Sivu 1/1

Uusi katti Scorppiin!

Lähetetty: 30 Kesä 2006 16:44
Kirjoittaja korppi-joni
Onnistuuko tarvike katalysaattorin hitsailu uuskoppa Corppiin ? (2.0 doch 16v -96) kun on katti het pakosarjan jälkeen + happianturikin taitaa olla kiinni siinä ...että onkos kukkaan vaihellu moista?

Lähetetty: 30 Kesä 2006 19:53
Kirjoittaja anttij80
kaikki onnistuu kun jaksaa/viitsii tehdä,ja lambdallahan ei ole väljä missä kohdassa se putkea on,mutta mitä lähempänä pakosarjaa niin sen toiminta nopeutuu sen lämmön mukana,jos kyse ei lämmitettävästa mallista,mutta ei tietysti ihan juuressa koska nokeentuu helposti silloin.viisaammat korjatkoon

Lähetetty: 01 Heinä 2006 21:56
Kirjoittaja pappa
Moi!

Mulla on menossa isoveljeen (2.9 24V Cosvorth) molempien
KATtien vaihto. Ja jep! Laikkaa ja MIGiä tässä tarvitaan.

Aloittelin eilen ja tässä lapsenhoidon ohessa sitä nakertelen.
Teen siitä (jos vain ennätän) projektikuvauksen ainakin engelskaksi.

Manuska väitti että Cossussakin anturi olisi kiinni KATissa, mutta
kun ruuvailin KATit irti (on muuten aikas veemäinen homma tossa)
niin anturit jäi kyllä pakosarjaan.

Ostin KATit Biltemasta 82 euroa kappale, orginellit olisi maksaneet
pyöreät 700 egeä. Sillä rahalla hitsaa jo kummasti ja välillä käy
vaikka Saksassa kierähtämässä... :lol:

Uskoa ja aikaa tarvitaan ainakin tässä projektissa.

Taitaa mennä uusiksi samalla myös ainakin jälkimmäiset anturit,
toinen niistä ainakin helisee :cry: ravisteltaessa Osaako kukaan
sanoa miten noi sais mitattua että pelittääkö? Niissä on 4 lankainen
liitäntä.

Lähetetty: 02 Heinä 2006 00:17
Kirjoittaja Monteonisti
Ainakin Eskon anturissa vaikutti harmaan johdon ja rungon välinen vastus tyyppiin. Tuota helisevää on kait turha mitata, mutta toinen tai etummaiset? :roll:

Lähetetty: 02 Heinä 2006 19:43
Kirjoittaja korppi-joni
Miten on... onkohan esim. 4.0 litraselle koneelle tarkotetussa tarvikekatissa paremmat virtausominaisuudet kun vaikka 2.5 litraselle tarkotetussa?

Lähetetty: 03 Heinä 2006 11:29
Kirjoittaja WSE
pappa kirjoitti:Moi!

Mulla on menossa isoveljeen (2.9 24V Cosvorth) molempien
KATtien vaihto.

Ostin KATit Biltemasta 82 euroa kappale
Terve, millainen laatu on noissa bilteman kateissa (työn jälki ja rakenne)?

Minkä vuoksi noin uuteen autoon katit vaihtoon? Viritysmielessäkö...?

Lähetetty: 04 Heinä 2006 11:26
Kirjoittaja NiceMan
pappa kirjoitti:Moi!
Manuska väitti että Cossussakin anturi olisi kiinni KATissa, mutta
kun ruuvailin KATit irti (on muuten aikas veemäinen homma tossa)
niin anturit jäi kyllä pakosarjaan.

Ostin KATit Biltemasta 82 euroa kappale, orginellit olisi maksaneet
pyöreät 700 egeä. Sillä rahalla hitsaa jo kummasti ja välillä käy
vaikka Saksassa kierähtämässä... :lol:
Minulla on 4kpl antureita joista 2kpl pakosarjassa ja 2kpl kattien jälkeen.
Mulkosilmä cossun kattien vaihto on v-mäistä :-(

Ennen kuin laitat bilteman katit... muistutan että katsastuksesta ne ei välttämättä mene läpi... katit ovat hyvät mutta niistä puuttuu e-merkintä joten ne on otettu pois myynistä.

