Sivu 1/1

mondeo 1.8 koneiden erot

Lähetetty: 26 Maalis 2005 21:10
Kirjoittaja tuze
Mitä eroa on 01> olevissa 1.8 koneissa kun tehot on 125hv ja 110hv???

Lähetetty: 27 Maalis 2005 16:35
Kirjoittaja Simprider
Mutua mutta softa?

Lähetetty: 27 Maalis 2005 17:48
Kirjoittaja TeRoK
Eiks noissa ollu ainaki siinä kaasuläppäkotelossa eroja?

Lähetetty: 27 Maalis 2005 17:56
Kirjoittaja VesQ
Eikös se läppäkotelo homma ollut 115 ja 130hv mallien välillä, muistelisin, voi olla että muistan väärin

Lähetetty: 27 Maalis 2005 18:03
Kirjoittaja TeRoK
Juu niitten 115hv ja 130hv mallien välillä se oli mut kun noi tehot vaihtelee vähä lähteen mukaan ni meinasin että olis samat koneet kyseessä.

Lähetetty: 29 Maalis 2005 08:02
Kirjoittaja Simprider
Niin no 01-> tuskin on Zetecciä Mondeoon asenneltu kun on jokasuhteessa parempi Duratec olemassa ;)

Mutta tuota softamutua puoltaa sekin notta kun ajaa kummallakin moottorilla, niin 110hp tuntuu hyytyvän/ahistuvan yläkierroksilla kun taas 125hp kiertää huomattavasti vapaammin.

Eli liekkö soosinsaantia rajoitettu 110hp mallissa.

Lähetetty: 29 Maalis 2005 09:26
Kirjoittaja VesQ
Hups, väärä kone :D

Re: mondeo 1.8 koneiden erot

Lähetetty: 29 Maalis 2005 14:49
Kirjoittaja jive
tuze kirjoitti:Mitä eroa on 01> olevissa 1.8 koneissa kun tehot on 125hv ja 110hv???
Juu siis Duratecejä on, ja sivistynyt oletus(tieto) on että 125hp kone on suorasuihku, 110hp tavis monipiste.

Vanhemmissa Zetec koneissa oli siis 93-98 105hp-115hp-130hp 1.8 koneissa siis. Mondeon nokalta ei käsittääkseni koskaan ole löytynyt muita kuin 115hp versiota 1.8 koneesta.

Lähetetty: 29 Maalis 2005 19:40
Kirjoittaja TeRoK
Jaa juu katos oli väärä vuosimalli... ja muutenki pallo hukassa :lol:

Re: mondeo 1.8 koneiden erot

Lähetetty: 30 Maalis 2005 08:02
Kirjoittaja Simprider
jive kirjoitti:Juu siis Duratecejä on, ja sivistynyt oletus(tieto) on että 125hp kone on suorasuihku, 110hp tavis monipiste.

Vanhemmissa Zetec koneissa oli siis 93-98 105hp-115hp-130hp 1.8 koneissa siis. Mondeon nokalta ei käsittääkseni koskaan ole löytynyt muita kuin 115hp versiota 1.8 koneesta.
Alempi oikein, ylempi metsään. ;)

Duratec mallia suorasuihku (SCi) on 130hp. Molemmat kysyjän koneet (HE) on ihan monipistevermeitä.

Lähetetty: 30 Maalis 2005 08:14
Kirjoittaja Simprider
1,8i Duratec-HE 4/16 1798 81 (110 hp)/5500 165Nm/3950
1,8i Duratec-HE 4/16 1798 92 (125 hp)/6000 170Nm/4500

1,8i Duratec-SCI 4/16 1798 96 (130 hp)/6000 175Nm/4250

Re: mondeo 1.8 koneiden erot

Lähetetty: 30 Maalis 2005 08:58
Kirjoittaja mjtee
Simprider kirjoitti: Alempi oikein, ylempi metsään. ;)

Duratec mallia suorasuihku (SCi) on 130hp. Molemmat kysyjän koneet (HE) on ihan monipistevermeitä.
No ei se nyt päde yhtään tuo viimeinenkään. Kyllä sieltä nokalta on löytynyt ainakin viidenlaista ykskasia, joskin osassa tehot on olleet samat. 110hv on muuten ajossa sitten käsittämätön lusmu ja hengenvaarallinen perheautona. Jostain syystä se voimanpuute näkyy käytännössä huomattavasti pahempana kuin paperilla. Mikäli ainut ero on chipissä ja moinen viriosa siihen löytyy niin sittenhän tuossa ei ole mitään hätää.

Lähetetty: 30 Maalis 2005 13:56
Kirjoittaja Simprider
Menee jo offtopic :

Siis sekö että mkI&II Mondeoissa ei ole kuin 115hp koneita näkynyt? Vai tarkoitatko eroilla sitä että ensimmäisissä luki alumiinisessa venttiilikopassa 16V, sitten Zetec ja lopulta alumiini vaihtui muoviin ja öljypohjaan tuli "tikapuu" vahvistus värähtelyjä minimoimaan?

Kyllähän papereissa vilkkuu myös 82kW versioita 1.8 Mondeosta 85kW lisäksi mutta noitten eroon en jaksa uskoa. Liekkö mittausteknillinen eroavaisuus kun varsinkin Englannissa noita 82kW malleja vilahtelee.

Nyrkkisääntönä Escort/Orion Zetec 1.8 koneita mallia 105hp ja 130hp ei mondeoissa ole tavattu.

