
Lähetetty: 26 Heinä 2006 22:29
Kirjoittaja Monteonisti
Onkos jakohihna varmasti oikein?
Onko karstat poltettu motista?
Lähetetty: 26 Heinä 2006 23:35
Kirjoittaja HELLbound
Itsellä tuli kaikki muut edellämainitut testattua, paitsi tuo bensanpaine, mihin ei ollut mahdollisuuksia....ja todellakin on tullut testattua, kun oli toinen sierra samalla koneella, mistä sai osia testattavaksi!!! En kuitenkaan jaksa uskoa tuohon paineeseen, koska silloin kone puutuisi vasta kovemmilla kierroksilla/rasituksella...näin ei ainakaan itselläni tapahtunut, vaan kone oli tasaisen laiska koko kierrosalueella...
Lähetetty: 26 Heinä 2006 23:47
Kirjoittaja Monteonisti
Unohtu vielä että onko tuossa nokan asentoanturi kuten Zeteceissä?

Re: Sierra 1.6 CVH ('90) tehohäviötä/tukkeutuneisuutta
Lähetetty: 27 Heinä 2006 21:01
Kirjoittaja another1
jylpertiina kirjoitti:
itse lähtisin kattomaan että
-bensalinjat on kunnossa=tuotto ok ja paineet pysyy
-sytytys puoli on kunnossa ja myös sytytys säädetty oikein!
-päästöt hyvät=ei imuvuotoja
-lämpötila anturi on kunnossa=ei ongelmia kylmänä(ei kestä kaasua)
-jako on kunnossa=merkit kohdillaan
Kaikki nuo kävin juuri äskettäin tarkastuttamassa / tarkistin itse mitä nyt pystyi varma olemaan näillä taitotiedoilla. Kaikki kunnossa, myös oman epäilyksen kohteena ollut imupuoli... ehkä sitä vaan ei ole tarkoitettu toimimaan
