Sivu 1/2

Imuilma-anturin merkitys?

Lähetetty: 17 Kesä 2006 00:11
Kirjoittaja Monteonisti
Onko kukaan tutkinut tuon imuilma-anturin "sielunelämää" tai oikeastaan kait ECUN? Mikä merkitys tuolla on kesällä, talvella kait laittaa "imun" päälle?
Vaimon Esko (Zetec 1.8 -96) nykytteli jotain kierroksilla 1500-2000, siis tasakaasulla ajettaessa pienillä kierroksilla. Irroitin tuon anturin piuhan ja nykyttely loppui! :shock: Viittais anturivikaan mutta testatessani sitä kylmän ja kuuman vesihanan alla vastus muuttui mielestäni normaalisti. Tietenkin tuon piuhan poisto voi kytkeä "varasysteemin" tai ilmoittaa ECULLE että ilma "tulikuumaa" kun vastus ääretön? Onkos tuon piuhan irroituksella jotain haittaa, siis kesällä? :?:

Lähetetty: 17 Kesä 2006 18:23
Kirjoittaja WSE
On haittaa. ECU asettaa kiinteän arvon anturitiedon tilalle ja seos on rikkaampi kuin normaalisti -> bensaa menee ja kone karstoittuu.
Jos nykii niin jossain muualla on vikaa kun anturi on kerta kunnossa; katso vikakoodit.

Lähetetty: 17 Kesä 2006 23:13
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllähän minä sen vaihdan kunhan Voorti aukeaa ens viikolla ja kerkeän ostaan! :D
Kyselin vaan että oisko vika sittenkin muualla etten turhaa vaihtas.
Saako nuita tarvikkeena? 8)
Voortilla on kait kaikki hinnat alkaen reilu 100€?

Lähetetty: 17 Kesä 2006 23:53
Kirjoittaja Monteonisti
Kokeilin toista MAFia, ei merkitystä. Millä minä ne vikakoodit luen? :shock:
Esko pelittää matka-ajossakin ihan normaalisti, siis vaimon kertoman mukaan, itse en ole kokeillut, siis ilman tuota anturia! :shock:

Lähetetty: 18 Kesä 2006 15:19
Kirjoittaja eskomk4
käyppä katsastuskonttorilla kysymässä tekeekö ne siihen sun eskoon obd2 mittauksen. Jos mukava mies ei varmaan ota hintaakaan?

Siitä saat nuo vikakoodit jos niitä on.

Lähetetty: 18 Kesä 2006 23:33
Kirjoittaja Monteonisti
Meni astetta vaikeammaksi! Motin lämpötila-anturin piuhan poisto myös lopettaa nykytyksen. En kerinnyt vastuksia tarkistaan. Meni nyt arpomiseksi kumman vaihtaa vai vaihtaako jonkin kolmannen? :twisted:
Sytkäpuoli on kait nyt kunnossa, mutta mikä tuota pensa- tai ilmapuolta riivaa kun anturien piuhojen irroitus auttaa? :shock:

Lähetetty: 19 Kesä 2006 16:42
Kirjoittaja TeRoK
Ja vähän helpottaisi jos puhuttaisiin oikeilla nimityksillä antureista.

Alkuun kun luin topicia niin siellä puhuttiin imuilma anturista(imuilman lämpötila-anturi tai ahtoilma-anturi), joka on siis jossain imusarjan kyljessä.
Toi MAF:han on ilmamäärä mittari nimeltään.

Kannattaisi se tyhjäkäyntiventtiili ja siihen liittyvät anturit testailla. On ollut täälläkin juttua ja ohjeita.

Myös lambda-anturin vika aiheuttaa nykytystä. Mutta sen pitäisi hävitä kaasu pohjassa ajettaessa.

Lähetetty: 19 Kesä 2006 21:55
Kirjoittaja WSE
Taasko on puurot ja vellit menneet sekaisin?
Alkuperäisessä kysymyksessä ymmärtääkseni käsiteltiin nimenomaan imuilman LÄMPÖanturia (IAT , intake air temperature) eikä ilmamäärämittaria. Ilmamäärämittaria (MAF) ei hyödyttäne testailla sen paremmin kuuman kuin kylmänkään vesihanan alla...

