Lambda johtojen värit
Lähetetty: 21 Joulu 2025 16:56
Tervehdys.
Autona 2005 vuoden Ford Fusion 1.4
Taustaa:
Koko minulla olon ajan on autossa palanut vikavalo, koodina p0030 ja katsastus lähestyy. Aloitin halvimmalla vaihtoehdolla biltemasta, 4-napainen yleismalli n. 20€:lla. Tässä piuhojen värit 2xvalkoinen, musta ja harmaa. Auton liittimessä tarjolla vihreä/keltainen, musta, valkoinen ja harmaa. Jotka olisivat omien mittauksieni mukaan:
Ruskea = maa, signaali
Valkoinen = maa, vastus
Vihreä = +, vastus, 12V
Musta = +, signaali, 4,4V kun liitin irti
Näiden perusteella kytkin valkoisen ja vihreän anturin valkoisiin johtoihin, mustan mustaan ja ruskean harmaaseen. Tämän jälkeen vikakoodien nollaaminen ja auto käyntiin, eikä vikavalo syttynyt. Seuraava käynnistys ja vikavalo paloi taas, koodeina nyt p0030 ja p0132.
Seuraavaksi vielä toinen anturi motonetista (Denso DOX1371), missä on sopiva liitin valmiiksi kiinni johdoissa. Nyt ennen kytkentää kiinnitin huomion siihen että uudessa anturissa kaksi mustaa johtoa, jotka mittasin vastuksen johdoiksi, näyttäisivät osuvan auton vihreään ja mustaan johtoon, eli omien mittausten perusteella signaali+ ja vastus+ johtoihin. Tämä viittaisi siihen että anturi ei ole sopiva, vaikka liitin näyttäisi sopivan autoon.
Nyt varsinainen kysymys, onko joku täällä foorumilla taistellut näiden lambdojen kanssa, ja löytänyt toimivan ratkaisun tähän ongelmaan? Vai mittasinko kenties väärin, tai tulkitsin mittauksia väärin? Ajattelin kysyä täältä ennen kuin kytken anturin paikalleen tai alan sitä johdottamaan uusiksi.
Autona 2005 vuoden Ford Fusion 1.4
Taustaa:
Koko minulla olon ajan on autossa palanut vikavalo, koodina p0030 ja katsastus lähestyy. Aloitin halvimmalla vaihtoehdolla biltemasta, 4-napainen yleismalli n. 20€:lla. Tässä piuhojen värit 2xvalkoinen, musta ja harmaa. Auton liittimessä tarjolla vihreä/keltainen, musta, valkoinen ja harmaa. Jotka olisivat omien mittauksieni mukaan:
Ruskea = maa, signaali
Valkoinen = maa, vastus
Vihreä = +, vastus, 12V
Musta = +, signaali, 4,4V kun liitin irti
Näiden perusteella kytkin valkoisen ja vihreän anturin valkoisiin johtoihin, mustan mustaan ja ruskean harmaaseen. Tämän jälkeen vikakoodien nollaaminen ja auto käyntiin, eikä vikavalo syttynyt. Seuraava käynnistys ja vikavalo paloi taas, koodeina nyt p0030 ja p0132.
Seuraavaksi vielä toinen anturi motonetista (Denso DOX1371), missä on sopiva liitin valmiiksi kiinni johdoissa. Nyt ennen kytkentää kiinnitin huomion siihen että uudessa anturissa kaksi mustaa johtoa, jotka mittasin vastuksen johdoiksi, näyttäisivät osuvan auton vihreään ja mustaan johtoon, eli omien mittausten perusteella signaali+ ja vastus+ johtoihin. Tämä viittaisi siihen että anturi ei ole sopiva, vaikka liitin näyttäisi sopivan autoon.
Nyt varsinainen kysymys, onko joku täällä foorumilla taistellut näiden lambdojen kanssa, ja löytänyt toimivan ratkaisun tähän ongelmaan? Vai mittasinko kenties väärin, tai tulkitsin mittauksia väärin? Ajattelin kysyä täältä ennen kuin kytken anturin paikalleen tai alan sitä johdottamaan uusiksi.