Sivu 1/1

Ford Focus osto käytettynä

Lähetetty: 18 Huhti 2025 09:06
Kirjoittaja mate
Harkitsen wanhan Nissan Primeran vaihtoa vm 2017..2019 Ford Focus -autoon koska tietääkseni se on melko hyvässä maineessa??

Lukiessani tätä foorumia totesin, että jakohihna on riesana ainakin Ecoboost 1.0 mallissa.
Löysin sellaisia malleja, kuin M5, M6, A6. Onko näistä malleista joku jossa on jakohihnan sijasta jakoketju, jokä ilmeisesti on kestävämpi? Tai mitä Ford-Focus, tai muitakin Ford malleja suosittelette?

Yritän pysytellä vm 2017..2019 ikäluokassa ja hintahaarukka jossakin 7000..8500 euroa 100 000..140 000 km ajettuna.

Re: Ford Focus osto käytettynä

Lähetetty: 18 Huhti 2025 22:43
Kirjoittaja dr500
Joku vähän ajettu Mk3 1.6 100..125hv bensakoneella olisi mielestäni varmin vaihtoehto. Ecoboosteihin tahtoo tulla yhtä sun toista vanhemmiten. Mk4 on toki edeltäjäänsä parempi ajaa.

Re: Ford Focus osto käytettynä

Lähetetty: 19 Huhti 2025 08:02
Kirjoittaja yritäedes
Bensa-Focukset on 2019 alkaen jakopää ketjulla, mutta öljypumppu märkähihnalla.
1.0 ecoboost momentinmuunnin-automaattiin älä sekaannu. Öljypumpun hihna ei kestä.
Mutta entäs 2016-2017 1.5 tdci eli diesel? Mahtuu hinta/km haarukkaasi. Katsot vain, että jakopää (kuivahihna) on jo tehty tai sovit sen tehtäväksi samaan kauppaan.

Re: Ford Focus osto käytettynä

Lähetetty: 20 Huhti 2025 17:28
Kirjoittaja mate
Miksi laittavat jakopään hihnalla, vaikka tuskin paljon kalliimpaa olisi asentaa sinne ketju? Tämä koskee monia automerkkejä.

Re: Ford Focus osto käytettynä

Lähetetty: 20 Huhti 2025 21:32
Kirjoittaja foop
mate kirjoitti: 20 Huhti 2025 17:28 Miksi laittavat jakopään hihnalla, vaikka tuskin paljon kalliimpaa olisi asentaa sinne ketju? Tämä koskee monia automerkkejä.
Uskoisin että siihen hintaan se tulee lopulta. Hintakilpailu merkkien välillä on kovaa, eli myyntihinta täytyy hilata mahdollisimman alas. Jakohihna ajaa asiansa ja on halvempi autotehtaalle.

Kyllä ne kestää sen mitä on suunniteltu, jos suunnittelu on mennyt oikein: Hienosti meni oma 1.8 TDCi öljykylpyinen jakohihna sen 200 tkm vaihtovälinsä, kun tässä keväällä viimein vaihdettiin, että on Foorttikin joskus osannut :lol: Ja olihan aikanaan esim VW:llä jakoketjuongelmiakin... :roll:

Re: Ford Focus osto käytettynä

Lähetetty: 21 Huhti 2025 09:41
Kirjoittaja ajonautinto
mate kirjoitti: 20 Huhti 2025 17:28 Miksi laittavat jakopään hihnalla, vaikka tuskin paljon kalliimpaa olisi asentaa sinne ketju? Tämä koskee monia automerkkejä.
Käsittääkseni hihna on halvempi ketjuun verrattuna ja siksi niitä suositaan. Autotehtaat on kyllä osoittaneet, että ne osaa suunnitella jakoketjunkin perseelleen, joten en pitä sitä yhtään parempana (kuivaan) jakohihnaan verratuna. Tuota öljykylpyistä hihnaa pyrin kyllä välttelemään oli automerkki mikä tahansa.

