Sivu 1/1

-96 Scorpio Cosworth 2.9 Lambda - anturit, kuinka testata?

Lähetetty: 01 Heinä 2006 22:31
Kirjoittaja pappa
Moi!

KATtien rakennusprojekti on käynnissä ja ajattelin samalla sitten
uusia anturit, mikäli ne tarvetta ilmenee. Olisko kellään heittää
vinkkiä miten saisi mitattua anturit?

Niitä on tuossa härdellissä neljä kun on sekä ennen että jälkeen
KATin olevat tunnistimet.

Lähetetty: 01 Heinä 2006 23:21
Kirjoittaja anttij80
ihme hässäkkä jos 4 on ilmeisesti etummaiset ei ole sitten lämmitettävät,ja todennäköisesti labdan singaalit menee saamaa piuhaa/boksii joten mitta vaa siis pakokaasu arvoja ellen ihan väärässä ole.mut jos lambda anturi helisee ni ei kannata alkaa mittailee vaa uus anturi suoraa koska jos siellä vikaa on niin se ei välttämättä nä mittarissa ennen ku on auto kasassa.

Lähetetty: 02 Heinä 2006 01:00
Kirjoittaja WSE
Kaikki 4 lambdaa on lämmitettävät ja kytkentäkaavion mukaan identtiset.
Valkoisen (raita väri riippuu sensorista) johdon ja maan välillä pitäisi olla 0,3-0,6 volttia vaihteleva jännite tai kattia edeltävillä 0,1-0,9V vaihteleva jännite moottorin käydessä. Myös lämmitysvastuksen kunto ja se tuleeko vastuksille käyttöjännite pitäisi mitata ja luonnollisesti anturien maadoitus.

Lähetetty: 02 Heinä 2006 22:54
Kirjoittaja Monteonisti
Eikös nuo 2 valkoista piuhaa ole lämmitysvastuksen piuhoja sekä harmaa ja musta anturin? 8)

Lähetetty: 03 Heinä 2006 11:21
Kirjoittaja WSE
Monteonisti kirjoitti:Eikös nuo 2 valkoista piuhaa ole lämmitysvastuksen piuhoja sekä harmaa ja musta anturin? 8)
yleismallin lambdoissa kyllä.
-95 2,9 24V Scorpion kytkentäkaavion mukaan lämmitysvastuksen plus johtimen pohjaväri on keltainen ja - johtimen pohjaväri harmaa. Anturin nollan pohjaväri on ruskea ja signaalin valkoinen. Eri anturien johtimet on lisäksi erotettu toisistaan siten että pohjavärin lisäksi johtimissa on raita, 1 anturilla punainen, 2 anturilla vihreä, 3 anturilla ei raitaa, 4 anturilla sininen. Ja jotta olisi vielä tarpeeksi sekavaa on 2 anturin lämmitys (-) johdin kuitenkin harmaaoranssi ja 4 anturin harmaavioletti.

Lähetetty: 03 Heinä 2006 21:14
Kirjoittaja pappa
Wow!

Kiitos! Tyhjentävää tietoutta tuli reippaasti. Onkos kukaan laitellut
näihin vehkeisiin yleismallisia antureita? Eli käyttökokemuksia
kaivataan. Tilasin varuilta Biltemasta 2 kpl 4 karvaisia yleiantureita.

Melko järkevään hintaankin 39 egeä kappale.

Meinasin ruuvata ne tonne ensimmäisiksi antureiksi ja siirtää
nykyiset ensimmäiset anturit kakkosantureiksi. On sitten
helpompi vaihtaa mikäli ne ei toimi.

Tein tässä illalla uudet putket pakosarjoista alas. Huomenna
pitäisi sitten sovitella uudet katalysaattorit auton alle... Kiva
hitsailla kun on niin raikas ja viileä keli :P Meillä oli 28 tänään
varjossa.

