Sivu 1/1

Scorpion kytkinongelma

Lähetetty: 22 Kesä 2006 23:26
Kirjoittaja Phoenix
Vm. 1988 2.0i OHC Scorpion kumikiekko kardaanissa sanoi sopimuksen irti. Myös laatikon kannakekumi (tjsp.) on todella huonossa kunnossa. Auto kolisee aika lailla kun ilmeisesti laatikko tai vaihdevivusto osuu liikkeelle lähtiessä ja ajaessa kuopista koriin kiini. Kumikiekosta on lähtenyt kokonaan irti 1/8, pultit ovat ehjät. Voiko autolla ajaa, ja mitä vahinkoa kiekon lopullinen hajoaminen voi aiheuttaa? Entäpä korjaaminen; täytyykö kardaani pudottaa kiekkoa vaihtaessa?

EDIT
Elikä kumikiekko ja laatikon tukikumi vaihdettu, molemmat olivat aivan sökönä. Ennen vaihtoa Scorpio alkoi pitää kummallista ääntä kytkintä painaessa. Ihan kuin joku metalli raapisi toista metallia vasten. Kytkin ei myöskään irrottanut enää kunnolla, pakille vaihtaessa loota piti aika pahaa ääntä. Nyt kun yllämainitut osat on vaihdettu, kytkimen ääntäminen ei kadonnut. Alunperin mietin että olisiko loota tippunut sen verran että vika olisi ollut siinä. Noh, ajelin autolla illalla ja aamulla lähtiessä liikkeelle huomasin että kytkin ei enää äännä. Tuntuu irrottavankin vähän paremmin, välillä pakkikin meni ilman mitään ääntä sisään mutta välillä ei. Missä voi olla vika? Onko vaijerissa mitään muuta säätöä kuin polkimessa oleva automaattisäätö (on tsekattu..) mikä voisi aiheuttaa ongelman?

Lähetetty: 24 Kesä 2006 10:54
Kirjoittaja futura68
Vaihdelaatikon häntä saattaa kyl katketa! Hae biltemasta tai motonetista uus kiekko, ei maksa paljon. B-osana löytyy myös helposti koko kardaaniakseleita.

Lähetetty: 24 Kesä 2006 16:23
Kirjoittaja Phoenix
Jees.. Katselinkin että Biltemassa näyttäisi noita olevan. Miten tuo vaihto, täytyykö kardaania tosiaan tiputtaa? Ja entä tuo lootan kannatinkumin vaihto? Näytti olevan aika kinkkisessä paikassa..

Lähetetty: 24 Kesä 2006 16:59
Kirjoittaja jaska74
kardaani on helpommin irrotettava kun se kumi...ja täytyy irroittaa


mitä siitä lootan kumista?

Lähetetty: 24 Kesä 2006 17:20
Kirjoittaja janzamar
Merkkaa mitenpäin ovat olleet ennen kuin irrotat,jos sillä sais hillittyä
mahdollisia tulevia tärinöitä,ja kunnon merkit etteivät heti häviä
kun on työn alla.

Lähetetty: 26 Kesä 2006 01:50
Kirjoittaja Phoenix
Kiitoksia.. Pitääpä vaikka maalitussilla laittaa merkit. Olisin kiitollinen myös muista asennusohjeista/vinkeistä, ei ole tällaista hommaa tullut ennen tehtyä.

Lähetetty: 26 Kesä 2006 10:23
Kirjoittaja markkul
Phoenix kirjoitti:Kiitoksia.. Pitääpä vaikka maalitussilla laittaa merkit. Olisin kiitollinen myös muista asennusohjeista/vinkeistä, ei ole tällaista hommaa tullut ennen tehtyä.
Siinä uudessa kiekossa on luultavasti semmonen metallipanta ympärillä ÄLÄ irroita sitä, enne kuin kiekko on paikallaan, muuten niiden pulttien saaminen on työn ja tuskan takana! Mielestäni kardania ei edes ole pakko ottaa irti, mutta toisaalta sen irroitus on 10min homma, eikä se edes ole kovin painava.

Mitään erikoisosaamista ei vaadi. Laatikko saattaa valuttaa öljyä kardaanin reijästä, eli kannattaa varautua.

Kardaani ei putoa vaikka ne perän laipan pultit avaa. Sitä täytyy työntää vähän laatikkoon päin, niin sen saa irti. Siinäpä se.

Lähetetty: 26 Kesä 2006 17:46
Kirjoittaja Phoenix
Jees. Olisin kiitollinen muistakin ohjeista/vinkeistä. Ja mistäköhän löytäisin halvimmalla lootan tukikumin? Biltemassa ei niitä näyttänyt olevan.

Lähetetty: 26 Kesä 2006 18:11
Kirjoittaja jaska74
motonet kolmekymppiä..

Lähetetty: 26 Kesä 2006 21:47
Kirjoittaja Phoenix
Perhana kun en itse löytänyt motonetistä..? Onko tietoa mitä tuollainen maksaa esim. Viescarilla?

Lähetetty: 27 Kesä 2006 10:28
Kirjoittaja Phoenix
No nyt muillekin tiedoksi, Oulun Viescarilla vaihdelaatikon kannatinkumi 35e.

Lähetetty: 29 Kesä 2006 04:29
Kirjoittaja Phoenix
Vielä lisänä tuohon kytkinselostukseen: ykköselle ja kakkoselle vaihtaessa tuntuu pientä vastusta, ennen on sujahtanut paremmin sisään. Jos painelaakeri on sökö, syökö laatikko synkrorenkaat miten nopeasti? Loota on vaihdettu pari vuotta sitten.