Tyhjäkäynti hukassa koneremontin jälkeen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Laskuja
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Heinä 2017 14:52

Tyhjäkäynti hukassa koneremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Laskuja »

Moro. Potilaana 1.8 litranen Duratec HE mallia bensiini 2006 vuoden farkku mondeosta. Ensimmäinen ongelma oli, että tipautti nelospytyn pois pelistä. Syyksi selvisi kyseisen pytyn pakoventtiilissä oleva reikä. Kahden tonnin käyttöautoa en kehdannut lähteä viemään pajalle remonttiin vaan päätin tehdä itse. Pakoventtiili oli paukuttanut seetiin niin syvän jäljen että läppäämällä ei saanut kuntoon. Asia ratkesi budjettimaisesti hiomalla seeti hyväksi ja istuttamalla kaksilitraisesta isompi tappi. Kaikki meni hienosti ja samalla vaihtelin pakopuolen kaikki venttiilit ja annoin kaikille läppäyksen.
Nyt sain sitten koneen kasaan ja mielestäni kaikki liittimet yms yms kiinni. Ongelmana on nyt että auto sammuu heti kun "kylmän koneen" sykli päättyy. Heti kun kierrokset laskevat niin auto sammuu. Ei pysy käynnissä vaikka tarjoaa kaasua. Olen nyt katsonut kaikki kolmeen kertaan enkä löydä syytä. Kasausvaiheessa putsailin EGR-venttiilin ja kaikki muutkin mitä siinä nyt käsiin sattui tulemaan. Tänään käytin vielä tyhjäkäyntiventtiilin irti ja putsailin ja se vaikuttaisi toimivan normaalisti. Onko immeisillä hajua mistä lähtisin etsimään hyvin mahdollisesti omaa virhettä kasauksessa? EDIT: Vikakoodeja ei anna.
yritäedes
Viestit: 2598
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Tyhjäkäynti hukassa koneremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuliko PCV huohotusputki kiinni?
Oliko uusi venttiili varmasti oikean pituinen?
Lambda-anturin liitin kiinni?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Laskuja
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Heinä 2017 14:52

Re: Tyhjäkäynti hukassa koneremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Laskuja »

PCV huohotusputkella tarkoitat venakopan kanteen tuleva letku? On kiinni.
Uusi venttiili on ammattikseen nuita tekevän kädenjälkeä niin sieltä en lähtisi hakemaan vikaa. Uutta venttiiliä en mitannut mutta pöydällä ei erottunut muista tapeista. Ja oletan että jos venttiili olisi väärän kokoinen niin auto ei kävisi ilman suuria ongelmia. Nyt kuitenkin lähtee avaimesta nätisti käyntiin kaikilla pytyillä. Sitä iloa kestää vaan nyt hetken.
Lambda on myöskin kiinni.
Laskuja
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Heinä 2017 14:52

Re: Tyhjäkäynti hukassa koneremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Laskuja »

Nyt on vielä lisäksi tutkailtu että bensapumppu pyörii siihen asti kun auto sammuu. Eli jospa menovettä ainakin saisi. Auto oli viikon verran poissa sähköistä niin onko mahdollista että tyhjäkäyntikartat tai vastaavat pyyhkiytyneet ohjaukselta? Tyhjäkäyntiventtiilin käytin myös irti ja putsailin.
yritäedes
Viestit: 2598
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Tyhjäkäynti hukassa koneremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

PCV letkulla tarkoitin imusarjan alla piilossa olevaa letkua.

Eikös tuollainen sammuminen koneen lämmetessä liity moottorinohjauksen siirtymiseen closed loop tilaan, jolloin ECU säätää seoksen liian laihalle tai rikkaalle? Mutta miksi? MAPin liitin on kiinni, lambda anturi kiinni. Onkos tuossa MAF ilmanotossa? Mutta nuohan olet jo kaikki tarkistanut.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Laskuja
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Heinä 2017 14:52

Re: Tyhjäkäynti hukassa koneremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Laskuja »

Pitänee tutkailla imusarjan alle jahka teen peilin tikun nokkaan. Edellinen kärsi tappion tämän remontin yhteydessä. Ilmapuolella en näe ainakaan kuin läpän asentotunnistimen. Opuksen mukaan ei olisi MAFfia tuossa.
Laskuja
Viestit: 7
Liittynyt: 15 Heinä 2017 14:52

Re: Tyhjäkäynti hukassa koneremontin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Laskuja »

PVC letku on kiinni. MAF on kiinni joskin ei tainnut ihan tuolla nimellä kulkea. Lambda on kiinni.
Testasin myös käyttää niin että otin lämpötila-anturin, lambdan ja oliko nyt TMAP-anturin irti jos näin olisi saanut huijattua autoa lämpötilojen suhteen ja pidettyä open loopin päällä. Ei onnea. Tyhjäkäynnillä sai pidettyä ehkä nyt kauemmin käynnissä, mutta en ole varma onko tämä vain tunne kun joutu kaasulla korjailemaan nyt koko ajan heijjaavaa käyntiä. Nyt sain sentään vikakoodeja jo antamaan tietysti kun anturit olivat irti.
Alkaako tämä viittaamaan jotenkin polttoainepuolen ongelmaan?
Vastaa Viestiin