Sivu 1/1

1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 08:55
Kirjoittaja tupperware
Omassa C-maksissa on 1.6 tdci 85kw kone ja siellä on ahtopaineet hukassa. MItään vikakoodia ei ole, mutta ongelman huomaa kulutuksesta kiihdytyksissä. Olen testannut alipainelinjat testerillä -> alipainekellosta letku irti ja testerissä pysyy alipaine. Moottori käynnissä myös alipainekellon letkussa tuntuu alipaine. Siitä huolimatta alipainekello ei liiku ollenkaan. Olen vaihtanut myös alipainesäätimen uuteen, mutta ei vaikutusta. Ruuvarilla painean hukkaportin vipua, se liikkuu, mutta ehkä vähän raskas (en tiedä millainen sen pitäisi olla). Alipainekellon pohjaan tulee johto, mitä se tekee? Säätyykö tuo alipaineella vai sähköllä?

Olisiko jollain vinkkiä mitä seuraavaksi kannattaisi kokeilla? Autolla on ajettu 237tkm joten turbon voisi varmaan vaihtaa, kun se on kuitenkin kulunut, mutta voiko ongelma olla vain alipainekellossa?

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 09:07
Kirjoittaja janti
Onko tarkastettu ahtoputket ja -letkut halkeamien varalta?

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 09:16
Kirjoittaja Taunusautomaatti
letku halki niin tehot poissa, savuuttaa kiihdytyksissä ja polttoainetta kuluu...
Noilla kilsoilla todennäköinen vika.
Turbo kestää paljon pitempäänkin jos käytetty oikein ja öljyjä vaihdeltu. kuuntele viisasta miestä....
https://www.tiktok.com/@a1dieselafrica/ ... wgO5MCTe0U

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 09:25
Kirjoittaja tupperware
Tässähän on 3 ahtoletkua -> olen tunnustellut niitä ja en ole huomannut halkeamaa näissä. tosi korkeilla kierroksilla kovettuu. Ongelma tässä minun nähdäkseni on enemmän se, että alipainekello ei liiku?

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 10:19
Kirjoittaja yritäedes
tupperware kirjoitti: 30 Touko 2025 08:55 Alipainekellon pohjaan tulee johto, mitä se tekee? Säätyykö tuo alipaineella vai sähköllä?
Se on alipainekellon asentotunnistin. Alipaine liikuttaa, tunnistin kertoo ECUlle, mikä on varren asento. Kumma, ettei tule vikakoodia, mutta niin välillä käy.
Saisiko alipainekellon säätövarren näprättyä irti turbon siivikon säätövivusta? Silloin näkisi, liikkuko alipainekellon varsi. Jos ei, niin vika on siinä. Jos liikkuu, niin turbon siivikko on jumissa ja vaatii puhdistusta ja liikuttamista - tai vaihtoa.

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 10:53
Kirjoittaja janti
tupperware kirjoitti: 30 Touko 2025 09:25 Tässähän on 3 ahtoletkua -
Itsellä meni ahtoputki (alumiinia) halki kahteen otteeseen C-maxissa. Alapään kiinnitys piti jättää irti jotta siihen ei tule vääntöä.

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 11:14
Kirjoittaja Taunusautomaatti
siis ahtopaine hukassa mutta letkut kovina ja pulleina kuitenkin, eikä suhise tai kohise mistään?

Painetta on vaikeahko saada koeteltua auto paikallaan kaasuttelemalla....yleensä tekee kovat paineet vasta kun liikenteessä joutuu kuormalle.
Itellä oli yks letkuhalkeama sellainen ettei se suhissut paikalla polkiessa mutta kun rupes maantiella kiihdyttämään kaasu pohjassa vaikka 80kmh yläspäin vitosella niin jopas suhisi...

Mutta voihan siellä olla muukin kuin letkuvika.

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 12:02
Kirjoittaja tupperware
Eikö alipainekellon pitäisi liikkua kun antaa kierroksia? Vipu ei liiku ollenkaan.

Kun kierroksia on yli 2000 niin letkut on kovempia mutta ei kivikovia. Jos on letku halki, ei kai se silloinkaan kovetu?

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 12:57
Kirjoittaja yritäedes
Ja kyllähän sen vivun pitäisi liikkua heti kun auto pannaan käyntiin ja alipainetta löytyy. Muuten siivikko on koko ajan auki-asennossa ja ahtoa löytyy vasta kierroksilla/kuormituksella. Eikös tämän pitäisi olla muuttuvageometrinen VNT-, eli VTG- ahdin, ei hukkaportilla?

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 13:03
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Kyllä ne letkut tietty vähän pullistuu vaikka olisi vuotokin koska puhku on voimakas.
Mutta jos turbo täysillä tuuppaa ilman vuotoja niin siellä pitäs olla painetta takana kaiketi jotain 1-2bar. Eli samaa kovuus luokkaa kuin auton/pyörän rengas.

https://www.youtube.com/watch?v=PeXINaXro8k

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 18:00
Kirjoittaja tupperware
Testailin vielä. Ihan vähän se liikkuu, alle 0,5cm. Kun ruuvarilla kylmänä painaa niin se painuu varmaan pari senttiä.

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 19:13
Kirjoittaja janti
Kannattaa katsoa tuo Hubon video josta tuossa ketjussa vinkkasin. Siinä vikana oli ahtopainesäädin joka sätää alipainetta tuolle kellolle.
viewtopic.php?p=347872#p347872

Focus C-Maxissa halkesi tuo metallinen/alumiininen ahtoputki, osa numero 6C646 - 1672189
https://7zap.com/en/catalog/cars/Ford/F ... s/#6C646li

Kuva

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 30 Touko 2025 20:03
Kirjoittaja tupperware
Minulla on vähän eri mallinen putki, mutta ymmärretty. Tuossa Hubon videossa on hyvin saman tyyppinen tilanne kuin minulle. Se koneen takana/alla olevan solenoidin yritän tarkistaa viikonloppuna, jos saan sen jotenkin testiin.

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 06 Kesä 2025 20:33
Kirjoittaja Cibx78
Selvisikö täällä päässä syy, kun itsellä vähän samat oireet?

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 06 Kesä 2025 20:41
Kirjoittaja tupperware
Ei, eilen se oli korjaamolla, missä vain todettiin että ahdot on ok 2000rpm ylöspäin. Edelleen selvityksessä. Oma veikkaus tällä hetkellä on että turbon hukkaportti ei toimi kunnolla. PItäisi ottaa käteen turbo vähän myöhemmin ja tutkia.

Re: 1.6 TDCI (TDB1) turbon alipainekello ei liiku

Lähetetty: 07 Kesä 2025 15:50
Kirjoittaja yritäedes
Eikös tuossa ole VNT turbon siivikon käyttövipu siinä hyvin näkyvillä? Ei sitä turboa kannata ensimmäisenä purkaa. Kokeilet vain sormin, liikkuuko vipu herkästi. Alipainekellolle menevään letkuun kun vedät jollain laitteella alipainetta, niin selviää, onko se rikki.vai liikkuuko.