Sivu 1/2

2.0 OHC TIC moottori projektia

Lähetetty: 24 Maalis 2005 16:59
Kirjoittaja Eemeli
Foorumeissa ei ole minkäänlaista projekti osiota, joten laitan tämän sit tänne. Tekniikkaanhan se tämäkin kyll oikeastaan kuuluu.

Eli rakenteilla 2.0 turbo motti sierraan, josta yritän laittaa tuonne alla oleville sivuille päiväkirjaa sen mukaan kun ehdin.

http://personal.inet.fi/koti/eemeli/eemeli.htm

Pistän tämän tänne että porukka saa ottaa vapaasti kantaa, myös negatiivista palautetta otetaan vastaan, antaa vinkkejä ja ohjeita tarpeen vaatiessa.

Lähetetty: 24 Maalis 2005 17:00
Kirjoittaja TeRoK
On projekti osio... Jäsenpuolella.

Lähetetty: 24 Maalis 2005 17:03
Kirjoittaja Eemeli
Vai että siell olis projekti osio... pitääpäs harkita liittymistä. :wink:

Lähetetty: 30 Maalis 2005 10:05
Kirjoittaja Eemeli
Tuli tässä mieleen että paljonkohan tehoa/vääntöä tuo normi type-9 5-lovinen laatikko kestää? entäs perä? vetarit? kardaani?

Ei haluttas tehdä mitään prosentti hirmua... mutta pakkohan ne on vaihtaa jos eivät kestä.

Toi cossun vauhtipyörä,kytkin ja asetelmahan sopii suoraan tohon type-9 lodjuun? jos se nyt varmuuden varalta tulee laitettua se cosan kampura.

Lähetetty: 30 Maalis 2005 10:45
Kirjoittaja overboost
Cossun vauhtipyörä ei sovi ohc kampuraan. Cossussa 7 pultilla ja ohc:ssa 6:lla kiinni. Eikä taida cosan vauhtipyörä mahtua ainakaan suoraan type 9:n sisälle.

Lähetetty: 30 Maalis 2005 11:08
Kirjoittaja turbiiniriesa
cossun vauhtipyörä 9.pultilla kiinni ja cosan vauhtipyörä/asetelma ei sovi isomman halkasijan takia type-9 kytkinkoppaan.jotkut ottanu kykäkopan sisäreunoista pois ja muuttanu startin paikkaa,mutta jonnin verran työtä tuossa.

hyvässä kunnossa olevat laatikko,perä ja vetarit pitäs 350hv/400nm kestää.
jotkut kyllä isomillaki tehoilla/väännöillä ajellu,mutta se on sit ajotavasta ja tuurista kiinni kestääkö.

Lähetetty: 30 Maalis 2005 17:16
Kirjoittaja Eemeli
Ei millään pahalla mutta kannattaa lukea lause loppuun enne vastausta. :) Taisin mainita että: "jos se nyt varmuuden varalta tulee laitettua se cosan kampura."

Tiedän kyllä miten ne kiinnitykset poikkeaa, mutta olikin epäselvää sopisko se vauhtipyörä+kytkin sinne type-ninen kopan sisää.

hmm... Jospa sitä sitten sorvissa pyöräyttäis 2.0 ohc kokoisen teräs limpun cossun kiinnityksillä ja käyttäis tasapainotukses, eipä tulis sovittelu ongelmaa.

Lähetetty: 30 Maalis 2005 17:25
Kirjoittaja turbiiniriesa
[quote="Eemeli"]Ei millään pahalla mutta kannattaa lukea lause loppuun enne vastausta. :) Taisin mainita että: "jos se nyt varmuuden varalta tulee laitettua se cosan kampura."

Tiedän kyllä miten ne kiinnitykset poikkeaa, mutta olikin epäselvää sopisko se vauhtipyörä+kytkin sinne type-ninen kopan sisää.

eikös me kumpikin myös mainittu ettei sovi t9 kykäkoppaan toi cosan vauhtis ja kykäasetelma

Lähetetty: 30 Maalis 2005 17:31
Kirjoittaja Eemeli
Joo, niin teitte. Kiitos siitä.