Lähetetty: 04 Heinä 2006 14:29
Kirjoittaja WSE
pappa kirjoitti: Onkos kukaan laitellut
näihin vehkeisiin yleismallisia antureita? Eli käyttökokemuksia
kaivataan. Tilasin varuilta Biltemasta 2 kpl 4 karvaisia yleiantureita.
Ei tuommoiseen mutta sierraan kylläkin. Toimii samalla lailla kuin alkuperäinenkin kunhan johdotukset pähkäilee oikein...
Tuo 4 lankainen on siitä hyvä "vara-anturi" jotta sillä voi korvata melkein minkä tahansa auton lambdan (johdinmäärästä riippumatta) kunhan kierre vaan sopii... (pl. ne japanilaiset missä lämmitysvirta menee signaalijohtimessa...)

Lähetetty: 05 Heinä 2006 10:22
Kirjoittaja sierra_friikki
mittaus onnistuu helpoiten kun mittaa vanhalla viisari yleismittarilla.
toinen johto signaali piuhaan ja toinen anturin maapiuhaan(nelijohtoisessa).
sitten odottelet että lamdan toiminta lämpö on saavutettu ja kattelet että viisari alkaa vaeltaan.
paras alue mittarissa on 0-2v.
anturi voi olla koko ajan ecussa kiinni.

Lähetetty: 06 Heinä 2006 22:14
Kirjoittaja pappa
Moro!

Uudet katit on alla, mutta nyt jäi askarruttamaan noi Bilteman
lambdojen kytkennät. Mulla on Cossussa "alkuperäiset?" piuhat
1 musta 2 valkoista ja yksi harmaa. Bilteman uusissa antureissa
taas on 2 mustaa, yksi sininen ja yksi valkoinen. Osaakos
kukaan kertoa mihin kukin yhdistetään? :roll:

Lähetetty: 08 Heinä 2006 00:38
Kirjoittaja Monteonisti
Lämpövastusten piuhojen välillä on aina vastus kun anturi irrallaan. Muut menee arpomiseksi, mutta rungon ja maajohdon välillä pitäisi olla vastus, siis yleensä! :roll:
Lunttasin vähän ja käsittäkseni 2 mustaa on lämppärivastukselle (vanhassa 2 valkoista), valkoinen on maa (vanhassa harmaa) ja sininen on singaali (vanhassa musta). 8)
Taata en voi kun en oikein ymmärrä nuita sähköhommeleita, siis autoissa! 8)

Lähetetty: 09 Heinä 2006 02:42
Kirjoittaja WSE
Lambdan signaalimaa yleensä anturin rungossa ,lämpövastuksen maa kelluva.

Lähetetty: 09 Heinä 2006 23:06
Kirjoittaja Monteonisti
Siis nelipiuhaisessa? :shock:

Lähetetty: 10 Heinä 2006 11:20
Kirjoittaja Japi
Nelijohtoinen ei tietääkseni ota maita rungosta, vaan harmaasta johtimesta. Musta on signaali, valkoiset lämmitystä varten.

Kolmijohtoiset tyypillisesti ottavat maadoituksen rungosta...

Lähetetty: 10 Heinä 2006 23:47
Kirjoittaja WSE
Japi kirjoitti:Nelijohtoinen ei tietääkseni ota maita rungosta, vaan harmaasta johtimesta. Musta on signaali, valkoiset lämmitystä varten.

Kolmijohtoiset tyypillisesti ottavat maadoituksen rungosta...
Niin tietysti. Pahoittelen väärää informaatoita, ei tuo ajatus aina kulje.

Lähetetty: 10 Heinä 2006 23:50
Kirjoittaja WSE
pappa kirjoitti:Moro!

Uudet katit on alla, mutta nyt jäi askarruttamaan noi Bilteman
lambdojen kytkennät. Mulla on Cossussa "alkuperäiset?" piuhat
1 musta 2 valkoista ja yksi harmaa. Bilteman uusissa antureissa
taas on 2 mustaa, yksi sininen ja yksi valkoinen. Osaakos
kukaan kertoa mihin kukin yhdistetään? :roll:
Onko sulla alkuperäiset värit lambdan liittimeltä boksille päin nuo, kun ei täsmää kytkentäkaavion väreihin? Vaiko vanhojen lambdan johdinvärit; sierrassakin värit vaihtuivat jostain syystä liittimen jälkeen vaikka oli originaali lambda, boksille päin oli kyllä kaavion mukaiset.
(tokihan se voi olla eri koodaus eri vuosimalleissa tai jtn.)