Sivu 1/1

1,0 EcoBoost 125hv A8 Active Wagon 2020

Lähetetty: 05 Kesä 2025 10:06
Kirjoittaja vilii
Kiinnostaisi ostaa kyseinen malli mutta kun lueskelee palstoja niin käy kyllä epäilyttämään saako sieltä maanantai kappaleen.
ketjukone mutta öljypumpun hihna kylpee. Onko näissä malleissä ollut vähemmän tuhoja kun että kummatkin hihnat uisivät oljyssä?
Missä vaiheessa kyseisen auton omistajat ovat vaihtaneet öljypumpun hihnan?

Re: 1,0 EcoBoost 125hv A8 Active Wagon 2020

Lähetetty: 05 Kesä 2025 22:28
Kirjoittaja xflex
Nämä perinteisellä momentinmuunnin lootalla olevat A8:t ovat herkempiä öljypumpun hihnavaurioille. Ihan siitä syystä, että öljypumpun hihna pyörittää myös tasapaino-akselia ja siellä on myös kiristin hihnalle. Hihna on kovemmalla rasituksella. Öljynpuutostaudista kärsineet nokkaketjulliset 1.0 EB:t ovat pitkälti olleet juuri A8 automaatteja mistä öljypumpun hihna sökö.

Eli jos pinkka kestää niin kannattaa katsoa A7 laatikolla oleva automaatti, jossa öljypumpun hihna pyörittää ainoastaan öljypumppua kuten manuaalissa. Ja tällä uudemmalla A7:lla ei ole sitten mitään tekemistä niiden vanhojen PowerShiftien kanssa.

Itse ajattelin Fiestaani katsoa öljypumpun hihnaa uusiksi siellä 180tkm nurkilla ja samalla tietysti uusi nokkaketju kun se jakopää on kuitenkin pakko avata. Ehkäpä 100tkm kohdalla öljynvaihdon lomassa öljypohja auki ja vilkaisee missä kunnossa se hihna on.

Re: 1,0 EcoBoost 125hv A8 Active Wagon 2020

Lähetetty: 05 Kesä 2025 22:33
Kirjoittaja yritäedes
Tuossa tuore tapaus samalla tekniikalla:
viewtopic.php?t=63232

Re: 1,0 EcoBoost 125hv A8 Active Wagon 2020

Lähetetty: 06 Kesä 2025 09:08
Kirjoittaja _JPA
Mites 1.5 A8? Onko hihna vain öljypumpulle vai myös tasap.akselille?

Re: 1,0 EcoBoost 125hv A8 Active Wagon 2020

Lähetetty: 06 Kesä 2025 11:49
Kirjoittaja xflex
Vähän toistoa mutta…

Ei ole vain 1.0:n ominaisuus. Ford käyttää märkähihnaista öljypumppua monessa moottorissa kuten muutkin valmistajat. Esim. VW:llä on märkä öljypumpun hihna monessa koneessa. Googlettamalla löytyy paljon infoa.

Mk4 Focuksen 3-mukinen 1.5 EB tunnetaan ns. Dragon-koneena. Aivan ensimmäiset koneet 25.2.2019 asti käyttivät rattailla pyöritettävää pumppua mutta siitä lähtien myös märkää pumpun hihnaa. Noissa rattaalla olevissa on käsittääkseni ollut yksittäisiä murheita pumpun rattaassa olevan elastomeerin kanssa tjms. Mutta Ford kuitenkin siirtyi käyttämään hihnaa, kustannussäästöt tai jokin muu syy lienee taustalla. En ole ihan varma onko hihnapumpullisessa 1.5 A8:ssa myös tuollainen öljypumpussa oleva tasapainoakseli ja kiristin kuten 1.0:n kanssa. Muistaakseni isommassa koneessa on tasapainoakseli ylhäällä eikä pumpun yhteydessä mutta en ole varma.

Itse en tuosta öljypumpun hihnasta huolta kantaisi (kunhan huolletaan oikeilla öljyillä) kuin 1.0 EB A8:n yhteydessä jossa hihna on kovemmalla rasituksella.