Itselleni tulee varmaan lähivuosina putken uusinta eteen joten pitää sitten alkaa suunittelemaan kateille uudet paikat ja jos saisi tehtyä paremmat pakosarjatkin...

Lähetetty: 04 Heinä 2006 13:41
Kirjoittaja liuhu
mitenkä,kun itellä ei noi co-arvot ei pysy sallitussa 0.30 alapuolella,vaan n.0.45 hujakoilla.
auttaisko jos laittais katin putken loppuun.v-kone ja putki yhdistyy lopussa ja tulee se suora osuus,niin heittäis siihen väliin!?
oiskohan siitä apua?
entäpä tietääkö kukaan tässä jkl-seudulla ketään hyvää seppää,joka tietäis näistä mulko cossuista?

Lähetetty: 04 Heinä 2006 14:17
Kirjoittaja WSE
liuhu kirjoitti:mitenkä,kun itellä ei noi co-arvot ei pysy sallitussa 0.30 alapuolella,vaan n.0.45 hujakoilla.
auttaisko jos laittais katin putken loppuun.v-kone ja putki yhdistyy lopussa ja tulee se suora osuus,niin heittäis siihen väliin!?
oiskohan siitä apua?
entäpä tietääkö kukaan tässä jkl-seudulla ketään hyvää seppää,joka tietäis näistä mulko cossuista?
Autossahan on jo katalysaattori(t) joten ei se enää lisää tarvitse (ei mitään vaikutusta). Katalysaattori tarvitsee toimiakseen likimain sille sopivassa suhteessa palokaasuja sisältävää pakokaasua jota syntyy kun moottoriin syötetään stokiometristä seosta (14,5:1) jolloin myös mitattu lambda arvo on 1 tai lähellä sitä.
Jollei katalysaattori ole mekaanisesti vaurioitunut on seos jollakin tapaa pielessä. Vikakoodien lukeminen paljastanee ongelman aiheuttajan.

Lähetetty: 04 Heinä 2006 14:19
Kirjoittaja WSE
NiceMan kirjoitti: Ennen kuin laitat bilteman katit... muistutan että katsastuksesta ne ei välttämättä mene läpi... katit ovat hyvät mutta niistä puuttuu e-merkintä joten ne on otettu pois myynistä.
Mistä lähtien katalysaattoreissa on vaadittu kyseistä merkintää?

Lähetetty: 04 Heinä 2006 23:54
Kirjoittaja NiceMan
joko e tai ce merkintä.... mutta jokin merkintä puuttuu jotenka ei mene katsastuksesta läpi kuulemma mutta kannattaa varmistaa toimistosta ennen sinne ajelua...

Lähetetty: 04 Heinä 2006 23:59
Kirjoittaja hartza
NiceMan kirjoitti:joko e tai ce merkintä.... mutta jokin merkintä puuttuu jotenka ei mene katsastuksesta läpi kuulemma mutta kannattaa varmistaa toimistosta ennen sinne ajelua...
Eikös tuokin riipu auton vuosimallista, missä vaaditaan e-hyväksytty katalysaattori? Täytyy tarkistaa kun joskus takaisin töihin joutuu... Ainakin yleimallista kattia saa hyväksynnällä ja ilman, hyväksytyn ollessa kalliimpi.

Lähetetty: 06 Heinä 2006 22:01
Kirjoittaja pappa
liuhu kirjoitti: entäpä tietääkö kukaan tässä jkl-seudulla ketään hyvää seppää,joka tietäis näistä mulko cossuista?
Suonenjoella on sellainen kaveri kuin Peku. Hänellä on ollut oma
paja vuosikaudet ja tuntee niin Cossut kuin muutkin Fordit varmaan
paremmin kuin omat taskunsa. Laittelee työkseen mitä hienompia
viritelmiä ja virittää koneita.

Omasta Sierrastaan on loihtinut +500 hp jne. Meriittiä riittää. Itsekin
olen teettänyt kansiremppaa jne. ns. hankalampaa juttua miehellä
tässä vuosien varrella ja aina on hyvä tullut.

