Sivu 1/1

Apus idiotikus: Scorppariin ulostulo molemmille puolille

Lähetetty: 27 Kesä 2006 00:05
Kirjoittaja Zaarin
Olen tässä pari vuotta hautonut tätä asiaa ja lopultakin ajattelin toteuttaa sen, mutta sitä ennen pari tärkeää kysymystä suurempien vahinkojen välttämiseksi:

1) Kuinka läheltä bensatankkia putki saa mennä? Kuskin puolella tilaa on oikein mukavasti, mutta hanslaakarin puolella vähän nihkeämmin.

2) Kumpi seuraavista on järkevämpää vapaahengitteisessä
a) jako keskivaimentimen jälkeen
b) jako pakosarjalta

3" rööriä olisi siis tarkoitus laittaa, kun kaverilla on ylimääräistä rosterista viemäriputkea. :)

Lähetetty: 27 Kesä 2006 13:03
Kirjoittaja markkul
C) Ei jakoa ollenkaan.

Tommosta putkea käytettäessä tulos on järkyttävät äänet ja aleneva vääntöalemmilla kierroksilla. Kun kaasu tulee pakosarjasta ja siellä on vastassa kaksi 3" putkea, niin se tyssää kuin seinään hidastuessaan, mikä ei todellakaan ole se mitä pakoputken pitäisi tehdä.

Yksikin 3" putki on jo kauheata liioittelua. Mutta kukin tyylillään.

Jos nyt välttämättä haluat kaksi ulostuloa, niin tee sitten sieltä ihan loppupäästä.

Lähetetty: 27 Kesä 2006 13:20
Kirjoittaja Sultzi
Joku 2" maksimissaan taitaisi olla sellasta kohtuullista putkea tuplaksi?

Lähetetty: 27 Kesä 2006 17:29
Kirjoittaja Zaarin
Itse en virtauksista tiedä mitään, mutta 2,5" --> 3" ei pitäisi puolen metrin pätkällä varmaan suurempia ihmetyksiä aiheuttaa?

Ideana on poistaa puhkiruostunut peltiputki keskivaimentimesta taaksepäin ja 4" ulostulolla oleva "amis"takaänkkäri.

Lähetetty: 27 Kesä 2006 17:35
Kirjoittaja jaska74
Zaarin kirjoitti:Ideana on poistaa puhkiruostunut peltiputki keskivaimentimesta taaksepäin ja 4" ulostulolla oleva "amis"takaänkkäri.
tuplaputket neloskoneessa on myös amis... :lol:

Lähetetty: 27 Kesä 2006 17:38
Kirjoittaja Zaarin
Syytän uusia japanialaisia autoja, joissa on putki molemmilla puolilla... :oops: Kateellisena haluan myös itselleni.

EDITTIÄ: tai sitten koitan vain epätoivoisesti saada nelosen kuulostamaan kasilta :roll:

Lähetetty: 27 Kesä 2006 19:46
Kirjoittaja markkul
Zaarin kirjoitti:Itse en virtauksista tiedä mitään, mutta 2,5" --> 3" ei pitäisi puolen metrin pätkällä varmaan suurempia ihmetyksiä aiheuttaa?

Ideana on poistaa puhkiruostunut peltiputki keskivaimentimesta taaksepäin ja 4" ulostulolla oleva "amis"takaänkkäri.
No eikös sinne sitten voi duuna suoraan ehjää 2,5":sta?

Tee siitä 2,5:sta kaksi ulostuloa, mutta tee vasta lopusta, eli jos se keskipönttön jälkeen on rikki, vedä siitä etiäpäin ja tee hyvä kartio, eli ei mitään T virityksiä ;-)

Kasilta se ei kuulosta siltikkään...

Lähetetty: 27 Kesä 2006 22:18
Kirjoittaja WSE
markkul kirjoitti:C) Ei jakoa ollenkaan.

Tommosta putkea käytettäessä tulos on järkyttävät äänet ja aleneva vääntöalemmilla kierroksilla. Kun kaasu tulee pakosarjasta ja siellä on vastassa kaksi 3" putkea, niin se tyssää kuin seinään hidastuessaan, mikä ei todellakaan ole se mitä pakoputken pitäisi tehdä.

Yksikin 3" putki on jo kauheata liioittelua. Mutta kukin tyylillään.

Jos nyt välttämättä haluat kaksi ulostuloa, niin tee sitten sieltä ihan loppupäästä.
Myös vaihtoehdon C kannalla. Kunhan päivität moottorin (2,9 V6) sinne scorpparin pellin alle niin jako tulee ihan luonnostaan ja kukaan vakavammin autoja rakenteleva ei pidä sinua pellenä.

Lähetetty: 28 Kesä 2006 02:20
Kirjoittaja Zaarin
markkul kirjoitti:No eikös sinne sitten voi duuna suoraan ehjää 2,5":sta?
Voisihan sitä, mutta 3-tuumasta kun lojuu nurkissa. :wink:
Kasilta se ei kuulosta siltikkään...
No ei, mutta saahan sitä haaveilla. :D

WSE kirjoitti:Kunhan päivität moottorin (2,9 V6) sinne scorpparin pellin alle niin jako tulee ihan luonnostaan ja kukaan vakavammin autoja rakenteleva ei pidä sinua pellenä.
Jos tuo pirun DOHC laukeaa vielä kerran käsiin, niin tungen samantien Mussen 5-litrasen kasin keulalle ja meneehän tuolla tiellä noita kummallisia lasikuituisia juustohöyliäkin, joilla ei pääse hidastöyssyjen yli.... :lol:

Lähetetty: 28 Kesä 2006 18:21
Kirjoittaja TeRoK
Noi molemmilta puolilta tulevat putket kiinnostaisi myös meissiä.
Nyt kun ei kukaan kyennyt nälvimiseltään Zaarinia auttamaan niin kysyn ensin ,että olisko toi 24V kone riittävä aihio ko. putkiston rakentamiseen??? Vai vieläkö pitää olla enemmän jerkkua tms.?

