Sivu 1/1

Millainen puristussuhde?

Lähetetty: 13 Kesä 2006 19:51
Kirjoittaja markkul
Osaisiko joku kertoa, tai jopa antaa jonkun näköisen kaavan siitä miten nokan muuttaminen vaikuttaa siihen millaista puristussuhdetta voi käyttää?

Eli vakio nokka:
IMU 30/66
PAKO 76/20
Fordin ilmoittama puristussuhde 9.0:1.

Uusi nokka (Kent V6T43)
IMU 32/72
PAKO 72/32

Eli millaista puristusta suosittelisitten ko. nokalle? Laskeskelin hieman ainakin sinne päin paineita (kyllä siis paineta, sitä paljonko tuolla nokalla suurinpiirtein on mahdollista hukata ilmaa enemmän, kun venat ovat auki pidempään) ja päädyin lukuun 10:1.

Miltä kuulostaa? Koitin kysyä nokan valmistajalta, mutta eivät vastanneet mailiin!

Lähetetty: 13 Kesä 2006 21:48
Kirjoittaja jaska74
auttasko?
http://www.rbracing-rsr.com/comprAdvHD.htm


ja lainaus pari vuotta vanhasta kirjotuksesta overdrive forumilla...:




yksi helppo tapa todentaa nokan ja puristussuhteen sopivuus toisiinsa on suorittaa ns. cranking pressure -mittaus. Eli kone käytetään kuumaksi, kaikki tulpat irti, kaasarin läpät auki, puolan johto irti ja tulpanreikään kytketään puristuspainemittari. Muutama (4-6) pyöräytystä startilla ja tsekataan puristuspaineet. Yleinen suositus on, että hyväkuntoisessa katukoneessa pitäisi paineita löytyä n. 180 PSI. Jos lukema on alhainen, esim. 120-140 PSI, on nokka-akseli liian suuri nykyiseen puristussuhteeseen. Mittaa kaikki sylinterit, samalla saat selville moottorin yleiskunnon. Eri reikien välinen paine-ero saa olla 10 % luokkaa. Jos on suurempia eroja, on koneessa muutakin laitettavaa.

Lähetetty: 14 Kesä 2006 10:20
Kirjoittaja markkul
jaska74 kirjoitti:auttasko?
http://www.rbracing-rsr.com/comprAdvHD.htm
Kiitos. Täytyy laskea, jahka saan jostain tietoon veivin pituuden. (Olisko tiedossa? 2,9 V6 Sierra.)

Lähetetty: 14 Kesä 2006 11:57
Kirjoittaja country sedan
markkul kirjoitti: Kiitos. Täytyy laskea, jahka saan jostain tietoon veivin pituuden. (Olisko tiedossa? 2,9 V6 Sierra.)
130.5mm

Lähetetty: 14 Kesä 2006 18:31
Kirjoittaja markkul
Kiitoksia. Sitten vielä analyysiä tuloksista:

Orig (valm. ilmoittama puristus)
Your engine summary is as follows: Bore 3.6614 inches, stroke 2.83425 inches, rod c-c length 5.1378 inches, with a static compression ratio of 9 :1. Your camshaft specifications call for an inlet valve closing of 66 degrees ABDC (after bottom dead center).

Your chamber volume is 61.13 cc's. With this camshaft your dynamic, or effective stroke is 2.16 inches. Your dynamic compression ratio is 7.10 :1 corrected for cam timing, altitude, and rod length. Your dynamic cranking pressure, corrected for cam timing, rod length and altitude is 136.03 PSI. Your dynamic boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and 0 PSI is 7.10 :1.


Uusilla arvoilla (porattu, puristus asetettu 10:1):

Your engine summary is as follows: Bore 3.7008 inches, stroke 2.83425 inches, rod c-c length 5.1378 inches, with a static compression ratio of 10 :1. Your camshaft specifications call for an inlet valve closing of 72 degrees ABDC (after bottom dead center).

Your chamber volume is 55.51 cc's. With this camshaft your dynamic, or effective stroke is 2.03 inches. Your dynamic compression ratio is 7.45 :1 corrected for cam timing, altitude, and rod length. Your dynamic cranking pressure, corrected for cam timing, rod length and altitude is 144.89 PSI. Your dynamic boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and 0 PSI is 7.45 :1.


Eli tuon mukaan puristuksella 10:1 puristuspaine nousisi 8psi:tä, mutta jää silti alle sen 180 mitä jaska74 mainosti.

Eli mitä mieltä siis ollaan? Onko 10:1 hyvä vaiko pitäisikö olla matalampi vai kenties korkeampi?

Lähetetty: 19 Kesä 2006 10:34
Kirjoittaja markkul
Eli osaako kukaan kommentoida tuota laskelmaa?

Lähetetty: 20 Kesä 2006 19:07
Kirjoittaja markkul
Tuossa katselin nokan arvoja. Valmistaja (Kent) ei ole ilmoittanut ajoitusta 0.05" aukiololla, eli nuo laskimen antamat arvot menevät ihan metsään.