Voin kaivella numeron jos kiinnostaa, kiireinen kaveri etenkin keväisin
kun kaikki haluaa vehkeensä kesäksi kentälle...

Lähetetty: 06 Heinä 2006 22:07
Kirjoittaja pappa
WSE kirjoitti:Terve, millainen laatu on noissa bilteman kateissa (työn jälki ja rakenne)? Minkä vuoksi noin uuteen autoon katit vaihtoon? Viritysmielessäkö...?
Katit on siistiä jälkeä - ei moittimista. Vaihdoin ne kun toinen oli
tukossa ja lämmitti aika rankasti ympäristöä (bensaletkut menee
siinä vieressä) ja toinen oli tyhjennetty jo jonkin edellisen omistajan
toimesta :?

Auto nyki melko ikävästi (tosin se voinee johtua myös EGR:stä).

Uudet katit on alla, mutta nyt jäi askarruttamaan noi Bilteman
lambdojen kytkennät. Mulla on Cossussa "alkuperäiset?" piuhat
1 musta 2 valkoista ja yksi harmaa. Bilteman uusissa antureissa
taas on 2 mustaa, yksi sininen ja yksi valkoinen. :roll: Osaakos
kukaan kertoa mihin kukin yhdistetään?

KATeista sen verran että jäävät meikäläiselle maalaiselle (asumme
hiekkateiden takana) niin alas että kolisee kiville... Menee rojekti
uudestaan suunnittelupöydälle :oops:

EDIT: Ei viritysmielessä, toistaiseksi on toi 207 heppaa piisannut kun
ei ole niin kiire tässä maassa vielä minnekään (tai sitten mä olen
vaan jo niin vanha) :wink:

Lähetetty: 08 Heinä 2006 00:44
Kirjoittaja Monteonisti
Lämpövastusten piuhojen välillä on aina vastus kun anturi irrallaan. Muut menee arpomiseksi, mutta rungon ja maajohdon välillä pitäisi olla vastus, siis yleensä! Rolling Eyes
Lunttasin vähän ja käsittäkseni 2 mustaa on lämppärivastukselle (vanhassa 2 valkoista), valkoinen on maa (vanhassa harmaa) ja sininen on singaali (vanhassa musta). Cool
Taata en voi kun en oikein ymmärrä nuita sähköhommeleita, siis autoissa! Cool
Hauskan näköistä kun kopioin edellisen viestini! :D

Lähetetty: 08 Heinä 2006 10:55
Kirjoittaja pappa
[quote="Monteonisti"
Lunttasin vähän ja käsittäkseni 2 mustaa on lämppärivastukselle (vanhassa 2 valkoista), valkoinen on maa (vanhassa harmaa) ja sininen on singaali (vanhassa musta).
Taata en voi kun en oikein ymmärrä nuita sähköhommeleita, siis autoissa!
Hauskan näköistä kun kopioin edellisen viestini! :D[/quote]

Kiitokset!

Pieru vie, ainakin näihin sun spekseihin verraten tumppasin
signaalikarvan ja maan väärin päin :oops:

Ilimankos autossa ei tunnu olevan alakierrosten vääntöä kuten ennen...

Osaakos kukaan sanoa onko lambda ns. entinen kun näin käy?

Lähetetty: 08 Heinä 2006 11:05
Kirjoittaja pappa
korppi-joni kirjoitti:Miten on... onkohan esim. 4.0 litraselle koneelle tarkotetussa tarvikekatissa paremmat virtausominaisuudet kun vaikka 2.5 litraselle tarkotetussa?
Vaikea sanoa, mutta itse valitsin tuolla perusteella noi kattini. Ajattelin
että tukkoon ne menee aikaa myöten kuitenkin, joten jospa olis vähän
väljempiä nämä isommille tarkoitetut...