Kuitenkin, IAT pitäisi olla huoneenlämmössä 38k ohm ja moottori kuumana (80 C) 3,8k ohmia. Ja muutoin lineaarisesti siltä väliltä...
Jos näin on ei kyseisen anturin vaihto ole tarpeen.

Lähetetty: 19 Kesä 2006 22:01
Kirjoittaja WSE
lapazu kirjoitti:
No jos pilkkua aletaan viilaamaan, täydellinen nimi on MASS AIR FLOW SENSOR, joka nyt hyvin pitkälti tarkoittaa ilmamäärä*anturia*. Sensor ei käänny mittariksi oikein mitenkään. Anturiksi oikein mainiosti.
Ja näinhän se on mutta Suomessa sanastoon on silti vakiintunut tuo "ilmamäärämittari" kuvaamaan tuota imuilman määrää mittaavaa "anturia".

Englantilainen taas toki kuvittelisi mittarin olevan lähinnä kabiinin puolella sijaitseva näyttölaite josta luetaan arvoja... joten siellä kielikuvaan sopii paremmin "sensor"

Lähetetty: 19 Kesä 2006 22:13
Kirjoittaja WSE
Monteonisti kirjoitti:Meni astetta vaikeammaksi! Motin lämpötila-anturin piuhan poisto myös lopettaa nykytyksen. En kerinnyt vastuksia tarkistaan. Meni nyt arpomiseksi kumman vaihtaa vai vaihtaako jonkin kolmannen? :twisted:
Sytkäpuoli on kait nyt kunnossa, mutta mikä tuota pensa- tai ilmapuolta riivaa kun anturien piuhojen irroitus auttaa? :shock:
Seos on laihalla alunperin jostain syystä. Kun poistat jommankumman lämpöanturin kytkennän moottorinohjaus toimii niinkuin ajaisit kylmällä koneella ja rikastaa seosta.
Laihaan seokseen voi olla syynä viallinen lambda tai liian pieni polttoaineen paine esimerkiksi.
Em. anturien kunnon voi tarkistaa mittaamalla. ECT ja IAT omaavat likimain samat arvot samassa lämpötilassa.

Lähetetty: 19 Kesä 2006 23:45
Kirjoittaja Monteonisti
Tuotahan minä olen yrittänyt pähkäillä, siis mitä tekis? Lambdan irroitus ei vaikuta mitään, ei myöskään MAFin vaihto, tyhjäkäyntiventtiili on viime vuonna vaihdettu. Voihan vika tosiaan olla Lambdassakin, mutta samoin missä tahansa muualla, pensaa kait saa kuitenkin tarpeeksi ainakin anturin piuhat irti! :roll:

Lähetetty: 20 Kesä 2006 11:07
Kirjoittaja JesseT
Tuo antureiden irtikytkeminen ei kyllä nyt auta eikä kerro yhtään mitään... Minkä tahansa anturin irtikytkeminen asettaa ecu:n virhetilaan jolloin virheelliselle suureelle asetetaan joku default-arvo ja mm. lambdakorjaus jne. ohitetaan. Lambdaa edelleen veikkaisin näin ihan summanmutikassa...

Lähetetty: 20 Kesä 2006 18:41
Kirjoittaja WSE
Monteonisti kirjoitti:Tuotahan minä olen yrittänyt pähkäillä, siis mitä tekis? Lambdan irroitus ei vaikuta mitään, ei myöskään MAFin vaihto, tyhjäkäyntiventtiili on viime vuonna vaihdettu. Voihan vika tosiaan olla Lambdassakin, mutta samoin missä tahansa muualla, pensaa kait saa kuitenkin tarpeeksi ainakin anturin piuhat irti! :roll:
Lambda anturin toiminnan mittauksesta kirjoittelin jokin aika sitten toisessa topikissa joten en jaksa sitä enää tähän toistaa ->haku.
Liian alhainen bensiinin paine ei välttämättä tee ongelmia koneen bensiinin saanniile vielä; ruikutusmäärä on suoraan riippuvainen bensiinin paineeseen ja ruiskutussuuttimien aukioloaikaan, kun nuo lämpöanturitiedot kytketään pois ecun käytettävistä se leventää ruiskutuksen ohjauspulssia ja näin hieman normaalia alhaisemmallakin bensiininpaineella saavutetaan riittävän rikas seos ja moottori heittääkin nykimästä...