Nimittäin toi on ihan hyvä kysymys, että miten sen vänkärin puolen putken rakentaa kun tankki on tiellä???
Pitääkö muuttaa koko tankki takaluukkuun kuljeksimasta vai onko siihen jotain konstia???

Lähetetty: 28 Kesä 2006 18:56
Kirjoittaja markkul
:-)

Noita on briteissä tehty kyllä. Kannattaa muuten kai laittaa H tai X putki, eli sellainen, jossa on downpipejen jälkeen yhdysputki. Pitäisi parantaa vääntöä alemmilla kierroksilla (X parempi).

Omaan V6 12V koneeseen meinaan duunata vain yhden putken.

Turvallisin olisi varmaan kierrättää se toinenkin putki sieltä samalta puolen kuin alkuperäinen ja sitten puskurin takaa. Tuleehan sille vähän lisämittaa, mutta... pitäisi kuulemma mahtua sieltä tankin toiseltakin puolen. (Scorparista en tiedä tosin, koskee lähinnä Sierraa.)

En nyt sillai kauheasti halunnut veetuilla, mutta ihan tehojen kannalta jo tommonen tupla 3" putki 2l koneessa ei ole hyvä juttu...

Lähetetty: 28 Kesä 2006 22:45
Kirjoittaja Zaarin
TeRoK kirjoitti:Nimittäin toi on ihan hyvä kysymys, että miten sen vänkärin puolen putken rakentaa kun tankki on tiellä???
Tänään sovittelin putkea sinne ja aika ahdasta, n.5cm jäi tilaa tankin ja putken väliin kun putki oli puskurin reunassa kiinni. Lisää ilmatilaa saisi kyllä sillä, että laittaisi putken roikkumaan alemmas, mutta se ei taasen näyttäisi kovinkaan hyvältä.
Ja jos minut noin helpolla lannistettaisiin, niin olisin jättänyt syntymättä. :lol:

markkul kirjoitti:En nyt sillai kauheasti halunnut veetuilla, mutta ihan tehojen kannalta jo tommonen tupla 3" putki 2l koneessa ei ole hyvä juttu...
Tuskimpa nuo tehot tuosta paljoa putoaa, jos ollenkaan, korkeintaan kansirempassa palautetut hepot menevät takaisin lepotilaan... :wink:

Lähetetty: 29 Kesä 2006 21:07
Kirjoittaja TeRoK
:lol:

Joo x flow ratkaisu siihen varmaan sitten tulisi tehtyä.
Saattaa kyllä olla, että tulee vaan tungettua ne samalta puolelta vierekkäin. Vähän karsastaa laittaa niin lähelle kuuma putki niin lähelle tankkia. Pikku vuoto sopivaan kohtaan tankissa ja whumps!!!
Valmis on :D

Lähetetty: 01 Heinä 2006 22:05
Kirjoittaja pappa
Zaarin kirjoitti: EDITTIÄ: tai sitten koitan vain epätoivoisesti saada nelosen kuulostamaan kasilta :roll:
Kiusaa: Ota kaikki pöntöt väliltä pois ja irrota yksi tulpanjohto?
Alkaa pannu vaappumaan sopivasti ja kuulostaakin melkein kasilta

:lol: :lol:

(mä olin varmaan koulukiusaaja nuarempana, sori... :D )

Lähetetty: 02 Heinä 2006 23:03
Kirjoittaja xr4ti
laittaa usa mallin scorpion tankin(muvinen ja on keskellä autoa) jolloin molemmilla puolilla yhtä paljon tilaa laittaa putki

Lähetetty: 03 Heinä 2006 16:54
Kirjoittaja jaska74
tai joku tollanen systeemi ku tossa mazdan viimesessä kuvassa, ilman änkkäriä tietenkin
http://saabtuning.cz/vyfuky/mazda.htm

Lähetetty: 03 Heinä 2006 23:19
Kirjoittaja Zaarin
pappa kirjoitti:Kiusaa: Ota kaikki pöntöt väliltä pois ja irrota yksi tulpanjohto?
Alkaa pannu vaappumaan sopivasti ja kuulostaakin melkein kasilta
:lol: En viitti hajottaa kallista konetta.

jaska74 kirjoitti:tai joku tollanen systeemi ku tossa mazdan viimesessä kuvassa, ilman änkkäriä tietenkin
Tuollaisista systeemeistä olen kuullut, että puhaltaisivat vain tuolta lyhyemmän matkan puolelta ja talvella näyttäisi hassulta kun vain toisestä rööristä tulloo ilmansaasteita.

Lähetetty: 03 Heinä 2006 23:21
Kirjoittaja jaska74
riippuu miten se on tehty

Lähetetty: 24 Marras 2006 15:39
Kirjoittaja Paristo
oon itte kans miettiny mitenkä ois mahollista kehitellä tuollasta tuplaputki tsydeemiä tuohon ford sierra 2.0l myllyyn. vaihoin tuossa jonkiaikaa kokeiluks motonetin leluänkkärin 4" ja tuntu että vääntöjä ei oo enää nii paljoo. kertokaapa urpolle onko mahd? no varmasti on höhöö.

mut mites tuon aiemman sivuston vika vaihtoehto onko millane rakennella ja mitkä on vaikutukset? Tossa joku rakentanu penariinsa vähä erikoisemman laitoksen ja tässä toinen threadi, missä parilla vikalla sivulla enemmän kuvia.