Sivu 1/1
Focus mk4 1.5 150 hp. jakopää, auto rek. v. 2018!
Lähetetty: 21 Syys 2025 17:01
Kirjoittaja amononen
Moi,
Torpasta löytyy varhainen mk4 Focus wagon 1.5-l., 150 hp., 3-syl. koneella. Auto on otettu käyttöön 12/2018. Vaihteistona manuaali 6-v.
Ymmärtääkseni tässä on vielä hihnajakopää (kuiva??) ennenkuin se päivittyi ketjulle v. 2019 aikana.
Onko joku vaihtanut tai vaihdattanut jo tällaiseen jakopäätä? Mikä oli kustannus ja miten lienee tässä moottoriversiossa öljypumpun hihnan laita?
Kiitos jo etukäteen infosta!

Re: Focus mk4 1.5 150 hp. jakopää, auto rek. v. 2018!
Lähetetty: 22 Syys 2025 08:20
Kirjoittaja Ecoboost150
Ketjulla on jakopää. Öljypumppu on ollut alkupäässä suoraan kammessa, mutta en muista missä kohtaa vaihtuu remmiin. Itsellä kans alkunpään mk4 1.5 ecoboost.
Kiinnostaa myös kustannukset, jos joku on ketjun vaihdattanut.
Re: Focus mk4 1.5 150 hp. jakopää, auto rek. v. 2018!
Lähetetty: 22 Syys 2025 09:43
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Pitääkös noihin vaihdella kettinkejä?
Vanhemmissa duratec/duratorg ne kesti ainakin 400tkm ilman mitään ongelmia....
Re: Focus mk4 1.5 150 hp. jakopää, auto rek. v. 2018!
Lähetetty: 22 Syys 2025 10:13
Kirjoittaja focst
amononen kirjoitti: 21 Syys 2025 17:01
Moi,
Torpasta löytyy varhainen mk4 Focus wagon 1.5-l., 150 hp., 3-syl. koneella. Auto on otettu käyttöön 12/2018. Vaihteistona manuaali 6-v.
Ymmärtääkseni tässä on vielä hihnajakopää (kuiva??) ennenkuin se päivittyi ketjulle v. 2019 aikana.
Onko joku vaihtanut tai vaihdattanut jo tällaiseen jakopäätä? Mikä oli kustannus ja miten lienee tässä moottoriversiossa öljypumpun hihnan laita?
Kiitos jo etukäteen infosta!
Jakopää ketjulla ja öljypumppu hammasrattailla tässä vuosimallissa. Uudemmissa vaihtuu öljypumppu hihna versioksi.
Re: Focus mk4 1.5 150 hp. jakopää, auto rek. v. 2018!
Lähetetty: 22 Syys 2025 19:05
Kirjoittaja amononen
Kiitos nopeista kommenteista!
Kyllähän siellä moottorin päädyssä tosiaankin on metallinen jakopään kotelo ja kansi ketjulle. Oli jostain jäänyt itselle mielikuva, että ekat 3-syl. 1.5 Ecoboostit olisivat olleet vielä kuivalla hihnalla, ettei jopa olisi ollut Wetterillä kuultua...
Ulkomaiden foorumeista ja täälläkin Fiesta mk8 ST:hen liittyvistä postauksista nousee päivämäärä 25.2.2019 öljypumpun käyttötekniikan muutokselle (moottorin valmistuspäivämäärä?). Samalla ilmeisesti öljytilavuus ja jopa öljytikun pituuskin muuttuvat...
Re: Focus mk4 1.5 150 hp. jakopää, auto rek. v. 2018!
Lähetetty: 22 Syys 2025 20:33
Kirjoittaja focst
amononen kirjoitti: 22 Syys 2025 19:05
Kiitos nopeista kommenteista!
Kyllähän siellä moottorin päädyssä tosiaankin on metallinen jakopään kotelo ja kansi ketjulle. Oli jostain jäänyt itselle mielikuva, että ekat 3-syl. 1.5 Ecoboostit olisivat olleet vielä kuivalla hihnalla, ettei jopa olisi ollut Wetterillä kuultua...
Ulkomaiden foorumeista ja täälläkin Fiesta mk8 ST:hen liittyvistä postauksista nousee päivämäärä 25.2.2019 öljypumpun käyttötekniikan muutokselle (moottorin valmistuspäivämäärä?). Samalla ilmeisesti öljytilavuus ja jopa öljytikun pituuskin muuttuvat...
Öp hihnalla tilavuus 5.05l ja hammasrattailla 4.75l.
2019 alussa muuttuu öp hihnalle.
2018 on tehty vielä mk3.5 focusta joka oli 1.5 4syl. Ja kuivalla jakopäällä. Se saattaa sekoittaa.
Re: Focus mk4 1.5 150 hp. jakopää, auto rek. v. 2018!
Lähetetty: 30 Syys 2025 09:36
Kirjoittaja mertzi60
Vahvassa harkinnassa Focus 1.5 ecoboost 2020 ja nyt on sittten vissiin ketjulla ja öp.hihnalla. Mikä tollaisessa on tehtaan ilmoittama vaihtoväli vai onko nämäkin mielenrauhan takia vaihdettava n.6v välein ?
Re: Focus mk4 1.5 150 hp. jakopää, auto rek. v. 2018!
Lähetetty: 30 Syys 2025 09:46
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Katopa tuolta....
https://rsh.fi/ford/
Siinä näyttää olevan
1.0 / 1.5 EcoBoost
Öljypumpunhihnan vaihto
(jakopääketjulla)
240tkm/10v
RS huollon suositus
120tkm/6v 1400€
No ei se ole kuin 1.2cent per km tuon öp remmin hinta....
Re: Focus mk4 1.5 150 hp. jakopää, auto rek. v. 2018!
Lähetetty: 07 Loka 2025 08:57
Kirjoittaja mertzi60