Sivu 1/1

Ford S-Max 2.0 TDCI limp mode vikakoodeilla: P1168 ja P1169

Lähetetty: 26 Loka 2025 18:26
Kirjoittaja fjord-smax
Ford S-Max 2.0 TDCI 2011, 115 hp. Auto nykii matalilla kierroksilla (alle 2 000 rpm) ja täyskaasukiihdytyksessä tulee seuraavat vikakoodit: P1168 ja P1169. Ja mittaristoon syttyy Engine Malfunction oranssi varoitusvalo, tehot katoavat (limp mode).

Kysymys, auttaisiko Fuel Rail Pressure Sensor, polttoainepaineen anturin vaihto tähän vikaan? Vai onko kyse suutinviasta, mitään muita vikakoodeja ei ole. Olen vaihtanut tähän mennessä: MAF ja moottorin ilmansuodatin, ei vaikutusta.

Kysymys, jos paineanturin vaihto olisi oikea toimenpide, mikä sellaisen osanumero voisi olla? Moottorin tyyppi on
TYWA, 85 kW. Löysin anturin moottorin polttoainelinjasta, mutta siinä olevalla numerosarjalla tai viivakoodilla ei löydy mitään varaosaa.


https://ibb.co/kspsm7zv

===PCM DTC P1168:86-26===
Code: P1168 - Fuel Rail Pressure Sensor In Range But Low

Additional Fault Symptom (:86):
- Signal Invalid

Status (-26):
- DTC Present at Time of Request
- Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Module: Powertrain Control Module

Freeze Frame #1:
-EVENT_TIME: 48120411 s (Thu Oct 23 14:37:22 2025) - Event time


===PCM DTC P1169:86-26===
Code: P1169 - Fuel Rail Pressure Sensor In Range But High

Additional Fault Symptom (:86):
- Signal Invalid

Status (-26):
- DTC Present at Time of Request
- Malfunction Indicator Lamp is Off for this DTC

Module: Powertrain Control Module

Freeze Frame #1:
-EVENT_TIME: 48017553 s (Wed Oct 22 10:03:04 2025) - Event time

Re: Ford S-Max 2.0 TDCI limp mode vikakoodeilla: P1168 ja P1169

Lähetetty: 27 Loka 2025 20:51
Kirjoittaja yritäedes
Onko PA suodatin vaihdettu lähiaikoina? Se kannattaa tehdä ihan huoltotoimenpiteenä.
Jos suodatin on kunnossa, niin tuossa nyt ilmeisesti on vika joko anturissa, liittimessä tai johtosarjassa. Voi olla pumpussa tai suuttimissakin, mutta jotenkin tuo yhtäkkiä liian korkea painelukema ja seuraavana päivänä liian matala viittaisi vialliseen signaaliin railin paine-anturilta.
Tämä nyt on vain harrastelijan ajatelma...
Parasta olisi tietenkin katsoa Forscanilla tai muulla testerillä railipaineen, pyynnön jne livedataa ajon aikana.
Paine-anturin vaikea löytäminen voi johtua siitä, että Fordin osanumero on koko PA railille antureineen.
Varma en ole, mutta tuo Motonetistä linkkaamasi saattaa olla oikea, koska samaa osaa tarjotaan (nettikaupoissa puolet tuosta hinnasta) Citroen Jumperiin, jossa oli käytännössä samaa moottoria.
Ratkeaako ongelma anturin vaihdolla? Ehkä, ehkä ei.

Re: Ford S-Max 2.0 TDCI limp mode vikakoodeilla: P1168 ja P1169

Lähetetty: 02 Marras 2025 19:58
Kirjoittaja fjord-smax
Viikonloppuna ehdin Fordin kimppuun tallissa.
Vaihdoin ensin polttoainesuodattimen uuteen, koeajolla ei mitään vaikutusta. Sama nykiminen alhaalla, vikavaloa en tosin saanut syttymään kiihdyttäessä.

Olin tilannut polttoainepuolen antureita vaihdettavaksi, paineentunnistin ja paineensäätöventtiilin. Ne saapuivat torstaina ja olisivat seuraavaksi vaihtovuorossa.

Olin hankkinut myös vielä jostain syystä Euroopasta käytetyn alkuperäisen ilmamassa-anturin purkuosana. Oli aavistus, että voisiko tämä kuitenkin vaikuttaa asiaan. Vaikka nykyinen MAF on alkuperäisenä korvaavana osana myyty.

Vaihdoin antureista ekana MAF, se on helppo irrottaa ilman mitään muuta purkamista. Vaihto-osa sensori oli vm. 2014 purkuosa TDCI 140 hp kolariautosta. Koeajolla MAF vaihdon jälkeen kaikki viat poissa, auto veti alhaalta höyryveturina ja kiersi 4000 rpm ilman mitään vikavaloja.

Muita antureita en alkanut vaihtamaan. Palautan ne jos liike huolii avaamattomat paketit takaisin, tai jätän tallin hyllyyn vastaisen varalle.

Tällainen kertomus tässä yksilössä tällä kertaa. Jos vika pysyy tällä poissa seuraavat kymppitonnit, niin olen tyytyväinen.