Sivu 1/1

1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 23 Loka 2025 23:12
Kirjoittaja Juustus
Tuossa kolmisen vuotta sitten tuli ostettua Ford Focus 1.5TDCi 200tkm ajettuna automaattilootalla. 40tkm meni nätisti öljyjä vaihtamalla ilman kummempia vikoja.Silloin motarilla ajellessa syttyi öljynpainevalo ensimmäistä kertaa, auto sivuun ja äkkiä sammuksiin.

Öljyntason tarkistuksen ja 0.5l lisäämisen jälkeen kovaa ajoa varmaan 10tkm ajan ilman kyseistä ongelmaa. Sitten teki vastaavan tempun uudestaa, taas moottoritiellä noin 80km ajon jälkeen, sama homma, mutta öljyä ei täytynyt lisätä. En kummemmin silloin jaksanut alkaa asiaa selvittelemään, vaikka olisi varmaan kannattanut.

Nyt mittarissa alkaa olemaan jo 260tkm, ja tänään sama ongelma kahdesti. Ensin matkalla Helsinkiin noin 80km matkan jälkeen, jäähdyttely ja matkan jatko. Helsingissä vietin aikaa noin 5h ja lähdin paluumatkalle. 100km matkan jälkeen uudestaan väläytti valon tauluun, ja tällä kertaa ajelin sen sammuksiin. Pysyi noin 20 sekuntia päällä, jonka jälkeen sammui, eikä syttynyt uudestaan.

Mitä tässä kannattaisi ekana tehdä?

Auto alkanut myös nykimään ajaessa satunnaisesti, enemmän lämpimillä säillä. Mietin, että olisiko laatikossa häikkää, kun kierrokset nousee nykimisen tahtiin ~100rpm. Laatikkoon ei huoltokirjan mukaan ole koskaan vaihdettu öljyjä.

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 24 Loka 2025 09:16
Kirjoittaja NiceMan
En nyt tiedä mikä laatikko kyseessä mutta PS laatikossa öljynvaihtoväli 60tkm.

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 24 Loka 2025 12:46
Kirjoittaja Juustus
NiceMan kirjoitti: 24 Loka 2025 09:16 En nyt tiedä mikä laatikko kyseessä mutta PS laatikossa öljynvaihtoväli 60tkm.
8-vaihteinen ”DSG”, ei ole Fordin laatikkojen nimitykset tiedossa itselläni.

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 24 Loka 2025 12:56
Kirjoittaja duckworth
Öljynpainehan ei kasva lisäämällä öljyä koneeseen, mutta kun valo on kuitenki jo syttynyt, niin öljynpaineiden mittaus voisi olla seuraava steppi. Toki kannattaa eka kattoo kaikki helpot potentiaaliset "painepuolen" vuotopaikat, kuten öljynsuodatin että kunnolla kiinni jne.

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 24 Loka 2025 13:44
Kirjoittaja Focus_2.0
Öljynpaineiden mittauksesta lähtisin myös ensin liikkeelle. Tarkastaahan toi kannattaa jotta säästyy pahemmalta. Laittaa vaikka erillinen mittari kiinni josta näkee tilapäisesti mitkä todelliset paineet ajossa. En ole kuullut että näiden öljynpaineantureissa olisi ollut vikoja. Puoli litraa vajaa ei pitäisi vielä sytyttää valo ajossa.

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 24 Loka 2025 14:07
Kirjoittaja yritäedes
Juustus kirjoitti: 24 Loka 2025 12:46
NiceMan kirjoitti: 24 Loka 2025 09:16 En nyt tiedä mikä laatikko kyseessä mutta PS laatikossa öljynvaihtoväli 60tkm.
8-vaihteinen ”DSG”, ei ole Fordin laatikkojen nimitykset tiedossa itselläni.
Jos siinä on 8 vaihdetta eteenpäin, niin se on kyllä momentinmuunninvaihteisto 8F35 eikä kaksoiskytkin ( vrt VW:n DSG).
Vaihteet valitaan kiekosta, eikö vain?
Ja kyllä vaihteiston öljynvaihtokin kannattaa tehdä - lievä nykiminen saattaa poistua sillä. (Vaikka Ford nimittääkin öljyjä "ikuisiksi").

Moottoriöljyistä: onkohan autossa öljyntason varoitin? Mitenkähän se varoittaa?

