Tehot hukassa kylmällä koneella, Transit 2,5td
Lähetetty: 22 Touko 2025 21:30
viewtopic.php?t=62909
Tuossa viestiketju viime talvelta. Kerran talvella alkoi auto ajaessa rytkyttämään. Pääsin kotiin, kun ajoin lähes tyhjäkäyntikierroksilla. Kotona irrotin egr -venttiilin ja puhdistin. Ei ollut kovasti nokinen. Sen jälkeen auto taas toimi entisellä tavalla. Eli noin 20km ajon jälkeen kiihtyy ja kulkee normaalisti.
Nyt keväällä vaihdoin tehdaskorjatun turbon vanhan tilalle. Ei ole muuttuvasiipinen. Toiminta parani, mutta sama vika jatkuu vielä. Nyt parin kilometrin jälkeen kiihtyy ja kulkee normaalisti. Vaikuttaako sitten ilman lämpötila tai kosteus??
Mutta nyt tajusin, että egr -alipainesäätimelle tulee kolme letkua, jotka on tulpattu pois käytöstä (jo pidemmän aikaa sitten). Yksi letku roikkuu tyhjänä konetilassa, yksi menee laturin perään, josta se haarautuu jarrutehostimelle. Yksi letku menee egr -venttiilille ja haarautuu vielä jollekin läppäventtiilille, joka on turbon ahtoputkessa.(Alipainekellon ohjaama turbo?)
Imemällä testasin egr -venttiilin ja tuon turbon ahtoputkessa olevan läppäventtiilin. Tuntui toimivan ja pitävän alipainetta. Mutta nyt mietin, että voiko nämä alipainejutut edes toimia, kun niiden letkut on egr -alipainesäätimellä tulpattu?
Entä mitä tekee imusarjan painetunnistin, eli map -anturi? Sellainen vielä varaosana näyttää löytyvän.
Tuossa viestiketju viime talvelta. Kerran talvella alkoi auto ajaessa rytkyttämään. Pääsin kotiin, kun ajoin lähes tyhjäkäyntikierroksilla. Kotona irrotin egr -venttiilin ja puhdistin. Ei ollut kovasti nokinen. Sen jälkeen auto taas toimi entisellä tavalla. Eli noin 20km ajon jälkeen kiihtyy ja kulkee normaalisti.
Nyt keväällä vaihdoin tehdaskorjatun turbon vanhan tilalle. Ei ole muuttuvasiipinen. Toiminta parani, mutta sama vika jatkuu vielä. Nyt parin kilometrin jälkeen kiihtyy ja kulkee normaalisti. Vaikuttaako sitten ilman lämpötila tai kosteus??
Mutta nyt tajusin, että egr -alipainesäätimelle tulee kolme letkua, jotka on tulpattu pois käytöstä (jo pidemmän aikaa sitten). Yksi letku roikkuu tyhjänä konetilassa, yksi menee laturin perään, josta se haarautuu jarrutehostimelle. Yksi letku menee egr -venttiilille ja haarautuu vielä jollekin läppäventtiilille, joka on turbon ahtoputkessa.(Alipainekellon ohjaama turbo?)
Imemällä testasin egr -venttiilin ja tuon turbon ahtoputkessa olevan läppäventtiilin. Tuntui toimivan ja pitävän alipainetta. Mutta nyt mietin, että voiko nämä alipainejutut edes toimia, kun niiden letkut on egr -alipainesäätimellä tulpattu?
Entä mitä tekee imusarjan painetunnistin, eli map -anturi? Sellainen vielä varaosana näyttää löytyvän.