Pisti vaa silmää kun molemmat alkaa selittää sen limpun sopivuudesta siihen kampuraan...

Lähetetty: 31 Maalis 2005 21:49
Kirjoittaja mettis
hommaa cosan kytkinkoppa ja pulttaa se siihen vakio lootaan kiinni...(uudet reiät joutuu koppaan poramaan)
tai pistä nelivaihteinen loota (kesti omassa +400hv ja +500nm perässä hyvin)
type9:ssä ei mennyt vaihteet päälle kun antoi happea... eikä ne päällä suostuneet pysymäänkään...

Lähetetty: 31 Maalis 2005 21:51
Kirjoittaja mettis
eemeli, et sattuis myymään tota ahtimen suppiloa? esco projektini kaipailis tollasta...

Lähetetty: 31 Maalis 2005 22:02
Kirjoittaja turbiiniriesa
mettis kirjoitti:hommaa cosan kytkinkoppa ja pulttaa se siihen vakio lootaan kiinni...(uudet reiät joutuu koppaan poramaan)
tai pistä nelivaihteinen loota (kesti omassa +400hv ja +500nm perässä hyvin)
type9:ssä ei mennyt vaihteet päälle kun antoi happea... eikä ne päällä suostuneet pysymäänkään...
millasella ajolla type-9 rupes antautuun noilla luvuilla :roll:

Lähetetty: 01 Huhti 2005 01:27
Kirjoittaja Aksu
Oma type 9 ei nikotellut kuin kerran 285hv/490Nm/1,2bar(kytkin alkoi luistamaan 1,7 kohdalla) koneen perässä(katosi vaihdossa3:nen) muuten toimi erittäin hienosti.
Ahvenistolla kävin seuraavalla type 9 kanssa ja koneessa oli +300,muuten toimi hienosti mutta oli hitaampi vaihtaa kuin edellinen.

Lähetetty: 01 Huhti 2005 09:32
Kirjoittaja Eemeli
mettis kirjoitti:eemeli, et sattuis myymään tota ahtimen suppiloa? esco projektini kaipailis tollasta...
En taida raaskia luopua.

Kaveri tuon sorvas cnc-koneella 300mmx300mmx300mm alumiini kuutiosta.

Pitäs ite viel sorvata tuohon päähän sopiva laippa että saa tuohon suulle verkko->suodatinkangas->verkko yhdistelmän, et pysys ne västäräkit pois tuolt siipien välistä. :wink:

Lähetetty: 01 Huhti 2005 09:45
Kirjoittaja Eemeli
Tokihan se t5 olis paras tuommoisen koneen perään, mutta tahtovat olla aika hinnoissa ja löytäminen tiukassa.

Tuollainen 4v:kin olis tuossa tallin nurkassa irrallaan, mutta taitaa olla jo turhan sorvattu kun on tuossa jäärata autossa ollut(tullu aina laitettua se pykälä päälle oli kytkin pohjassa taikka sitten ei :twisted: ). Ja jotenkin ei miellytä toi 4vaihteinen... tietenki jos ajomukavuuksista tinkis nii ehkä sit. Kestävin vakio lootahan se 4-v kuitenkin kuulemma on.

Luulen kuitenkin että tulee ainakin ensin kokeiltua tuota type-9 lootaa miten se kestää. Eipähän pääse katsastusmieskään kirjoittelemaan prosentteja laatikosta.

Mistä se muuten niitä pystyy nyt sitten kirjoittaan? siis niitä prosentteja. Kattelin tuota prosenttilistaa mutta on vähän ympäripyöree tuon tekniikan osalta. Vai onko toi niin et se riippuu sit ihan inssistä et onko sil hyvä päivä.

Eli käsitin sen näin:

Ahdin ja cooleri: Ei prosentteja, koska eivät ole alkuperäisenä autossa olleet. Pakosarjasta ja putkistostahan se voi jotain kyl kirjoittaa.

