Sivu 1/1

Renkaan irtoaminen 3000 km:n jälkeen?

Lähetetty: 20 Huhti 2025 10:54
Kirjoittaja hpford
On uutisoitu, mm.hesari, renkaan irtoamisesta noin 3000 km:n jälkeen ja kuluttajavirasto suosittelee rengasliikettä maksumieheksi, koska se ei ollut ohjeistanut kevytmetallisille vanteille jälkikiristystä. Ei puututa tässä nyt kuluttajaviraston päätökseen.

Vaan kysyn mielipiteitä, arvauksia tai jopa analyysejäkin asiasta. Kun kevytmetallinen vanne (rengas) irtoaa noin 3000 km:n ajon jälkeen, niin miten ja missä vaiheessa tuo pulttien löystyminen onkaan voinut tapahtua.

Lisäksi voi hyvin arvailla että tuskin kaikki kevytmetallivanteet tulevat jälkikiristetyksi, mikähän on todennäköisyys että jälkikiristämätön vanne yleensäkään irtoaa ajossa - onko kellään kokemuksia?

Re: Renkaan irtoaminen 3000 km:n jälkeen?

Lähetetty: 20 Huhti 2025 11:13
Kirjoittaja duckworth
No siis oon rengasliikkeessä töissä ja ainakin meillä käytäntö on ollu että n. 200km jälkeen tehdään momenttiavaimella vielä jälkikiristys asiakkaille joilla kevytmetallivanteet. Mun mielestä tuntunu monesti varotoimenpiteeltä, koska ykskään pultti ei oo edes nitkahtanu jälkikirinnässä. Tietysti jos sitä rengasta ei ole alunperinkään pistetty kunnolla kiinni, esim. jo vääränlaiset pultit, ei ole asettunu kunnolla navalle, jääny soviterengas väliin tms... niiiiin voihan se irrota ajossa.

Re: Renkaan irtoaminen 3000 km:n jälkeen?

Lähetetty: 21 Huhti 2025 12:07
Kirjoittaja yritäedes
Hain kerran autoni maalarilta. Oli tullut kai vähän kiire laskea auto nosturilta.
Suoraan liikenteeseen ja noin 1000 km ajon jälkeen alkoi outo kolke, joka nopeasti voimistui. Sitä ykköset päällä tienposkessa aikani kurkistelin, kunnes hoksasin kokeilla pyöränpulttien kireyttä. Kaikki vain sormikireydellä!
Automaalari oli siis unohtanut kiristää pultit ruosta renkaasta.
Mutta silti mentiin 1000 km motaria, ennenkuin alkoi kolista. Hyvä, ettei pahemmin käynyt!

Jälkikiristyksissä en ole havainnut kiristymistä.