Lähetetty: 20 Kesä 2006 22:17
Kirjoittaja TeRoK
lapazu kirjoitti: No jos pilkkua aletaan viilaamaan, täydellinen nimi on MASS AIR FLOW SENSOR, joka nyt hyvin pitkälti tarkoittaa ilmamäärä*anturia*. Sensor ei käänny mittariksi oikein mitenkään. Anturiksi oikein mainiosti.

Meniskö tasapeliksi? Imuilmasta ilmamäärään, mutta anturi se on edelleen...

Hah. :D Pitihän se arvata , että kirjotin itekin vahingossa väärin.
Joo eli ilmamassa mittaria (tai vaikka anturia) tarkotin. Ja englanti kyllä sujuu. Ei ollut hakusessa mikään pilkun viilaaminen vaan tässä topicissa tosiaan mun mielestä meni puurot ja vellit sekasin niinkuin WSE sanoikin.
Kun alussa puhuttiin imuilma-anturista joka on siis tosiaan siellä imusarjassa ja mittaa imuilman lämpötilaa.
jossain vaiheessa juttu vaan kääntyi tohon (taisi olla peräti mister lapazun toimesta :wink: ) ilmamassa anturiin joka on taas heti ilmanputsarin jälkeen ja kertoo eculle kuinka paljon ilmaa koneeseen virtaa.

Mutta kuten sanottu niin ei auta se antureiden irrotteleminen mitään jos kone on kokoajan vikatilassa kiinteillä asetuksilla. Eli kaikkia moottorinohjaukseen liittyviä antureita vaan ensimmäiseksi mittaamaan ja hakemaan/kyselemään niiden ohjearvoja.

Jos kaikki vaikuttaa ehjiltä voi olla vika myös ecun päässä... kuten omassa kun oli päässyt vettä siihen multiliittimeen tai itse ecuun.
Tämä aiheutti kuskinpuolen lambdalta eculle tulevaan signaalijohtoon kokoajan n.1000mV jännitteen vaikka olisi koko liitin ollut irti. Ilmeisesti hyppäsi jostain multiliittimen toisesta navasta vähän yli.

Tuosta johtuen toinen lambda tarjosi kokoajan liian laihaa seosta ja auto nyki pirullisesti.
Oli sitten muuten vaikea vika paikallistaa.

Tuossa vähän alkuun vaihtoehtoja jos ei sitä diagnostiikka pistoketta löydy tms.

Lähetetty: 20 Kesä 2006 22:57
Kirjoittaja Monteonisti
Kyllähän pistoke löytyy muttta jatko hakusalla! :D
Pitää kait vaihtaa tuo lmbda-anturi aluksi, kustantaa kait jotain reilu 50€.
On kait kahta eri tyyppiä. Pitäis osata ostaa oikea! :shock:

Lähetetty: 20 Kesä 2006 23:39
Kirjoittaja turbiiniriesa
olisin kans kallellaan tuohon lamdaan,itellä oli joskus pumassa samanlainen oire ja parani lamdan vaihdolla.

jos mahdollista.niin ota vanha malliksi ku meet hakeen uutta.

Lähetetty: 20 Kesä 2006 23:44
Kirjoittaja Monteonisti
Kait eroa nuissa lämmitysvastuksissa nelipiuhaisissa, siis vastus eri, ei päällepäin huomaa. 8)