Moottori: Ei prosentteja, koska lohko ja kansi tulee olemaan alkuperäiset(jos joutuu vaihtaa lohkon, menee lohkon sarjanumerotkin vaihtoon, siis entistä vastaavaksi :wink: ).

Moottorin ohjaus(hestec): Tulee jotain mutta paljonko??? Rek. otteen mukaan kaasarikone, mutta nyt jo ruiskut kyl paikoillaan.(totesikin inssi viimevuon et eikös tämän pitäis olla kaasari, kun pellin alle katsoi ja naurahti päälle :D )

Jarrut(xr4): Tulee jotain mutta paljonko ??? siis pelkistä jarruista.

Taka-akseli(jos nyt sen cossun perän laittas): 10%

Imusarja: ???

kaikesta muustakin vaihdetustahan se voi alkaa kirjoitteleen prosentteja mutta toivottavasti ei.

Lähetetty: 01 Huhti 2005 17:32
Kirjoittaja ZyaS
no prosetteja tulee sulle todennäkösesti:
Moottori 12%
taka-akselisto 10%
jarrut ??%

Lähetetty: 01 Huhti 2005 17:53
Kirjoittaja overboost
ZyaS kirjoitti:no prosetteja tulee sulle todennäkösesti:
Moottori 12%
taka-akselisto 10%
jarrut ??%
Kerroppa, miksi menee moottorista 12%, jos lohko ja kansi on alkuperäisiä? Muutama prosentti voi ruiskusta ja jarruista tulla.

Lähetetty: 01 Huhti 2005 21:13
Kirjoittaja evolution
turbon asennus rinnastetaan aina moottorin vaihtoon

Lähetetty: 01 Huhti 2005 21:18
Kirjoittaja Aksu
evolution kirjoitti:turbon asennus rinnastetaan aina moottorin vaihtoon
Jaa,mulla on merkitty otteeseen vain laatikko(oli aut.)9% eikä koneesta mitään vaikka turbolle leimattu viime syksynä helsingissa.

Lähetetty: 01 Huhti 2005 21:29
Kirjoittaja evolution
jännä juttu ku se lukee ihan siinä laki tekstissäkin.

ollu varmaan inssillä hyvä päivä :D

Lähetetty: 01 Huhti 2005 21:32
Kirjoittaja turbiiniriesa
tää on tätä konttorikohtasta juttua,toisessa paikassa katellaan eri lailla ku toisessa.

Lähetetty: 01 Huhti 2005 22:35
Kirjoittaja Eemeli
Lueskelin tossa itsekkin aken sivuja ja sanottiin näin:

6§ 4.luku

Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

Eli varmaankin tulee siitä se 12%

Lähetetty: 01 Huhti 2005 23:04
Kirjoittaja country sedan
Eipä ole tähän mennessä % puhaltimen asennuksesta menny. Kasvaneiden tehojen vaatimista oheislaitteista kylläkin, luonnollisesti.

Lähetetty: 02 Huhti 2005 00:07
Kirjoittaja Eemeli
country sedan kirjoitti:Eipä ole tähän mennessä % puhaltimen asennuksesta menny. Kasvaneiden tehojen vaatimista oheislaitteista kylläkin, luonnollisesti.
Näin minäkin olen sen aina ymmärtänyt ennenkuin luin tuon lakipykälän.
Jos ei autossa ole alkuperäisenä ahdinta eikä cooleria eihän niistä voi laskea muutosprosentteja koska eihän niitä ole vaihdettu vaan lisätty.
Ja rekistrioteeseen olen kuullut et merkattaisiin vain että: Autoon on jälkiasennettu pakokaasuahdin.

Ken tietää? Mutta sittehän sen näkee mitä se inssi meinaa. :wink:

Lähetetty: 02 Huhti 2005 00:32
Kirjoittaja mettis
pyydä sitä sorvaamaan uusi suppilo, niin ostan sen pois......