Sivu 1/1
obd asiaa (eec-iv vs eec-v)
Lähetetty: 13 Kesä 2006 16:15
Kirjoittaja eskomk4
aina tuntuu olevan väittelyä näistä eec-iv ja eec-v asioista.
Auto siis -96 escort stw ghia 1.8 115hp
Eli en ole katsonut onko autossani mikä ecu, mutta kuitenkin obd liittimestä vedin johtopäätökset että olisi eec-v(löytyy 2 ja 7 pinnit)
Konttorilla löin auton siihen obd2 mittariin ja kas, sehän tunnistui protokollaksi ISO 11519-4(SAE J1850)
Ja löytyi kaksi vikaa, ilmamassamittarin signaali liian alhainen(oli johto irti)
ja että egr ei toimi. (se onkin tukittu)
Näin omat kokemukset, onko muilla?
Lähetetty: 19 Kesä 2006 22:40
Kirjoittaja WSE
esco mk nelosissa on sekä vuosimallista että moottorin tyypistä riippuen joko eec nelosta tai eec vitosta.
Lähetetty: 20 Kesä 2006 03:10
Kirjoittaja Megado
neloskoppa escossa ei ole yhdessäkään edellä mainittuja boxeja. mekaaniset ruutat. mk5 eteenpäin EFI:n yhteydessä.
Lähetetty: 20 Kesä 2006 18:28
Kirjoittaja WSE
WSE kirjoitti:esco mk nelosissa on sekä vuosimallista että moottorin tyypistä riippuen joko eec nelosta tai eec vitosta.
No niin, sitä sattuu kun väsyneenä kirjoittelee. Topikin aloittajan nimimerkki sekoitti ajatukset:D . Sorry.
Escort /orion DA eli "viitoskorimalli" -90 -95 on siis molempia eec sukupolvia vm ja moottorista riippuen.
Tuo -96 vuosimallihan on jo tyyppi FA (-95 - 01) eli "MK6 " ja tuo 115 hv:n 1,8 litrainen moottori, tyyppi RKC on ollut tuotannossa vuosina -94 - 98 ja näissä on kaikissa eec-v. Pienempitehoinen 1,8 "RDA" (105 hv) on ollut taas tuotannossa -91 -97 ja näissä taas on eec-IV. Eli molempia pitäisi löytyä myöskin "kuutosversiosta" tosin sitä en osaa sanoa onko suomen laisäädäntö (päästörajat) mahdollistanut eec-iv ohjauksella olevien maahantuonnin uudemmissa malleissa.
Lähetetty: 20 Kesä 2006 20:19
Kirjoittaja eskomk4
Lähinnä että onko joku rakennellut tuota obd2-lukulaitetta ja mitä sillä saa irti?
Lähetetty: 20 Kesä 2006 20:53
Kirjoittaja Tinde
WSE kirjoitti:...ja tuo 115 hv:n 1,8 litrainen moottori, tyyppi RKC on ollut tuotannossa vuosina -94 - 98 ja näissä on kaikissa eec-v...
Ikävä tuottaa pettymys mutta ei pidä paikkaansa. Mun Cortinan kone on peräisin '97 Escortista, (stw ghia) kone on RKC ja ecu on EEC-IV. TIS antaa myös RKC:lle EEC-IV:n.
edit. Fordikaan ei oikein tiedä mitä missäkin on, mulla on yksi ecu joka on 60-pinninen eli selvästi EEC-IV rakenteeltaan mutta kyseisen ecun etiketissä lukee EEC-V. Liekö joku välimallin kehitysversio

Lähetetty: 20 Kesä 2006 22:06
Kirjoittaja eskomk4
Tinde kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys mutta ei pidä paikkaansa. Mun Cortinan kone on peräisin '97 Escortista, (stw ghia) kone on RKC ja ecu on EEC-IV. TIS antaa myös RKC:lle EEC-IV:n.
edit. Fordikaan ei oikein tiedä mitä missäkin on, mulla on yksi ecu joka on 60-pinninen eli selvästi EEC-IV rakenteeltaan mutta kyseisen ecun etiketissä lukee EEC-V. Liekö joku välimallin kehitysversio

Tätä juuri on väännetty paljon. Jossain netissä oli tietoa että eec-iv ei ole obd yhteensopiva mutta eec-v on. Lisäksi pistoke on muuttunut obd-pistokkeeksi -96 ainakin fordin microcatin mukaan. Tuo tis tosiaan antaa eec-iv:n.
Mistäs olet varmaksi katsonut mikä ecu kyseessä?
Lähetetty: 21 Kesä 2006 00:21
Kirjoittaja WSE
Tinde kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys mutta ei pidä paikkaansa. Mun Cortinan kone on peräisin '97 Escortista, (stw ghia) kone on RKC ja ecu on EEC-IV. TIS antaa myös RKC:lle EEC-IV:n.
edit. Fordikaan ei oikein tiedä mitä missäkin on, mulla on yksi ecu joka on 60-pinninen eli selvästi EEC-IV rakenteeltaan mutta kyseisen ecun etiketissä lukee EEC-V. Liekö joku välimallin kehitysversio

Eihän tässä uskalla luottaa enää mihinkään datatietoon ellei ole nähnyt joka vuosimallin ecua... ja sittenkin toisessa mallissa on kuitenkin erilainen:)
No, oli virhe kirjoittaa jotta kaikissa on. Näistä asioista kun alkaa enemmmän lueskelemaan ei voi olla varma enää mistään.
Kuitenkin jos 16 pinninen obd 2 pistoke löytyy täytynee ecun olla eec-v (tai uudempi) jos ei löydy kuin 9 pinninen d tai 3 napainen dlc on kyseessä eec-iv...
Lähetetty: 21 Kesä 2006 00:38
Kirjoittaja WSE
eskomk4 kirjoitti:
Tätä juuri on väännetty paljon. Jossain netissä oli tietoa että eec-iv ei ole obd yhteensopiva mutta eec-v on. Lisäksi pistoke on muuttunut obd-pistokkeeksi -96 ainakin fordin microcatin mukaan. Tuo tis tosiaan antaa eec-iv:n.
eec-iv on obd 1 yhteensopiva, eec-v on obd 2 yhteensopiva.
obd ykkösistä saa useimmiten vikakooditkin luettua analogiyleismittarin avulla laskemalla neulan heilahdukset; kakkosiin tarvitaan jo testeriä tai sopivaa adapteria + softaa ja pc konetta.
Fordin eec-iv eli obd -1 sopivia testauskytkentöjä ja - ohjeita:
http://www.obd-2.de/tech_obd1-forde.html
- myös 9 pinniseen D liittimeen.
...sivun vasemmassa reunassa kääntäjät englanniksi tai ranskaksi jos saksa ei taivu...
Obd kakkosiin ei ole tullut rakenneltua;
http://www.omega.fi/
tuo maahan scantoolin laitteita; tuo ElmScan5 vaikuttaa pätevältä kun sisältää kaikki OBD 2 protokollat samassa laitteessa.
Kuusitoistapinnisen OBD-2 liittimen nastajärjestyksen löytää selaamalla alaspäin seuraavan linkin sivua:
http://www.obd-2.de/techn.html
tuossa scantoolissa on tosin piuhat jo mukana.
ja saksalainen obd 2 soveltuvuustaulukko tarjoaa kaikkiin escorteihin vm. 98 asti eec -iv ??? kun taas esim -95 scorpiossa on jo eec-v...?
http://www.obd-2.de/tech_com-ford.html
Lähetetty: 10 Syys 2006 20:56
Kirjoittaja Regu
Oisko tämä stickyn arvoinen ketju....
Re: obd asiaa (eec-iv vs eec-v)
Lähetetty: 04 Helmi 2013 13:22
Kirjoittaja Tekno
Tommone alempi liitin löytyi mk6 escortista. Mites tosta luetaan koodeja (valmista adapteria, pinouttia tms?) , ja saako fuel trimmejä katsottua mitenkään?