Sivu 1/1
turbon paluukierto
Lähetetty: 21 Maalis 2005 17:10
Kirjoittaja evolution
ajattelin kysäistä minkä kokosta öljyn paluu putkea porukka on laittanut noihin turboihin.
omassani tarttisi suurentaa mutta en viitti ostaa osia ennen ku kuulee muittenkin kokemuksia
Lähetetty: 21 Maalis 2005 19:43
Kirjoittaja lateksi
tommonen kymppi millinen riittää mainiosti

Lähetetty: 21 Maalis 2005 19:49
Kirjoittaja VesQ
Eikös se niin oo hyvä että samankokosta tai pykälää isompaa kuin mitä turbon päässä lähtö on
Lähetetty: 21 Maalis 2005 19:53
Kirjoittaja evolution
se turbon lähtö on 16mm. että siinä sitä taivuttelemista onkin ku kupariputkesta meinasin tehdä.
Lähetetty: 21 Maalis 2005 20:22
Kirjoittaja Kessi
Kupari on onneks halpaa ja valmiita mutkia löytyy joka lähtöön

Muuta ku paikalliseen rautakauppaan vierailulle!!..

Lähetetty: 21 Maalis 2005 21:36
Kirjoittaja turbiiniriesa
VesQ kirjoitti:Eikös se niin oo hyvä että samankokosta tai pykälää isompaa kuin mitä turbon päässä lähtö on
juurikin näin se olla pitää.
Lähetetty: 21 Maalis 2005 21:54
Kirjoittaja ZyaS
turbiiniriesa kirjoitti:
juurikin näin se olla pitää.
ei estä se putki sitten sitä öljyn kiertoa

Lähetetty: 22 Maalis 2005 09:04
Kirjoittaja tanari
niin iso kuin mahdollista, mulla on 19mm se paluu letku..
Lähetetty: 22 Maalis 2005 18:01
Kirjoittaja Niksa80
evolution kirjoitti:se turbon lähtö on 16mm. että siinä sitä taivuttelemista onkin ku kupariputkesta meinasin tehdä.
No, eipä ole vaikeaa jos on asetyleeni/happi pullot ja pillit..
Hehkutat ja muokkaat varovasti.
Tämä tuli sitten LV-asentajan sormista.
Millää kynäkosaanilla ei kannata edes alottaa hehkutusta..
Hehkutuksen jälkeen kupari on pehmeää myös kylmänä eli kysäseppäs jostai putkiliikkeestä että hehkuttaiskos ne sen putken sulle valmiiksi..
Simppeliä. Ja myyhän joku honkkari putkitaivutintakin pilkkahintaan ja silloinkin noin iso CU-putki tarttee hehkutusta..
Ja kupariputken koko on tuossa välissä sitte joko 15mm tai 18mm.
16mm putkee ei ole sitte lainkaa. 8)
Lähetetty: 22 Maalis 2005 18:43
Kirjoittaja evolution
tänään kävin hakemassa 18mm kupariputkea(sisältä ton 16mm).
sitte vielä paikallisesta hydrauliikka liikkeestä tarttui mukaan 16mm reijällä olevia helmi liittimiä ja muutama läpivienti, joten eiköhän noista jotain saa aikaan.
täytyy vaan repiä öljypohja pois että saa ton läpiviennin siihen kylkeen kiinni
joo kyllä löytyy noi kaasupotut tallista, mutta ymmärsinkö oikein että se putki on pehmeetä vielä kylmänäkin kun sen on vaan hehkuttanu ensin kunnolla
Lähetetty: 22 Maalis 2005 18:59
Kirjoittaja VesQ
Juu kun sen hehkuttaa punaiseksi niin se jää pehmeäksi, olikohan niin ettei sitä saannut lämmityksen jälkeen jäähdyttää (vesi) vai oliko niin että piti heittää johonkin veteen
Kuparipeltiä kun muotoilee niin punaseks ja alkaa muotoutua, tosin sitten kun sitä aikansa naputtelee vaikka vasaralla niin jonkun ajan päästä se taas "kovettuu", siihen auttaa taas uusi lämmitys
Lähetetty: 22 Maalis 2005 21:47
Kirjoittaja t5
Kyllä pitäisi riittää eihän se kossussakaa öljynpaluuputki öljypohjassa ole kuin sisämitaltaan 14mm.
Lähetetty: 22 Maalis 2005 23:17
Kirjoittaja Jaakko85
evolution kirjoitti:tänään kävin hakemassa 18mm kupariputkea(sisältä ton 16mm).
sitte vielä paikallisesta hydrauliikka liikkeestä tarttui mukaan 16mm reijällä olevia helmi liittimiä ja muutama läpivienti, joten eiköhän noista jotain saa aikaan.
täytyy vaan repiä öljypohja pois että saa ton läpiviennin siihen kylkeen kiinni
joo kyllä löytyy noi kaasupotut tallista, mutta ymmärsinkö oikein että se putki on pehmeetä vielä kylmänäkin kun sen on vaan hehkuttanu ensin kunnolla
jos sulla on 205 lohko niin mikset laita sitä suoraan siihen lohkossa olevaan öljynpaluureikään ? pultti pois ja nippa tilalle. ?
Lähetetty: 23 Maalis 2005 16:41
Kirjoittaja Niksa80
VesQ kirjoitti:Juu kun sen hehkuttaa punaiseksi niin se jää pehmeäksi, olikohan niin ettei sitä saannut lämmityksen jälkeen jäähdyttää (vesi) vai oliko niin että piti heittää johonkin veteen
Kuparipeltiä kun muotoilee niin punaseks ja alkaa muotoutua, tosin sitten kun sitä aikansa naputtelee vaikka vasaralla niin jonkun ajan päästä se taas "kovettuu", siihen auttaa taas uusi lämmitys
Voi muokata ihan kuumana (jos näpit kestää) tai ihan kylmänä...
LV-asentaja edelleen puhuu.. 8)
Lähetetty: 23 Maalis 2005 18:05
Kirjoittaja ZyaS
ja välttää yli 90asteen mutkia

Lähetetty: 23 Maalis 2005 19:55
Kirjoittaja evolution
lohko on 205 mutta ku siihen reikään mikä siinä on ni saa max.10mm reiällä olevan putken
Lähetetty: 23 Maalis 2005 20:41
Kirjoittaja t5
Ei pidä paikkaansa samalla kierteellä mikä siinä lohkossa on 3/8 saa sisä mitaltaan 13mm oleva putken.
Lähetetty: 23 Maalis 2005 20:43
Kirjoittaja evolution
aivan sama kumpaa kokoa saa silti on liian pientä.
toi mittaa on se mihin sen liittimen yritin porata mutta ku se on kartio ni ei mielestäni voi tehdä niin isoa läpeä

Lähetetty: 23 Maalis 2005 20:47
Kirjoittaja t5
Kuristuu se kossussakin öljy pohjassa 11mm
Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:13
Kirjoittaja Jaakko85
sehän on siinä oikein turboa varten, joten eiköhän se passaa.
Lähetetty: 23 Maalis 2005 22:49
Kirjoittaja ZyaS
jos on liian pieni reikä ni sitä voi yleensä suurentaa

Lähetetty: 24 Maalis 2005 23:37
Kirjoittaja Monteonisti
Joo, tuo riippuu kupariputkesta, kieppitavaraa voi "löijätä" ja sitten taivutella aika vapaasti, hyvä olla kuitenkin "sapluuna" tiukissa mutkissa!

"Tankotavaraa" on sitten jo vaikeampi väännellä!
