Sivu 1/1

Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 07 Heinä 2025 09:41
Kirjoittaja tino
Minulla on -08 mondeo 1.8 TDCI. Siihen on 160tkm sitten vaihdettu moottori nokkahihnan katkettua ja ilmeisesti samalla kiinteä vauhtipyörä.

Kun ostin sen vuosi sitten kytkin hieman luisti isoilla vaihteilla. Ajaminen luonnistuu kuitenkin kunhan ei innostu polkemaan kaasua pohjaan. Nyt tuli vuoden omistamisen jälkeen sopivasti rahaa ja vein sen pajalle kytkimen vaihtoon. Korjaamo sanoi että autossa tosiaan on kiinteä vauhtipyörä, no mikäs siinä. Kytkimen ja painelaakerin vaihtoivat. MUTTA, hämmästys oli suuri, kytkin luistaa vitosella ihan entiseen malliin! Epäilyksiä on muutama: Onko auton vaihtomoottori-vaihdelaatikko yhdistelmä jotenkin epäsopiva? voiko edes olla? Onko säädöissä jotain vikaa? Onko edes säätöjä? Voisiko laatikossa olla vikaa? Ei kai näin pehmeää ja äänetöntä vikaa?

Toki vien auton takaisin pajalle, olisi vain kiva tietää mitä epäilette?

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 07 Heinä 2025 09:53
Kirjoittaja Taunusautomaatti
ettei olisi toisiinsa sopimattomia osia...esim paineasetelma / levy / kiinteä vauhtipyörä kombinaatiossa....
jos joku noista on vaikka peräisin kaksoismassa systeemistä.
Huonosti akselilla liikkuva painelaakeri?

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 07 Heinä 2025 09:58
Kirjoittaja tursas
Onkos toi nyt automaatti vai manuaalivaihteistolla ?

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 07 Heinä 2025 10:16
Kirjoittaja tino
Manuaaliloota nestekytkimellä. Voisko siinä olla jotain häikkää, ei paina pohjaan asti tms.

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 07 Heinä 2025 13:35
Kirjoittaja tursas
En ymmärrä miten se kytkin luistaa isoilla vaihteilla, kun yleensä se luisto alkaa heti pikkuvaihteilla...

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 07 Heinä 2025 13:43
Kirjoittaja duckworth
tursas kirjoitti: 07 Heinä 2025 13:35 En ymmärrä miten se kytkin luistaa isoilla vaihteilla, kun yleensä se luisto alkaa heti pikkuvaihteilla...
Kyllähän se kytkin alkaa vian alkuvaiheilla nimenomaan luistaa vasta isommilla vaihteilla. Mulla orasteli aikanaan kytkin niinkin erikoisesti, että piti olla 5-vaihde ajaa päältä 100km/h että alkoi kierrokset nousta, mutta nopeus ei. Toki tilanne eteni lopulta siihen etten meinannu päästä tallin pihatietä enää ylös, kun olin tulossa aloittamaan kytkinremppaa tuolla kyseisellä (Sierra Mk1) autolla :D

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 07 Heinä 2025 13:48
Kirjoittaja duckworth
Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Heinä 2025 09:53 ettei olisi toisiinsa sopimattomia osia...esim paineasetelma / levy / kiinteä vauhtipyörä kombinaatiossa....
jos joku noista on vaikka peräisin kaksoismassa systeemistä.
Huonosti akselilla liikkuva painelaakeri?
Tuo on hyvä pointti. Tuli mieleen voisko paineasetelma jostain syystä olla koko ajan vähän "painettuna" eli liian pitkä työsylkkä tms. jolloin jää kanittamaan. Tai sitten asetelmasta vääntyny niistä väkäsistä joku vähän lootaan päin, jolloin kytkin ei pidä täysin. Toki nämä vain arvauksia.

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 07 Heinä 2025 14:01
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Isolla vaihteella vääntö kiekoll on kovempi varsinkin kun on tollanen murhaavan vääntävä duratorg.

Arvailujahan nämä mutta tulee mieleen että kun laitettu tuunaussetti kaksoismassan vaihto kiinteäksi niin olisikohan joku osa vielä peräisin vanhasta ja aiheuttaisi probleemia. Kun ei tietty tietoa mitkä osat on vaihdettu silloin kun homma tehty.
Varmin tapa saada wörkkimään olisi varmaan ottaa siihen koko kytkinsetti uudella kaksoismassalla. Kyllä se auton lopun ikää jo kestäisi.
Työn hinta kun tuollaisessa on jo aika korkea versus auton arvo.

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 07 Heinä 2025 15:25
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Yksi luistoon vaikuttava seikka voi olla lastutus jos siihen on asennettu joku jäätävä ohjelma joka lisää vääntöä noin 280Nm alkuperäisestä vaikka johonkin jota alkuperäinen kytkin ei ole suunniteltukaan kestämään.

Vertailun vuoksi minulla 2.0TDCi jossa on vääntöä 330Nm ja joka on samalla automaattilaatikon maksimiväännön kesto. Jos tuon ohjelmoisi, olisi laatikko hyvin pian tohjona.

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 07 Heinä 2025 22:13
Kirjoittaja Taunusautomaatti
tuossa 1.8 saattaa olla myös se 125hp versio jossa 320 vai 330Nm vakiona

Se on laatikon ylärajalla jos on 5 vaihteinen.

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 08 Heinä 2025 02:17
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Taunusautomaatti kirjoitti: 07 Heinä 2025 22:13 tuossa 1.8 saattaa olla myös se 125hp versio jossa 320 vai 30Nm vakiona

Se on laatikon ylärajalla jos on 5 vaihteinen.
Rajoilla varmasti mennään kytkimen pitokyvyn suhteen. Noita ohjelmointeja eli lastutuksia tarjotaan 1,8tdci:hin aina 370Nm saakka.

Re: Mondeo MK 4 kytkin luistaa remontin jälkeen

Lähetetty: 08 Heinä 2025 07:46
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Tekoäly chatchp tiesi asiasta näin....

"Vuoden 2008 Ford Mondeo MK4 1.8 TDCi -mallissa käytetään yleisesti MTX75 5-vaihteista manuaalivaihteistoa.

✅ Vaihteistotiedot – Ford MTX75:
Tyyppi: 5-vaihteinen manuaali

Käyttö: Dieselmoottorit, kuten 1.8 TDCi ja 2.0 TDCi

Maksimi vääntömomentin kesto: noin 320 Nm

1.8 TDCi -moottorin vääntö:
Teho: noin 125 hv

Vääntö: 320 Nm (overboostilla), normaalisti noin 280–300 Nm

Johtopäätös:
MTX75-vaihteisto kestää juuri ja juuri 1.8 TDCi:n huippuväännön, erityisesti kun overboost on päällä. Se on rajalla, mutta se on suunniteltu tätä käyttöä varten. Chip-tuningin tai muun virittämisen yhteydessä on kuitenkin syytä olla varovainen, sillä väännön kasvaessa yli 320 Nm vaihdelaatikon kesto voi heikentyä.

Jos mietit virittämistä tai vaihdelaatikon vaihtoa, voin auttaa arvioimaan riskit tai suositella sopivampaa laatikkoa."

****************************
Ja jos on kyseessä 2.0 tdci niin viisas kone kertoo seuraavaa....

"✅ Johtopäätös
Mondeo 2.0 TDCi 2008:n 6-vaihteinen manuaalilaatikko kestää moottorin väännön, mutta on lähellä käyttörajaansa. Kevyt ohjelmistopäivitys (esim. max ~350 Nm) voi olla vielä mahdollinen, mutta yli 370 Nm menevät arvot nostavat selvästi vaurioriskiä vaihteiston kestolle.

Jos suunnittelet viritystä, voin auttaa arvioimaan turvallisen tehon ja väännön rajat juuri tälle moottorille ja vaihteistolle."


************************

Eli tuo 1.8TDCI ja 5 vaihteinen on juuri siinä rajoilla.... itellä ollut sama laatikko myös aiemmin 2.0TDCI jossa oli 330NM maksimit ja siitä meni jo alle 200tkm vitosen laakerointi tai hammastus (alkoi vinkumaan), takuuna korjasivat.


Nykyisessä pääautossani on 400Nm ja vaihdelaatikon kesto 580Nm eli joissain wekottimissa on sentään vähän runsaampi mitoitus....