Sivu 1/2

säädettävä nokkapyörä??!!

Lähetetty: 23 Maalis 2005 19:20
Kirjoittaja ImportTuning
Niin elikkäs kertokaahan tyhmälle mitä plussaa tommosella kapistuksella voi autoonsa saada..eli käytännössä miten tuommosta säädetään ja mitä hyötyä siitä olisi....??

Lähetetty: 23 Maalis 2005 21:14
Kirjoittaja cossu2
Sillä säädetään nokka kohdalleen, eli venttiilin aukeaminen optimaaliseen kohtaan männän liikkeeseen nähden.
Virinokilla pakollinen, muuten mahdoton säätää (ei ole mitään merkkejä enää)
Säädetään heittokellon avulla imun max nostosta tiettyyn kampiakselin asentoon, valmistajan arvojen mukaan (tai kai gurut sen muutenkin voi säätää)
Jotkut myös 2 nokkaisissa hakee niillä lisää kierroksia säätämällä hieman overlappia.
Sitten on nämä tuning miehet, jotka haluavat sen koska se on punainen :shock:
Ja toiset tuning miehet jotka asentavat sen vakio koneeseen, kiertävät 1ast aikaselle, ja tehoa tuli ainakin tuplaten lisää 8)

Lähetetty: 23 Maalis 2005 21:18
Kirjoittaja TeRoK
cossu2 kirjoitti: Sitten on nämä tuning miehet, jotka haluavat sen koska se on punainen
:lol: :lol: :lol:
Toi oli hyvä!

Lähetetty: 23 Maalis 2005 21:23
Kirjoittaja VesQ
Eli siis vakiovehkeessä ei mitään hyötyä koska se vakionokkapyörä on sille vakionokalle "ajoitettu"

Siis säädettävällä nokkapyörällä pystyy säätämään nokka-akselin ajoitusta. Hyöty tulee sitten kun koneeseen vaihdetaan ns. viritys nokka-akseli niin sillä vakionokkapyörällä ei saa akselia kuin yhteen kohtaan (tietysti jakohihnaa/ketjua siirtämällä yhden pykälän saa muutettua ajoitusta mutta usein se on jo liikaa tai liian vähän)

Nokan valmistaja yleensä ilmoittaa melko tarkasti mihin lukemiin nokka pitää ajoittaa jotta se toimii "oikein" ja saadaan kaikki teho irti siitä nokasta

Jostain voisi löytyä kuva säädettävästä nokkapyörästä mutta yleensä ne ovat tavallisen nokkapyörän näköisiä.
hmm, mitenhän selittäisi, no jos laitat säädettävän nokkapyörän nokkaan kiinni ja pidät nokkaa paikallaan niin nokkapyörän ulkokehää pystyy liikuttamaan/pyörittämään kun hellää pultteja jotka ovat pyörän kehällä, siis niitä joilla se pyörä sitten kiristetään oikeaan kohtaan

Hieman sekavaa mutta itse asia todella yksinkertainen kun näkee. Ja melko helppoja tehdä itsekkin vakionokkapyörästä jos omistaa sorvin ja osaa jotenkin käyttääkkin sitä :D

edit:
Jaaha cossu2 kerkeskin esin :D

Lähetetty: 23 Maalis 2005 21:48
Kirjoittaja p3
ei se vakionokankaan ajoitus aina just satu kohalleen. hyöty vaan on pienempi, perustehosta ja nokan ajotusten / nousun maltillisuudesta johtuen.

Lähetetty: 23 Maalis 2005 21:49
Kirjoittaja lalli69
Tässä kuva:

Kuva

Ainut vain, että tämä ei tuunareille kelpaa kun ei ole punainen... :lol:

Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:37
Kirjoittaja ZyaS
kyllähän siitä vakio vehkeessäkin on hyötyä.. (kun se on punanen)
vakio nokkahan on kompromissi, ja tehdas on sen myös kompromissiks ajottanu...

Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:42
Kirjoittaja VesQ
No siitä hyödystäkin voi olla montaa mieltä, voihan sieltä dynossa säätämällä saada sen hepan tai kaksi ja pari newtonia mutta turha on työ, enemmän saa tehoa ja vääntöä kun säätää alkuunsa esim ennakot ja seokset kohdalleen

Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:46
Kirjoittaja ZyaS
VesQ kirjoitti:No siitä hyödystäkin voi olla montaa mieltä, voihan sieltä dynossa säätämällä saada sen hepan tai kaksi ja pari newtonia mutta turha on työ, enemmän saa tehoa ja vääntöä kun säätää alkuunsa esim ennakot ja seokset kohdalleen
eih.. kun ensin käännellään sitä "nokkaa" ja sitten säädetään ne sytkä, ja viimesenä seokset, sit tarkistetaan miten palaa... ja säädetään sytkää.. ja seoksia

Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:47
Kirjoittaja p3
ai, eikös ole annakot ja seokset kohallaan :lol:

Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:48
Kirjoittaja ZyaS
p3 kirjoitti:ai, eikös ole annakot ja seokset kohallaan :lol:
ei ne koskaan oo.. paitsi säädettävällä suorasytkällä 8)

Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:51
Kirjoittaja VesQ
Siis tarkoitin että turha edes vakiovehkeessä ruveta nokan ajoituksen kanssa pelaamaan muutakuin mielenkiinnosta, jos tehoa hakee ihan säätämisellä niin seokset, venttiilivälykset, ennakot, kärkien väli yms perussäädöt sellaisiin arvoihin kun ne joskus aikanaan on ollut eli kohdalleen

edit:
no prkele taas sinne kerkesi joku väliin 8) täytyy varmaan opetella kirjoittamaan nopeammin :D

Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:53
Kirjoittaja ZyaS
VesQ kirjoitti:Siis tarkoitin että turha edes vakiovehkeessä ruveta nokan ajoituksen kanssa pelaamaan muutakuin mielenkiinnosta, jos tehoa hakee ihan säätämisellä niin seokset, venttiilivälykset, ennakot, kärkien väli yms perussäädöt sellaisiin arvoihin kun ne joskus aikanaan on ollut eli kohdalleen
joo.. totta. noin tein omalle escolle.. lambda-mittarin kanssa säätelin seokset/sytkän

Lähetetty: 23 Maalis 2005 23:00
Kirjoittaja p3
vakiovehkeitäkin on monenlaisia, tc tuo hyöty periaatteessa kasvaa.

Lähetetty: 23 Maalis 2005 23:06
Kirjoittaja VesQ
Tietysti juu, mutta mikä se todellinen hyöty sitten on kun vertaa kuluihin/työmäärään, itse laskisin tuon samaan sarjaan kun kaikenmaailman vapaavirtaus-kartio-putsari-tuning-viritykset vakiovehkeissä

Lähetetty: 23 Maalis 2005 23:14
Kirjoittaja p3
:lol: kertyyhän sitä prosenteistaki, pari tuolta ja yks sieltä :lol:
ei niitä nyt tietenkään isolla rahalla kannataruveta ensimmäisenä tekemään, jos vaikka sattuu nurkissa lojumaan.

nonii...

Lähetetty: 24 Maalis 2005 00:51
Kirjoittaja ImportTuning
joo mää siis kyllä tiedän et miltä se näyttää tuossa se vieressä onkin..mutta ei kelpais varmaan tuning miehille koska on vihree..(eiks sen pitäny olla niille punainen)
joo ja siis se on ollu kiinni tuossa autossa ja ostin sen auton edelliseltä omistajalta ja se oli säädetty tuohon mottiin..eikä olla sen irrottamisen jälkeen muuteltu..elikkäs taian heittää sen kiinni kunhan kerkiän..
ja nokkahan ei ole vakio.. mutta mistäköhän nään mahdollisesti että mikä nokka tuossa nyt sitten on..sen tiiän et asteita on 280 muuta tämänkin kertoi edellinen omistaja ja ei sit siitä nokasta sen enempää tiennytkään... pitäiskö nyt sit vaan laittaa kiinni...kun se kerran on tuohon jo valmiiks säädetty??!! :roll:

