Sivu 1/1

automaattiongelma

Lähetetty: 20 Kesä 2006 15:10
Kirjoittaja mynok
päivää armon tietäjät.

autossani (dohcsierra) on 9tuhatta ajettu automaattiloota, joka on lakanut oireilemaan seuraavalla tavalla:

kylmänä pelaa mainiosti mutta kun aikansa ajelee lakkaa nelosvaihde toimimasta. eli ei enää yrittäkkään vaihdella kolmoselta isommalle. vaihteet 1-3 kyllä pelaa mainiosti. mielenkiintoa lisää se, että se vähäinen tomaattilootan moottorijarrutuskin katoaa aina tämän vian ilmetessä. toisin sanoen vaihteet 1-3 toimii normaalisti mutta kun höllää kaasun menee loota vapaalle.

jos kuulostaa tutulta niin vinkkejä otetaan erittäin suurella kiitollisuudella vastaan. :?

Lähetetty: 20 Kesä 2006 15:28
Kirjoittaja Sultzi
Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa ihan öljynmäärä ja tarvittaessa vaihtaa ne myös uusiin.

Lähetetty: 20 Kesä 2006 16:07
Kirjoittaja KajS
Ikäänkuin turbiinilukko lähtisi lämpöjen myötä lomalle (kun ei moottorijarruta). Tositietäjät esim. Overdrivellä diagnosoi sun AOD:n tai A4LD:n vartissa.

Vaikuttaa siltä, että automaatin vihollinen numero yksi eli lämpö on tehnyt tehtävänsä: kun öljy lämpenee riittävästi, ei paine riitä OD:n/4:sen (oikeasti AOD:ssa ei liene OD:TA?) kytkemiseen ja päälläpitämiseen.

Miten vanha loota se on oikeasti? 9tuhatta ajettu mutta milloin tehty? Joku on rempannut, mutta ilmeisesti ei ole rempattu riittävästi, ja jotkut tiivisteet on tulleet tiensä päähän.

Tästä nyt niin apua ole, mutta kun 4-vaihde ei mene päälle ja turbiinilukko ei pysy päällä, niin se tarkoittanee paineiden karkaamista.

WSE ja lapazu jatkaa, minä etsisin lootankorjaajaa...

Lähetetty: 20 Kesä 2006 16:27
Kirjoittaja mynok
Kyseessä on siis oikeasti 9 tuhatta kilomteriä ajettu loota. ei ole tehdaskorjattu vaan lähes käyttämätön. tosin se on tehty vuonna 93..

ja öljyt on ylämerkissä

Lähetetty: 20 Kesä 2006 19:27
Kirjoittaja WSE
Tuon ikäisessä a4ld laatikossa on jo tietokoneohjattu 3-4 vaihto (vuodesta - 88 ). Solenoidi on kuskin puolella venttilikoneistossa, siis laatikon sisällä kun öljypohjan ottaa pois. Taaempi, etummainen on lukkoturbiinin ohjausta varten.
http://www.automecanico.com/auto2012/rang85951.jpg
Overdrivellä on spragi eli vapaakytkin joka lukitaan muilla vaihteilla, moottorijarrutusta ei odllä eli nelonen kytkeytyneenä pitäisi olla toimivallakaan laatikolla. Nyt ei sitten ole ehkä kolmosellakaan.
Kolmonen on muuten suora ja nelosen välityssuhde 0,75:1, toki muitakin versioita voi olla.
Niin, solenoidi (tai sen ohjaus) voi heittaa toimimasta lämmetessään. Jos vika olisi tiivisteissä niin tuskin pelaisi kylmälläkään laatikolla vaikka öljy on hieman juoksevampaa lämpimänä... muutoinhan tiivisteongelmat ovat kyseisen laatikon tyyppivika ilmeisesti ja jos laatikkoa ei ole käytetty voivat tiivisteet olla kovettuneita.

Lähetetty: 20 Kesä 2006 19:30
Kirjoittaja WSE
mynok kirjoitti: ja öljyt on ylämerkissä
Onhan öljynmäärä tarkistettu asianmukaisesti eli koneen ollessa tyhjäkäynnillä ja P (N?) asennossa kun on kelattu kaikki asennot läpi ensin?

Lähetetty: 22 Kesä 2006 09:50
Kirjoittaja mynok
WSE kirjoitti: Onhan öljynmäärä tarkistettu asianmukaisesti eli koneen ollessa tyhjäkäynnillä ja P (N?) asennossa kun on kelattu kaikki asennot läpi ensin?
on.

Re: automaattiongelma

Lähetetty: 17 Elo 2006 15:32
Kirjoittaja mynok
mynok kirjoitti:päivää armon tietäjät.

autossani (dohcsierra) on 9tuhatta ajettu automaattiloota, joka on lakanut oireilemaan seuraavalla tavalla:

kylmänä pelaa mainiosti mutta kun aikansa ajelee lakkaa nelosvaihde toimimasta. eli ei enää yrittäkkään vaihdella kolmoselta isommalle. vaihteet 1-3 kyllä pelaa mainiosti. mielenkiintoa lisää se, että se vähäinen tomaattilootan moottorijarrutuskin katoaa aina tämän vian ilmetessä. toisin sanoen vaihteet 1-3 toimii normaalisti mutta kun höllää kaasun menee loota vapaalle.

jos kuulostaa tutulta niin vinkkejä otetaan erittäin suurella kiitollisuudella vastaan. :?
alkaa pikkuhiljaa huumori loppumaan kesken. voortilla vaihtovat lootan takuuseen. ei e d e l l e e n k ä ä n nelosvaihdetta... :twisted:

mikäs nyt avuksi. joku perhanan anturi sekottaa lootan? ecu hajalla?

:cry:

Lähetetty: 17 Elo 2006 15:54
Kirjoittaja jaska74
no miksei ne voortilla samalla korjannu sitä vikaa tai kertonu mahdollisuuksista?

Lähetetty: 17 Elo 2006 17:43
Kirjoittaja mynok
jaska74 kirjoitti:no miksei ne voortilla samalla korjannu sitä vikaa tai kertonu mahdollisuuksista?
hankala korjata, tai kertoa mahdollisuuksista kun heillä ei ole aavistustakaan missä vika..

Lähetetty: 25 Elo 2006 08:28
Kirjoittaja mynok
Ratkaisun paikka:

Vika löytyy vss-sensorista (vehicle speed sensor). Tämä alkoi lämmetessään temppuilemaan.

Eli jos sieraimen laatikko ei lämmetessään vaihda neloselle niin eikun foortille ostoksille.. 8)

Re: automaattiongelma

Lähetetty: 27 Loka 2010 19:32
Kirjoittaja j0ne
Oisko kuvaa tuosta VSS sensorista? Missä sijaitsee? Mitä maksaa?

Itselläkin hävis nelonen. Muut vaihteet pelaa hyvin. Voiko 1. jarrupannan säätö hävittää nelosen kokonaan? Öljy punaista ja max merkissä.

Re: automaattiongelma

Lähetetty: 27 Loka 2010 21:13
Kirjoittaja country sedan
Jos 4 hukkui kerrasta, todnäk hajosi ylivaihteen planeetta/vapaakytkin. Normi vika.

Re: automaattiongelma

Lähetetty: 28 Loka 2010 16:13
Kirjoittaja Taunus/Sierra
Jossain laatikon kyljessä tai perässä on johtoliitinkin johon menee kai kolme tai neljä johtoa..
se liitinkin saattaa rupiseksi mentyään kadottamaan nelosta, tuo vss on se yleisin vika kai
ja mulla ittellä lootassa myös etustefa vuotaa joka kuulemma aika tavallista
enempi ajetuissa. Niitä stefojakaan ei enää ainakaan Fordilta löydy.

Re: automaattiongelma

Lähetetty: 06 Marras 2010 12:00
Kirjoittaja j0ne
Ei hävinnyt kerrasta. Aluksi toimi kun itse auttoi houkuttelemalla nelosen päälle -> kiihdytti kolmosella reippaasti ja löysäs kaasua niin vaihtoi neloselle.

Re: automaattiongelma

Lähetetty: 09 Marras 2010 00:56
Kirjoittaja Tekno
Viallinen MAF anturikin voi aiheuttaa tuollaista. Lootan nelonen kun on ecun ohjaama, ja se ennakoi vaihteenvaihtoa lukemalla MAF-anturista koneen hapensaantia. Tosin sinänsä ei oikeen sovi tähän vikaan, koska kulunut/likainen MAF anturi aiheuttaa sen että loota vaihtaa laiskasti kolmoselle, eikä niinkään pidä kolmosta ainoastaan sisällä.

Mutta yleisempi on se VSS anturi.

Se on vaihdekepin kohdalla kuskin puolella ja löytyy kyllä helposti.

Maksaa n. 100e uutena fordilta.

Vikakoodien luvulla voisi ainakin osan syyllisistä rajata pois.