Lähetetty: 09 Heinä 2006 00:12
Kirjoittaja Monteonisti
En usko että on entinen, mutta senhän voi testata auton käydessä? :roll:
Itse liitin "sokerilla" jotta helppo mittailla, siis jos joskus tarvii ja viitsii! 8)

Lähetetty: 09 Heinä 2006 20:13
Kirjoittaja pappa
Monteonisti kirjoitti:En usko että on entinen, mutta senhän voi testata auton käydessä? :roll:
Itse liitin "sokerilla" jotta helppo mittailla, siis jos joskus tarvii ja viitsii! 8)
Ei lainkaan paha idea!

Taidankin tehdä saman kun joudun noitten putkien pariin kuitenkin
hieman palailemaan. On niin hiton matala toi auto että ryykkii kiville
jos huolimattomasti ajelee.

Koitan kirjuutella rojektikuvausta jonain päivänä kun jaksaa ennättää
jos siitä vaikka jollekin jotain iloa joskus olis.

KATtia Scorppareihin ja muihinkin

Lähetetty: 27 Loka 2006 14:48
Kirjoittaja pappa
Se on moro!

Nyt on Bilteman katit katsastettu -96 24V V6 BOB Cossun alla.
Ei ollut valittamista, arvot meni nätisti kohdalleen kun vähän
aikaa autoa lämmitti. Tuli tuossa kesällä rakennettua Cossun
putket uudestaan ja laitettua niihin Bilteman katit. Kuvia on
kovasti paljon ja projektikuvauksenkin teen hommasta aikanaan
jos jotakuta vaikka sattuisi kiinnostamaan. KatsastusNEITI, huom!
siis ihan oikea nätti nainen, ei ollut kiinnostunut KATtien CE
merkinnöistä. Täytyy muuten sanoa että siinä olis monelle
katsastuMIEHELLE hyvä esimerkki asiallisesta ja osaavasta
toimituksesta. Tämä katsastusNAINEN oli oikein asiantunteva
ja vielä osasi sanoa muutakin kuin "päiv..." - " jaa tällainen ...
muminaa, muminaa - mör, mör..."

:lol:

Joo...

Tuossa kyseisessä autossahan on noita happitunnistimia 4 kpl,
2 ennen katalysaattoria ja 2 jälkeen. Anturien testaamisen
voi hoidella noin kuin tässä ketjussa on kirjoiteltu, mutta
mää olen sen verran pöllö että ostin ODB II lukijan ja ohjelman.
Ja imutin netistä vielä muutaman ohjelman lisää... Niin ja
nörtti kun olen, aloin tekemään sitten vielä omaakin ohjelmaa.
Joka tapauksessa, tolla skannerilla sain selville että happitunnistimet
ennen katteja oikutteli oikein urakalla ja uusin nekin. Samoin
Biltemasta kuten noi KATit ja hyvin toimii nekin. Nykiminenkin väheni
huomattavasti.

Semmoista tällä kertaa, taidan polkaista tosta nykimisestä uuden
ketjun...

Lähetetty: 28 Loka 2006 11:53
Kirjoittaja NiceMan
No... kaikki hummat tallella vaikka on biltema tarvike katit?
Itse niitä kansas suunitellut mutta silla että tekisi kokonaan uuden pakosarjan mallia paremman kuin orginaali.
Sittenloppu putki kanssa uusiksi jsta kaikki turha pois =)

Lähetetty: 28 Loka 2006 22:00
Kirjoittaja pappa
Moro,

Hummat on tallessa. Laitoin varuilta ne katit, jotka riittää
aina 4.0 litran koneelle asti. Yksikin piisaisi, mutta näitä
ny on kaksi.

Kyllä toimii, ihan nätisti. Ainoa "ongelma" on se että
alkupään putket kannattaa tehdä sitten kunnon raudasta
ettei jäähdy liian nopeasti - jotta katti toimii kunnolla.

Mä tein sellaisesta pataraudasta että kyllä toimi.

Tuossa on linkki, tein piruuttani hommasta kuvauksen
enklanniksi.
http://www.issikka.net/make/cat_project.htm

Lähetetty: 29 Loka 2006 02:12
Kirjoittaja NiceMan
Tai itse suunittelin käyttää termotekki jolloin konehuoneen lämpötila laskisi ja kaasut pysyy kuumina kateille asti....