Re: Ford Focus osto käytettynä

Lähetetty: 21 Huhti 2025 14:08
Kirjoittaja duckworth
Ketju ei oo todellakaan ikuinen, mulla on bemarin N52-myllyyn jouduttu vaihtamaan jo 130tkm kohdalla, onhan se tietysti enemmän mitä perinteisillä hammashihnoilla mennään, ja yleensä nykyautot varoittavat viasta eri koodien muodossa nokka- ja kampiakselinasentunnistimilta, kunhan vaan ei ingnooraa vikavaloa tuossa kohtaa :roll: Yksi sellasia moottoreita joissa oikeesti ketju kesti koneen elinkaaren läpi lienee Fordin Duratec.

Re: Ford Focus osto käytettynä

Lähetetty: 21 Huhti 2025 16:59
Kirjoittaja tursas
Minun mielestä ketjun käytöstä on luovuttu koska autohuolloilta olisi vähentyneet hommat ja pohjanoteeraus on nämä ecobuustit ja öljykylpyhihnat, kun menee koko kone vaihtoon, semmosta se on, tekoäly tietää tämänkin.. :D

Miksi auton moottorissa pitää olla jakohihna tai jakoketju eikä yhteys voi olla kiinteä ilman niitä ?

Jakohihna tai jakoketju on tärkeä osa auton moottoria, koska ne synkronoivat moottorin osat, kuten kampiakselin ja nokka-akselin, jotta ne toimivat yhdessä oikeassa tahdissa. Ilman jakohihnaa tai -ketjua nämä osat voisivat liikkua epäsynkronoidusti, mikä voisi johtaa vakaviin vaurioihin moottorissa, kuten venttiilien ja männän törmäykseen.

Jakohihna tai -ketju mahdollistaa myös joustavan liikkeen, mikä on tärkeää moottorin tehokkuuden ja suorituskyvyn kannalta. Kiinteä yhteys ei pystyisi kompensoimaan moottorin osien liikkeitä ja lämpölaajenemista, mikä voisi aiheuttaa ongelmia ja vaurioita. Jakohihna tai -ketju siis varmistaa, että moottori toimii sujuvasti ja luotettavasti.


Kumpi on sitten parempi vaihtoehto ja miksi jakohihna vai jakoketju ?
Jakohihnalla ja jakoketjulla on molemmilla omat etunsa ja haittansa, joten se, kumpi on parempi vaihtoehto, riippuu usein käyttötarkoituksesta ja moottorin suunnittelusta. Tässä on joitakin keskeisiä eroja:

### Jakohihna:
Edut:
- Hiljaisuus: Jakohihnat ovat yleensä hiljaisempia kuin jakoketjut, mikä voi parantaa ajomukavuutta.
- Keveys: Hihnat ovat kevyempiä, mikä voi parantaa polttoainetehokkuutta.
- Kustannukset: Jakohihnat ja niiden vaihto voivat olla edullisempia kuin jakoketjut.

Haitat:
- Vaihtoväli: Jakohihnat on vaihdettava säännöllisesti (yleensä 60 000 - 100 000 km), mikä voi aiheuttaa lisäkustannuksia.
- Kuluminen: Hihnat voivat kulua ja rikkoutua, mikä voi johtaa vakaviin moottorivaurioihin.

### Jakoketju:
Edut:
- Kestävyys: Jakoketjut ovat yleensä kestävämpiä ja voivat kestää pidempään ilman vaihtoa (usein yli 200 000 km).
- Vähemmän huoltoa: Ne eivät vaadi yhtä tiheää huoltoa kuin jakohihnat.

Haitat:
- Ääni: Jakoketjut voivat olla äänekkäämpiä, mikä voi vaikuttaa ajomukavuuteen.
- Kustannukset: Jakoketjun vaihto voi olla kalliimpaa, ja se voi vaatia enemmän työtä, jos se rikkoutuu.

### Yhteenveto:
Valinta jakohihnan ja jakoketjun välillä riippuu siis monista tekijöistä, kuten auton merkistä, mallista ja käyttötarkoituksesta. Jos arvostat vähemmän huoltoa ja pidempää käyttöikää, jakoketju voi olla parempi vaihtoehto. Jos taas haluat kevyemmän ja hiljaisemman ratkaisun, jakohihna voi olla sopivampi. On aina hyvä tarkistaa valmistajan suositukset ja huolto-ohjeet.