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 24 Loka 2025 17:49
Kirjoittaja Focus_2.0
Ymmärsin että kyseessä mk3 Focus. Tämän voisi kysyjä tarkentaa.

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 28 Loka 2025 20:42
Kirjoittaja Juustus
Focus_2.0 kirjoitti: 24 Loka 2025 17:49 Ymmärsin että kyseessä mk3 Focus. Tämän voisi kysyjä tarkentaa.
Unohtui näköjään laittaa, eli 2019 MkIV.

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 28 Loka 2025 20:45
Kirjoittaja Juustus
yritäedes kirjoitti: 24 Loka 2025 14:07
Juustus kirjoitti: 24 Loka 2025 12:46

8-vaihteinen ”DSG”, ei ole Fordin laatikkojen nimitykset tiedossa itselläni.
Jos siinä on 8 vaihdetta eteenpäin, niin se on kyllä momentinmuunninvaihteisto 8F35 eikä kaksoiskytkin ( vrt VW:n DSG).
Vaihteet valitaan kiekosta, eikö vain?
Ja kyllä vaihteiston öljynvaihtokin kannattaa tehdä - lievä nykiminen saattaa poistua sillä. (Vaikka Ford nimittääkin öljyjä "ikuisiksi").

Moottoriöljyistä: onkohan autossa öljyntason varoitin? Mitenkähän se varoittaa?
Kiekosta valitaan. Kävin kyselemässä laatikköljyn vaihtoa öljypisteeltä, niin siellä sanoivat 8-vaihteiseksi DSG-kaatikoksi. Vaihtohintakin oli mitä mukavin 350€ huuhtelun kanssa.

Öljytasosta varoittaa ilmoituksella ”moottoriöljyn määrä liian alhainen” tai jotain sinne päin, tänäkin tullut testattua, kun ostettaessa tiputteli propun välistä öljyä.

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 28 Loka 2025 21:21
Kirjoittaja Focus_2.0
Eikös näissä ole juuri edellä mainittu 8F 8v momentinmuunnin aski?

Juutuubin mukaan näyttää olevan tyhjennysproppu ja pari kertaa tyhjennys/täyttö..

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 29 Loka 2025 09:02
Kirjoittaja duckworth
Kannattaisko kuitenki selvittää eka se öljynpaineen tilanne sen sijaan että arpoo onko siellä DCT- vai momenttimuunninloota? :shock:

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 29 Loka 2025 10:20
Kirjoittaja yritäedes
Onko siis niin, että öljyvalo alkoi syttyä edellisen öljynvaihdon jälkeen? Muistaakseni tuossa manuaalivaihteisessa on öljynsuodattimessa ylä- ja alapää erilaiset. Automaattivaihteisessa suodatin on erilainen.Voisiko väärä tai väärinpäin asennettu öljynsuodatinpanos jotenkin aiheuttaa tuota? Kannattaisiko vaihtaa öljynsuodatin ja vaikka öljytkin siinä samalla?

PS. Kuvista katsoen on käsivalintaisen suodatinpanos niin paljon paksumpi, että sitä tuskin saa kapeampaan koteloon (automaatti) tungettua...

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 29 Loka 2025 10:32
Kirjoittaja duckworth
Niin, onkos näissä jo öljynkiertoa ohjattu solenoideilla? En kyseistä konetta tunne, mutta joskus tuli Peugeot diesel-koneella nosturille, vikakuvauksella "öljypaine suositeltua alhaisempi" ja ongelma korjaantui uusimalla magneettiventtiili, toki tossa tapauksessa oli tullut vikakoodi ja taisi moottorinvikavaloki palaa. Tämä vain spekulointia.

Re: 1.5TDCi Öljynpaine

Lähetetty: 29 Loka 2025 11:00
Kirjoittaja yritäedes
Solenoidista tai paineenrajoitusventtiilistä en tiedä, mutta tuolla on kuvia koko suodatinjalasta ja jäähdyttimestä:
https://ebay.us/m/OT7rrl
Öljynpaineanturi näyttäisi olevan suoraan suodattimen jalassa. Mutta tiivisteet lohkoa vasten on aika ohuita ja mutkaisia. Ja vikahan ilmenee yleensä pitkän ajon jälkeen, kun dieselin lohko viimein lämpiää kunnolla.
Täyttä spekulointia tämäkin.