Lähetetty: 30 Maalis 2005 21:08
Kirjoittaja tuze
Sori siis tarkoitin 01 ja eteenpäin (uusinta korimallia) :)

Lähetetty: 30 Maalis 2005 23:09
Kirjoittaja ZyaS
TeRoK kirjoitti:Jaa juu katos oli väärä vuosimalli... ja muutenki pallo hukassa :lol:
saman tapaisia oireita itselläkin
:lol: :lol: 8)

Lähetetty: 31 Maalis 2005 09:10
Kirjoittaja mjtee
Simprider kirjoitti:Menee jo offtopic :

Siis sekö että mkI&II Mondeoissa ei ole kuin 115hp koneita näkynyt?
Ei vaan se, ettei "mondeoista koskaan ole muita löytynyt". mkI ja mkII on taas oma rajansa samoin kuin zetec. Toki nyt kun tuota uudestaan ja uudestaan luen niin käsitän, että jive tarkoitti nimenomaan tuota 105-130hv-katrasta lauseessaan. Annetaan offtopicin olla :)

Lähetetty: 31 Maalis 2005 10:19
Kirjoittaja cologne
Hieman sivuuttaen asiaa mutta mitäs eroa on 1.8 Zeteceissä 105 (escon) ja 115 (mondeo -93...-98.) ja käykö osat ristiin ??

Mun muistaakseni Fordilla kerrottiin että 110 ja 115 zetecien eroa on katalysaattorissa/ tiukkemmat saastevaatimukset.

Lähetetty: 31 Maalis 2005 22:45
Kirjoittaja Monteonisti
Alkupään (-92>) Eskoissa oli Zetecci 105hv, muuttui joskus (-95?) 115hv! :?:

Lähetetty: 02 Huhti 2005 00:16
Kirjoittaja Monteonisti
Sorkki, oli niin monellaista juttua, että sekosin (taas?)! :oops: Toisaalta, eihän hyvistä moteista (Zetec) tarvi näin paljon edes keskustella, toista on kait Duratec? :D

Lähetetty: 02 Huhti 2005 12:22
Kirjoittaja Simprider
lapazu kirjoitti:Kaivelin vähän "arkistoja" ja sain selville seuraavaa:

Duratec HE

125 hp kone saa maksimitehot 500 kierrosta ylempää ja sen suurin sallittu kierrosluku on 625 kierrosta ylempänä. Molempien (110 & 125) polttoaineen syöttö katkeaa kierrosluvulla 6925 rev/min. Samoin maksimivääntö on 500 kierrosta ylempänä.

125 hp koneessa on 1.1 mm isompi imuventtiilin nosto.
No se siitä pelkästä softaerosta :/

Noh anyway 125hp tuntuu ajossa kyllä huomattavasti herkemmältä kuin 110hp (varsinkin kun mennään yli kaupunkinopeuksien), eli jos olet noiden väliltä pähkäilemässä niin päädy tehokkaampaan.

Lähetetty: 02 Huhti 2005 19:06
Kirjoittaja mjtee
Simprider kirjoitti:125hp tuntuu ajossa kyllä huomattavasti herkemmältä kuin 110hp (varsinkin kun mennään yli kaupunkinopeuksien), eli jos olet noiden väliltä pähkäilemässä niin päädy tehokkaampaan.
Jep. Papereita kattomalla saattaa erehtyä ostamaan tuon lussumman, mutta aivan ehdottomasti kannattaa kokeilla kumpaakin. Ero on luonnossa paljon enemmän kuin "15hv" tai "10Nm". Paperilla homma näyttää siltä, että 125:sta on vain viritetty huippukierroksilta kireämmäksi, mutta persiissä ero on tuntuva läpi kierrosalueen - toki kasvaen loppua kohden.

Lähetetty: 06 Huhti 2005 00:28
Kirjoittaja jive
cologne kirjoitti:Hieman sivuuttaen asiaa mutta mitäs eroa on 1.8 Zeteceissä 105 (escon) ja 115 (mondeo -93...-98.) ja käykö osat ristiin ??
käy ja ei käy. Sisukset kyllä, muuten ei. <-95 ja 95->98 koneita ei kannata sotkea keskenään. kansissa on senverta eroa, että voi tulla ylläreitä.
Mun muistaakseni Fordilla kerrottiin että 110 ja 115 zetecien eroa on katalysaattorissa/ tiukkemmat saastevaatimukset.
Minun kirjat ei moista 110hp edes tunne, mutta ne loppuvatkin mk2 Mondeoon.

Lähetetty: 06 Huhti 2005 20:32
Kirjoittaja TeRoK
No eikös tosta jo tuu sitä huipputehoa jonkun verran lisää jos se ottaa sen vähän suuremmilla kierroksilla.

eikös se silleen laskettu että vääntömomenttixkierrokset ja sitte kerrottii ja jaettii jotain. En muista tarkkaan, mutta netistä se löyty jostain.
Ja jos huippu vääntö on vähän ylempänä myös niin saattaa olla, että se osuu paremmin käyttökierroksille esim. kaupunkiajossa.
Siitä se ero suorituskyvyssä varmaan tuloo.

Lähetetty: 06 Huhti 2005 23:27
Kirjoittaja Monteonisti
Alkupään Eskoissa oli 105hv, muuttui sitten 115hv, imusarja ainakin erillainen, liekkö muita eroja? :?: