Sivu 1/2

Miten lisää potkua Mondeo 1.8 TD -95?

Lähetetty: 05 Helmi 2005 00:59
Kirjoittaja alarmi
Oli keskustelua jo ennen kun foorumi kenotti.
Tehoa saisi lisää ainakin laittamalla lastun, virtaavammalla putkistollakin saisi varmasti jonkin verran potkua. Riittäisikö jos vain keskipöntön korvaisi putkella vai pitäisikö väännellä uutta putkee?
Sitten oli myös puhetta ilmamassa mittarin lankojen putsauksesta, missä nämä tarkalleen ottaen sijaitsee?
Pystyykö polttoaineen syöttöö rukkaamaan isommalle ja saako ahtoja nostettua ns. "kotikonstein"?
Eihän vapaavirtaussuotimestakaan varmasti haittaa ole, mutta liekö tuossa hirveästi hyödyttääkään.
Jos on kokemuksia kyseisen mallin laittamisesta niin kaikki tieto ja uudet ideat on tervetulleita.

Lähetetty: 05 Helmi 2005 09:19
Kirjoittaja Kessi
Vaihda sekä keski-, että takapönttö ns. läpivirtaavaan :wink: Pysyy mökä edes jotenki kurissa.. Noita yleismaallisia löytyy esim. motonetista. Simonssin valmisteet muistaaksen alk. 32,50 tai jotain :D Hitsailee semmosen "sopivankokosen" keskelle ja valkkaa takapöntöksi jonkun rosteri kummajaisen :D :D Paras tietty olis jos jaksais tehä koko putken uusiks esim. puol tuumaa isommasta.. Mut esim. 2":n putken läpivirtaus pöntöillä pitäs virrata kivuttomasti jonnekki 200hv:n:wink: Korjatkaa jos oon väärässä!!

Lähetetty: 05 Helmi 2005 10:18
Kirjoittaja timppaanen
dieseliä saa viritettyy samalla periaatteella ko bensakonettaki kansi virtaus kuurille, syöttöä lisää, ahtoa lisää, lastu, vapaammin virtaava putki, isompi välijäähdytin näillä eväillä pääsee eteenpäin :)

Lähetetty: 05 Helmi 2005 11:01
Kirjoittaja ZyaS
2,5" putki ja yks vaimennin ;) niin tulee ainakin kivat race pörinät mutta jos auto on perhe auto niin kaks vaimennin itse laittaisin.. tosiaan se isompi välijäähdytin eikä sekään ole kallis investointi jossei mitään järkyttävän kokosta osta.

Lähetetty: 05 Helmi 2005 15:09
Kirjoittaja alarmi
No ei toi auto ihan vielä oo perhekäytössä kun tota ikää on kertynyt hieman alle 19 vuotta.
Jos siis jollain on tietoo että saako syöttöö ruuvattua itse isommalle niin olisin kiitollinen tästä tiedosta.
Sehän on vaan hienoo kun on kunnon racing-äänet mutta saattaa kuulostaa kohtuu huvittavalta tossa kiisselikoneessa.

Lähetetty: 05 Helmi 2005 15:56
Kirjoittaja timppaanen
kyllä ainaki pitäis saada ruuvattuu lisää, mutta kannattaa sitte muistaa ruuvata takasin normi asentoon ko menee katsastamaan että pääsee läpi :wink:

Lähetetty: 05 Helmi 2005 17:26
Kirjoittaja ZyaS
ei kuulosta äänet yhtään huvittavalle.. on helvetin hienot, toinen mikä tuo pirteyttä ääniin on kartioilmanputsari tänään kuuntelin 1,9TD golffin ääniä niin on ne aika makeet kuuluu turbon vihellys :D saispa omaan ekkeriin samanlaiset

Lähetetty: 05 Helmi 2005 19:13
Kirjoittaja mkh
Onko jo -95 mondeossa katalysaattori, jos on niin siitä sisuktset pois ekana.

Minulla escossa katti oli aivan ummessa. Katin tyhjennyksen jälkeen tuli sitä kaivattua "ala" vääntöä. Nyt jaksaa vetää kolmosella siinä missä ennen mentiin kakkosella.

Syötön lisääminen käsittääkseni vaatii syöttöpumpun purkamisen, toivon että olen väärässä. Dieselin virittämisessä kannattaa käydä tutustumassa http://ffp-motorsport.com sivuihin.

Mutta karkea viritys on loppupelissä melkohelppoa; lisää syöttöä, lisää ahtopainetta, isompaa cooleria.

Lähetetty: 05 Helmi 2005 23:08
Kirjoittaja ZyaS
ja jos alkaa ahtopainetta nostamaan niin kannattaa laittaa ahtopainemittari

Lähetetty: 05 Helmi 2005 23:59
Kirjoittaja mkh
Tuo ahtopainemittari on hyvä pointti, ton moottoŕin saa särettyä helposti ilman mittaria ja kunon jälkikäyttö on syytä muistaa myös.

Mittarin hinnan on 25€ ylöspäin.

Lähetetty: 06 Helmi 2005 00:07
Kirjoittaja ZyaS
joo ja hehkutus on myöskin hyvä tehdä joka kerta. Talvella mielellään pariinkin kertaan..

Lähetetty: 06 Helmi 2005 17:10
Kirjoittaja alarmi
Anteeksi tietämättömyyteni, mutta missähän nämä ilmamassamittarin langat sijaitsevat?
Joo, kyllähän tekee varmaan ihan hyvää säätää syötöt normaaleiks ettei katsastusmies rupee piereen papuja. Tosin, jos syöttöä ei pysty säätään ilman pumpun purkamista niin ei viitsisi aina ruveta ennen ja jälkeen katsastusta siihen ryhtyä. :)

Lähetetty: 06 Helmi 2005 19:10
Kirjoittaja jmm79
Lisäsin omaan TD mondeoon syöttöjä (pumppu pitää irroittaa ja ammattimies teki 6h töitä) eikä katsastus tuota ongelmia.. savutus arvo oli viimeksi 0.77.. Autossa on vapaavirtaussuodatin ja EKG tukittu..
Mieli tekisi vielä lisää heppoja ja putkisto on varmaan seuraava kohde..

Tuo ilmamäärämittari kiinnostaa minuakin? sen suojus näyttää olevan erikois ruuveilla kiinni.. muistan entisen sierran hyvin kun siinä tuli pelattua mittarin kanssa paljon.

Lähetetty: 06 Helmi 2005 21:00
Kirjoittaja jmm79
HUPS EGR eikä ekg.. meinaa työasiat olla vielä mielessä.. mutta kuitenkin.

Lähetetty: 06 Helmi 2005 21:22
Kirjoittaja mkh
2. Syötön nostoa varten pumpun irroitus on rahastusta. Homma onnistuu oikein hyvin paikallaan ollessa, ei tosin yhtä helppoa kuin esim VW:ssä. Eikä siihen tarvita ammattimiestä kun ei mitään oteta irti.
Olisikko ohjeita / vinkkejä kuinka tehdään. VW:n pumppu on tuttu kapine mutta fordin pumppua en ole vielä edes purkanut, kunnon ohjeiden puutteessa.

Lähetetty: 06 Helmi 2005 21:44
Kirjoittaja jmm79
Voitko kertoa sitten mistäpäin pumppua etsiä säätöruuvia ja kuinka homma hoidetaan?? Meinaan oma TD ei savuta vielä ollenkaan mustaa.. Vaikuttiko kulutukseen ruuvaus?

Lähetetty: 07 Helmi 2005 10:18
Kirjoittaja jmm79
Kiitoksia vaan.. Pitää kokeilla mitä tapahtuu jos vähän kääntäisi lisää..

Lähetetty: 07 Helmi 2005 10:41
Kirjoittaja TeeKoo
lapazu kirjoitti: En muista dieselin ilmamäärämittaria. Onko Mondeossa edes moista? 97-00 voi olla, koska pumpussa on jo alkeellinen sähköohjaus. Mutta alle 97 ei ole koska ei ole elektroniikkaakaan.
Kyllä ilmamassa mittari löytyy. Ilmanputsarilta lähtee vaan seurailemaan ilman kulkusuuntaan, niin tulee heti vastaan "läpyskä" jossa on sähköliitin kiinni. Siitä, kun avaa ne kaksi ruuvia (täytyy olla reikäpäinen thorx avain, ei ole kalliita) ja nostaa kannen ylös. Siellä on langat jotka kannattaa putsata elektroniikanpuhdistussprayllä. Tuo kummasti lisää tehoa jos ei ole ikinä putsattu.

Lähetetty: 07 Helmi 2005 11:14
Kirjoittaja alarmi
Asia selvä, kiitoksia näistä. Lisää vinkkejä ja ohjeita saa laittaa.

Lähetetty: 13 Helmi 2005 16:04
Kirjoittaja Mondie
lapazu kirjoitti:1. I-koppaista dieselmondeota ei voi lastuvirittää, koska pumppu on 100% mekaanisesti ohjattu.
Onko kenelläkään tietoa mk II TD-Mondeon lastuttamisesta?
Itellä on -98 ja mekaaninen pumppu. Ainakin kaasuvaijeri tulee siihen suoraan kiinni.

Muukkosen mukaan siihen ei saa lastua jos ei oo sähköistä pumppua.

Lähetetty: 14 Helmi 2005 18:02
Kirjoittaja WSE
Mondie kirjoitti: Muukkosen mukaan siihen ei saa lastua jos ei oo sähköistä pumppua.
No eipä tietenkään. Mitäpä se lastu silloin ohjaisi?

Lähetetty: 15 Helmi 2005 19:07
Kirjoittaja Mondie
lapazu kirjoitti: Niin ja EGR kannattanee pistää pois pelistä, mutta ei sillä saa todellista tehoa paljonkaan. Enemmänkin jää imusarjan p******tuminen pois.
Kerrotko vielä ohjeet? :oops:

Lähetetty: 16 Helmi 2005 18:43
Kirjoittaja alarmi
Joo, tosiaan jos olis jotain ohjeita oikein kuvien kera tosta EGR:n tukkimisesta niin olis kiva.

Lähetetty: 17 Helmi 2005 21:22
Kirjoittaja Mkos
lapazu kirjoitti:Sokea laippa vaan siihen väliin josta egr-putki liittyy pakopuolelle. Ehkä vielä voisi lisätä sopivan tiukan laakerinkuulan tukkimaan egr-solenoidin alipaineletkun. Tässä tarkkana että ei jää alipainevuotoja mihinkään, vaikkei se mitään bensakonemaisia imuvuotoja aiheutakkaan.

Ei ole kuvia moisesta, mutta esim. Haynes:n kirjassa taitaa löytyä kuvat egr:stä ja sen sijainnista.

Samoilla opeillahan tämä tehdään bensakoneesenkin.

Tosin oikein toimiva EGR ei likaa imupuolta, ei sitä moottorivalmistaja muuten olisi siihen laittanutkaan ( tuskin muutenkaan mutta ne viherpiiperöt...). Usein ne vaan ei enää toimi oikein.
Kyllä se nyt vain on niin että oikeinkin toimiva egr likaa imupuolen. ffp:n foorumilta bongasin jonku kolari vagin jolla ajettu alle 20tkm ja imupuoli perkeleen paskainen.

edit. ja omassa fokkerissa imupuolella melkein puolensentin paska seinämillä. Lähti pikkuisen hätäseen toimintakyvyttömäksi.

Lähetetty: 17 Helmi 2005 22:28
Kirjoittaja ZyaS
Mkos kirjoitti: Kyllä se nyt vain on niin että oikeinkin toimiva egr likaa imupuolen. ffp:n foorumilta bongasin jonku kolari vagin jolla ajettu alle 20tkm ja imupuoli perkeleen paskainen.

edit. ja omassa fokkerissa imupuolella melkein puolensentin läjä seinämillä. Lähti pikkuisen hätäseen toimintakyvyttömäksi.

nii mutta tossa toi olikin joku VAG :roll: nehän on rikki jo tehtaalta tullessaan.. :lol: :lol: 8)