Lähetetty: 24 Maalis 2005 08:39
Kirjoittaja VesQ
Kyllähän niissä nokissa yleensä joku numerosarja tai joku merkintä on meistetty johonkin

Lähetetty: 24 Maalis 2005 11:49
Kirjoittaja p3
virinokista pitäs löytyä sieltä takapäästä, tietenki auttas jos tietäs valmistajan.
jos remmiä ei ole vaihdettu niin sillon ajotuksen pitäs periaatteessa sattua kohalleen, käytännössä ei välttämättä.
heittokellolla sen nokan voi mitata, jos kehtaa värkätä.

Lähetetty: 24 Maalis 2005 16:32
Kirjoittaja ZyaS
kyllä sitä nokkaa ajottaessa pari tuntia saa vierähtämään,

"asteiden"-mittaus ihan helppoa, pistät heittokellon kiinni tukevasti niin että sen "pää" on kiinni venttiililautasessa, astelevy tukevasti kiinni alahihnapyörään ja sille joku merkki että tiedät tarkasti millon on ykk ja akk, joku lohkon sauma tai vastaava on hyvä merkki ei pysty liikahtamaan se merkki. sitten kattelet siitä heittokellosta millon se on auennut esim. 0,050"
ja otat asteet ylös.. ennen ykk:ta yleensä alkaa aukeen esim. 10astetta EYKK. sitten pyörität konetta niin kauan kunnes venttiili alkaa sulkeutumaan ja otat asteet ylös millon venttiili on vielä auki sen saman verran mistä alotit mittaamisen. lasket montako astetta siinä välillä kerkis "vierähtää"

Lähetetty: 24 Maalis 2005 23:22
Kirjoittaja Monteonisti
Tyhmä kysymys: eikös tuon nokan sais myös hiomalla "kohdalleen"? :oops:

Lähetetty: 25 Maalis 2005 00:31
Kirjoittaja ZyaS
Monteonisti kirjoitti:Tyhmä kysymys: eikös tuon nokan sais myös hiomalla "kohdalleen"? :oops:
mikä ettei.. periaattessa virinokassahan tästä on kysymys, unohdetaan ne valmistajan tekemät kompromissit ja lisätään venttiilien aukioloaikaa ja "nostoa"(enenmmän seosta sylinteriin :arrow: suurempi polttoaine lasku ja saattaa siitä niitä ponejakin tulla lisää)
no ei tää kyllä mitenkään vastaa tohon kysymykseen mutta 8) jos lisää keittoa koneeseen niin vois alkaa vastaukset oleen edes sinnepäin

Lähetetty: 25 Maalis 2005 20:12
Kirjoittaja VesQ
Hiomalla kohdalleen, ai silleen että nokat hiottaisiin/tehtäisiin tietyille kohdille että ne olisivat vakionokkapyörän kanssa sopivasti ajoitettu vai
meni vähän ohi :?: :D

Lähetetty: 25 Maalis 2005 20:26
Kirjoittaja ZyaS
VesQ kirjoitti:Hiomalla kohdalleen, ai silleen että nokat hiottaisiin/tehtäisiin tietyille kohdille että ne olisivat vakionokkapyörän kanssa sopivasti ajoitettu vai
meni vähän ohi :?: :D
no joo.. menee kaukaa haetuks mut kyl se varmaa onnistuis.. :twisted:

Lähetetty: 25 Maalis 2005 21:15
Kirjoittaja p3
nokanöljyputki pois ja peitelevy tilalle :twisted: