Mondeo mk3 bensapumppu toimii joskus ja jouluna
Lähetetty: 03 Heinä 2025 15:12
Vajaa vuosi sitten kirjoittelin bensapumppuongelmasta. Pumppu vaihdettiin, mutta vika ei hävinnyt.
Eli bensapumppu toimii välillä hienosti päivän tai jopa kuukauden ja välillä saattaa olla muutaman tunnin tai monta päivää ettei toimi. Auto ei ole oma, joten sen suurempaa seurantaa oireiden ilmaantumisesta en oo päässyt suorittamaan.
Viimeksi, kun olin vikaa selvittämässä, pääsin ensimmäistä kertaa mittailemaan ja ihmettelemään autoa niin, että vika pysyi päällä.
Ihmettelyn aikana todettuja asioita:
-Sulake ehjä ja koitettu myös vaihtaa
-Sulakerasian/releen pohja tarkastettu, eikä näkynyt mitään normaalista poikkeavaa
-Rele naksahtaa ja ohjaus tuntuu pelaavan, koitettu myös vaihtaa töötin releen kanssa ristiin
-Jatkuva 12v tulee releen pohjaan oikein
- Tappokytkin tuntuu toimivan, otettu myös käteen ja suihkittu kontakti sprayta
-Jännite mitattu tappokytkimen liittimeltä, 12v tulee releen puolelta oikein n. sekunnin ajan kun kääntää virrat päälle, MUTTA
-Kun (liitin edelleen kytkimeltä irti) käänti virrat päälle, niin pumpun puolen pinniin tuli n.11v, eli jostain tulee johtoon haamujännite?
Tämän huomattua, laitoin hyppyjohdon tappokytkimen pinniltä suoraa tankkiyksikköön, eli ohitin johtosarjan ja pumppu lähti pyörimään. Tämän jälkeen kokeilin vielä laittaa liittimet takaisin kiinni, ja pumppu toimikin auton oman johtosarjan kautta.
Mittasin uudestaan jännitteet tappokytkimeltä, ja tuo 11v (haamu)jännite oli hävinnyt. Kokeilin sitten testieni perusteella vetää uuden johdon tappokatkaisijalta pumpulle ja myös uuden maajohdon pumpulta takapenkin alle. Auto toimi taas päivän hienosti, mutta sitten vika tuli takaasi.
Kokeilematta on vielä tappokytkimen ohitus tai uusi kytkin, jos ei ole kallis. Aion sen kokeilla tänään.
Mutta muuten alkaa oma tietämys ja mielenkiinto loppumaan eli ideoita kaivataan
Eli bensapumppu toimii välillä hienosti päivän tai jopa kuukauden ja välillä saattaa olla muutaman tunnin tai monta päivää ettei toimi. Auto ei ole oma, joten sen suurempaa seurantaa oireiden ilmaantumisesta en oo päässyt suorittamaan.
Viimeksi, kun olin vikaa selvittämässä, pääsin ensimmäistä kertaa mittailemaan ja ihmettelemään autoa niin, että vika pysyi päällä.
Ihmettelyn aikana todettuja asioita:
-Sulake ehjä ja koitettu myös vaihtaa
-Sulakerasian/releen pohja tarkastettu, eikä näkynyt mitään normaalista poikkeavaa
-Rele naksahtaa ja ohjaus tuntuu pelaavan, koitettu myös vaihtaa töötin releen kanssa ristiin
-Jatkuva 12v tulee releen pohjaan oikein
- Tappokytkin tuntuu toimivan, otettu myös käteen ja suihkittu kontakti sprayta
-Jännite mitattu tappokytkimen liittimeltä, 12v tulee releen puolelta oikein n. sekunnin ajan kun kääntää virrat päälle, MUTTA
-Kun (liitin edelleen kytkimeltä irti) käänti virrat päälle, niin pumpun puolen pinniin tuli n.11v, eli jostain tulee johtoon haamujännite?
Tämän huomattua, laitoin hyppyjohdon tappokytkimen pinniltä suoraa tankkiyksikköön, eli ohitin johtosarjan ja pumppu lähti pyörimään. Tämän jälkeen kokeilin vielä laittaa liittimet takaisin kiinni, ja pumppu toimikin auton oman johtosarjan kautta.
Mittasin uudestaan jännitteet tappokytkimeltä, ja tuo 11v (haamu)jännite oli hävinnyt. Kokeilin sitten testieni perusteella vetää uuden johdon tappokatkaisijalta pumpulle ja myös uuden maajohdon pumpulta takapenkin alle. Auto toimi taas päivän hienosti, mutta sitten vika tuli takaasi.
Kokeilematta on vielä tappokytkimen ohitus tai uusi kytkin, jos ei ole kallis. Aion sen kokeilla tänään.
Mutta muuten alkaa oma tietämys ja mielenkiinto loppumaan eli ideoita kaivataan