Sivu 1/1
probe keittää
Lähetetty: 16 Kesä 2006 14:28
Kirjoittaja Zwitt3R
Tuli hankittua tuollainen probe 2.5 -94.
Pari päivää sitten pysähdyttyäni pihalle, valui jonkin verran vettä maahan. Sen jälkeen auto toimi taas normaalisti, kunnes tänään kaupungilla parkkiin pysähdyttyä sama juttu. Kone sai jäähtyä n. 15 min, jonka jälkeen lisäsin vettä ja ajoin kotiin(2km). Taas heti koneen sammutettuani valui vettä, mutta tällä kertaa ruskeaa! Veden lämpötilamittari on näyttänyt koko ajan normaalia lämpötilaa, eli taitaa sekin olla rikki?
En tiedä johtuuko koneen keittäminen vesipumpusta, termostaatista vai mistä, mutta onnistuinkohan nyt kansipahvinkin pilaamaan(veden seassa öljyä?)?
Lähetetty: 16 Kesä 2006 15:15
Kirjoittaja janzamar
Ei kun puristuspaineen mittaukseen.
Luultavasti se kyllä on mennyt,ja ehkä kansikin kiero,kun alumiinia on.
Lähetetty: 16 Kesä 2006 15:36
Kirjoittaja Zwitt3R
Jaaha. Mitäköhän tuo puristuspaineen mittaus mahtaa maksaa ja minkälaisessa liikkeessä sen voisi tehdä? Miten saa selville onko pelkkä kannentiiviste vai kiero kansi? Onko tietoa, kuinkahan s**tanasti autoon kuntoon laitto tulisi suurinpiirtein maksamaan?
Lähetetty: 16 Kesä 2006 15:42
Kirjoittaja janzamar
Riippuu korjaamosta,sen mittarin voisi tehdä itsekkin,poraa tulpan ontoksi ja laittaa siihen rengaspaine-pistoolin..se paineitten mittaaminen yksin tuskin kamalia maksaa,kannen oikaisu ja tivarit siihen + purku ja uudestaan kasaaminen,mitä nyt ikinä joutuukaan,meneehän siinä työtunteja.
Eli tuleehan se jonkun verran maksamaan.
Jos on oikein hyvä säkä ollut niin voi se kansi olla suoranakin säilynyt.
Itsellä vanha 626 keitti paskan syylarin takia varmaan 5-6 kertaa
mutta ne paineet pääsi karkaamaankin sitten,ei kun ehjä syylari ja takaisin ajoon. Kesti kun antoi rauhassa jäähtyä,Tuusulasta Porvooseen tuli ajeltua höyrypilvessä,muutamakin stoppi matkalla kyllä tuli tehtyä.
Mutta kesti tosiaan ne keittämiset.
Lähetetty: 16 Kesä 2006 15:45
Kirjoittaja Sultzi
Oletko tarkistanut mistä se neste valuu ulos? Jos vain on vuoto jossain muualla järjestelmässä, josta pääsee paineet ja osa vedestä ulos. Esim. rikkinäinen syyläri, joku vesipumppu tai vastaava.
Lähetetty: 16 Kesä 2006 15:51
Kirjoittaja Zwitt3R
Neste valuu siitä kohtaa ulos, mistä sitä lisätäänkin, en tiedä onko se joku paisuntasäiliö tms. Viimeisen kerran kun valutti kurkistin saman tien pellin alle ja (ruskean) nesteen pinta oli erittäin korkealla. Minkä takia muuten vedet tulee pihalle vasta kun koneen sammuttaa?
Lähetetty: 16 Kesä 2006 15:53
Kirjoittaja Mikko R.
Vesi ei kiertämättömyyttään enää jäähdy niin tehokkasti, joten pääsee keittämään.
Lähetetty: 16 Kesä 2006 15:56
Kirjoittaja Zwitt3R
Voisiko nesteen väri selittyä millään muulla kuin vaurioituneella kannentiivisteellä? Uskaltaako moottoria nyt enää käynnistää ollenkaan?
Lähetetty: 16 Kesä 2006 16:01
Kirjoittaja janzamar
Kun se noin jo pulputtaa sammutuksen jälkeen,niin kyllä tuo vähintään siltä kannen tivarilta vaikuttaa

Lähetetty: 16 Kesä 2006 17:12
Kirjoittaja Zwitt3R
Uskaltaako tolla nyt ajella huoltoon(15km)?
Lähetetty: 16 Kesä 2006 17:16
Kirjoittaja jaska74
kuhan et joudu ruuhkaan ja sisälämppäri täysille..
Lähetetty: 16 Kesä 2006 19:11
Kirjoittaja robe
katoppas ihan piruuttas että onko sun syylärin korkki kunnossa.jos se tiiviste siitä on turvonnut ja osuu täyttöputken seinämiin niin sekin jo tekkee sen.
tai onko se nipukka kunnossa joka päästää paisarista kylmät nesteet takas järjestelmään?(sehän on kaks toimi korkki)
Lähetetty: 16 Kesä 2006 19:35
Kirjoittaja Riesa2.0
Oletko öljyjä tarkistanut? Onko pinta pudonnut/noussut tai väri muuttunut?
kannen suoristus
Lähetetty: 19 Kesä 2006 03:20
Kirjoittaja arskame
terves! kävin ite tossa kyselemmässä kannen madallusta, kaveri sano
et kannen suoristus 40€ ja siitä milli pois 17€. elikkäs ei toi kannen
suoristus hirveitä maksa mut tiivisteet on toinen juttu ja mistä niitä
löytäisi vielä. vielä on hionnat jäissä ku ei tunnu pahveja löytyvän.
Lähetetty: 19 Kesä 2006 11:41
Kirjoittaja Suamine
Kannattaa katsella mazda mx-6 2,5 v6 koneen osia, täysin sama pata
Lähetetty: 20 Kesä 2006 19:51
Kirjoittaja Kessi
Joskus jostain lukenu et olis tuo Mondeoisa käytetty duratec myös jotain sukua ko. koneelle

... Samoin löytyy ilmeisesti myös Ford Rangeristaki tuota samaista konetta

.... Eli niistä vois kansa sopiva pahvi löytyä... Varmaksi en sano, mutta viisaammata vahvistakoon

....
Lähetetty: 21 Kesä 2006 07:25
Kirjoittaja Japi
Zwitt3R kirjoitti:Voisiko nesteen väri selittyä millään muulla kuin vaurioituneella kannentiivisteellä? Uskaltaako moottoria nyt enää käynnistää ollenkaan?
Jos sulla on mennyt vedet ja öljyt sekaisin, niin huomaat sen kyllä. Pelkkä nesteiden väri ei kerro mitään, mutta jos löydät "majoneesia", eli sellaista maitokahvin väristä "limaa" paisuntasäiliöstä tai öljykorkista, on tapaus selvä.
Toinen selkeä merkki kansiviasta / kannentiivisteviasta on se, että paisuntasäiliössä kuplii kun moottori on käynnissä (enkä nyt tarkoita yhtä tai kahta kuplaa, vaan esim. kierrosluvun noustessa pintaan pullahtavia poreita).
Kannattaa nyt aluksi vaihtaa termostaatti, jos työkalut pysyvät kourassa on tämän kustannukset alta 20€. Tämäkin selittäisi vähän noita oireita.
Mondeossa ainakin termari jumittaa herkästi ja pahimmillaan aiheuttaa kansivaurion (lämpömittari saattaa näyttää normaalilukemia, vaikka moottori keittää - omakohtainen kallis kokemus)...