Lähetetty: 21 Kesä 2006 00:17
Kirjoittaja WSE
Monteonisti kirjoitti:Kyllähän pistoke löytyy muttta jatko hakusalla! :D
Pitää kait vaihtaa tuo lmbda-anturi aluksi, kustantaa kait jotain reilu 50€.
On kait kahta eri tyyppiä. Pitäis osata ostaa oikea! :shock:
Aika harvoin tuo anturi on oikeasti vialla, ei sillä etteikö voisi olla.
Karstainen lambda kun tahtoo olla hidas reagoimaan mihinkään... ja seoksen säätö sen mukaista. Ongelma voi tällöin hävitä kun autolla ajaa pitkään yhtäjaksoisesti.
Tarvike lambdan saanee halvimmillaan 40€:llä, siis sen nelijohtimisen mallin mikä tuohon käy (mikäli kierre ei ole mikään tavallisesta poikkeava).
Tuossa on alunperin nuo johtojen värit sen verran mielenkiintoiset verrattuna tarvike lambdaan joten liittämisessä voi olla pähkäilyjä; minulla olevassa kytkiksessäkin lämmitys ja anturi ovat todennäköisesti vaihtaneet paikaa joten en uskalla sen perusteella vannoa mikä tulee mihinkin... vanhan anturin mittauksella tuo kyllä selviää.
Tuolle RKC koneelle testausohje neuvoo pitämään lambdan pistokkeen kiinni mittauksessa, toiselta reunalta löytyy lambdan lämmityksen kontaktit joiden välillä pitäisi olla 12V ja toisella puolella anturin kontaktit joissa pitäisi olla 0,1 - 0,9V vaihteleva jännite moottorin käydessä tyhjäkäynnillä.
Usein kannattaa lukea /luetuttaa nuo vikakoodit kuitenkin ennenkuin ostaa uusia osia...

Lähetetty: 21 Kesä 2006 00:34
Kirjoittaja GeeTee-
Eihän tuo vikakoodien luetuttaminen kovin kallista oo? Vai? Ei ainakaa tarvi ostaa ripakopallista turhia osia ja säästää vaivaa, ainakin tälläisessä tapauksessa missä ongelman ytimiä saattaa olla useampi.. Mutta tämä on toki vain mun mielipide :roll:

Lähetetty: 21 Kesä 2006 01:11
Kirjoittaja WSE
-jos tuossa on ohjauspylväässä se 9 napainen D liitin ei koodien luku ole vaikeaa...
-lainaus toisesta topikista:

Fordin eec-iv eli obd -1 sopivia testauskytkentöjä ja - ohjeita:
http://www.obd-2.de/tech_obd1-forde.html
- myös 9 pinniseen D liittimeen.
...sivun vasemmassa reunassa kääntäjät englanniksi tai ranskaksi jos saksa ei taivu...

Lähetetty: 21 Kesä 2006 23:29
Kirjoittaja Monteonisti
Kukaan ei ala yöllä koodeja lukemaan, siis mikään paja! :D
Päivät on ollut liikenteessä ja illalla vasta tallissa.
Ostin uuden mutta tuli tietenkin taas uusi ongelma! :twisted:
Pitäisi pystyä mittaan harmaan ja rungon välinen vastus, siis onko yli vai alle 10kohmia, mutta vanha antaa "äärettömän" vastuksen, siis ei kontaktia ollenkaan! :twisted:
Onkos kellään edes aavistusta kumpi pitäisi olla, S4(>10k) vai S4CG(<10k)? :?:
Johtojen värit samat kuin uudessa, ei myöskään "sukkaliitoksia", joten alkuperäinen tai Voortilta ostettu tuo vanha.

Lähetetty: 23 Kesä 2006 23:20
Kirjoittaja Monteonisti
Ostin uuden labdan, tietenkin väärän! :twisted:
Ostin toisen, kait oikean? 8)
Vaimon mukaan nykyttlee vielä mutta vähemmän kuin ennen, siis auto enkä minä! :roll:
Mitäs seuraavaksi kannattas kokeilla, siis oman testin jälkeen, siis autolle? :?:

Lähetetty: 24 Kesä 2006 22:41
Kirjoittaja Monteonisti
Voi passiivi, tekis mieli kirota, mutta täällä kielletty! :twisted:
Tänään tarkastin motin anturin, oli OK. Sitten tarkistin EGR:n "sokean" tiivisteen, oli muuttunut "näkeväksi", siis kait vika sittenkin siinä! :twisted:
Meni reilu satanen hukkaan, mutta onpahan taas varaosia jos joskus tarvii! :D Voortilla ois kyllä mennyt enemmän valohoitoon, siis jos ois voinut käyttää! 8)

Lähetetty: 24 Kesä 2006 23:19
Kirjoittaja turbiiniriesa
hyvä ku vika löyty.ei muuta ku lamda myyntiosiolle myyntiin.
toihan menee hyvin vaikka lseosmittarin anturina.

Lähetetty: 24 Kesä 2006 23:26
Kirjoittaja Monteonisti
Seosmittarin anturina? :shock: