Sivu 1/1
Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Lähetetty: 15 Huhti 2025 09:33
Kirjoittaja ajonautinto
Allekirjoituksen Mondeossa on ruoste syönyt jarrukilvet. Katsastuksessa saattaa ilmeisesti narahtaa niisä. Jarrukilpi on navan alla kiinni ja napa on ilmeisesti sama kuin Focusesa ja Kugassa.
Oletteko saaneet navan pultteja suosiolla auki vai meneekö lämmitys, rälläköinti tai poraushommiksi? Jos navat saa taistelematta ehjänä irti, niin voisi miettiä jarrukilpien vaihtoa. Muuten taidan koittaa mitä katsuri niistä sanoo.
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Lähetetty: 15 Huhti 2025 10:30
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Tiukassa voivat olla....voimamutterimopolla lähtenee hyvin mutta paikka on perin ahdas eli sinne ei normi voimapyssy mahdu. Pultit kun on siellä hyvin tukivarren suojissa....
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Lähetetty: 21 Huhti 2025 09:28
Kirjoittaja ajonautinto
Oliko muilla vinkkejä navan irrotukseen? Pitääkö purkaa jotain edestä, jotta saisi mutterimopon mahtumaan?
Mikä sitten olisi helpoin tapa tuon tukivarren irrotukseen, kun korjaamon mukaan epäkeskopultit ovat ruostuneet puslan sisään jumiin. Puukkosahalla/rälläkällä pultit poikki sieltä apurungon välistä? Jos tukivarret vaihtaisi samalla, niin saisi takapyörien suuntaukset säädettyä taas ohjearvoihin.

Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Lähetetty: 21 Huhti 2025 11:41
Kirjoittaja yritäedes
ajonautinto kirjoitti: ↑21 Huhti 2025 09:28
Puukkosahalla/rälläkällä pultit poikki sieltä apurungon välistä?
Itse tein juuri noin, rälläkällä. Ja uusi tukivarsi puslilla ja uudet pultit.
Onhan pitkittäisen tukivarren etummainen pusla ehjä? Se on tuossa suuntauksessa välttämätöntä.
PS. Jos tuollainen paljon ajettu mk4 nyt tulisi taloon, niin purkaisin kerralla koko takaripustuksen ja uusisin tukivarsia, pultteja, jousia, iskareita, pyöränlaakereita, jarrusatuloita jne kerralla.
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Lähetetty: 21 Huhti 2025 11:51
Kirjoittaja ajonautinto
yritäedes kirjoitti: ↑21 Huhti 2025 11:41
Itse tein juuri noin, rälläkällä. Ja uusi tukivarsi puslilla ja uudet pultit.
Onhan pitkittäisen tukivarren etummainen pusla ehjä? Se on tuossa suuntauksessa välttämätöntä.
Pitkittäisen tukivarren puslat vaihdettiin viime kesänä ja korjaamolla ei ollut onnistunut takapään kulmien säätö, kun nuo epäkeskopultit olivat olleet jumissa. Olivat koittaneet antaa lämpöäkin niille.
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Lähetetty: 21 Huhti 2025 12:16
Kirjoittaja yritäedes
ajonautinto kirjoitti: ↑21 Huhti 2025 11:51
yritäedes kirjoitti: ↑21 Huhti 2025 11:41
Itse tein juuri noin, rälläkällä. Ja uusi tukivarsi puslilla ja uudet pultit.
Onhan pitkittäisen tukivarren etummainen pusla ehjä? Se on tuossa suuntauksessa välttämätöntä.
Pitkittäisen tukivarren puslat vaihdettiin viime kesänä ja korjaamolla ei ollut onnistunut takapään kulmien säätö, kun nuo epäkeskopultit olivat olleet jumissa. Olivat koittaneet antaa lämpöäkin niille.
Ei ne lähde, pultti on puslan metalliosassa kuin hitsattuna. Kannattaa tietenkin rasvata, vaikka keraamisella, kun laittaa uudet osat. Säätöpultin kierreosassa on sellainen kiva ura, jota pitkin vesi ja suola hiipii pultin ja puslan väliin (oma teoriani).
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Lähetetty: 21 Huhti 2025 13:29
Kirjoittaja duckworth
Tietysti jos epäkeskopultti on yhtä puuta puslankeskiholkin kanssa, niin alkaa peli olla pelattu. Voi se vika olla myös säätäjässäkin/korjaamossa. Vuonna 2019 vein Mk1 Focuksen isoon pajaan Iisalmessa Focuksen kulmien säätöön, takapäätä ei saatu tehtyä, vaikka oli kuulemma lämmitetty, mutta eivät saaneet säätöjä liikkumaan. Kaksi vuotta myöhemmin piti vaihtaa samaan autoon molemmat tukivarret eteen ja suuntaus jälleen ajankohtainen. Vein tuolla kertaa tiettävästi ylä-Savon parhaalle säätäjälle auton eli JP Autohuoltoon, jossa takapäänki säädöt saatiin liikkeelle ja kulmat vihreiksi
Monen suuntaajan ongelma on siinä että lämmittävät ja sen jälkeen vääntävät hitaasti ja voimalla, yleensä vielä varrella joka antaa hitosti periksi, kun pitäisi olla mahdollisimman kova vartinen avain ja terävä riuhtaisu, jotta säätö lähtee liikkeelle.
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Lähetetty: 22 Huhti 2025 17:50
Kirjoittaja Taunusautomaatti
Ennenkun alkaa repimään tukivartta irti niin kannattaahan se kokeilla jos navan pultit aukeisi jollakin käytettävissä olevalla vääntimellä tai päristimellä ja sopivalla jatkovarrella, niitä kun on kovin erilaisia tänä päivänä saatavilla.
Heikompaan koneeseen kun laittaa metrisen jatkovarren/kulmapalan niin pärinä teho menee siihen varteen mutta jos on oikeen voima kone niin saattaa hyvin auetakin.
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Lähetetty: 01 Touko 2025 12:54
Kirjoittaja Tessu
Kumma kun taas pitää säätää,säädöistähän luovuttiin jo siellä -80-90 luvuilla,muuta ei voitu sillon enää säädellä kun aurausta edessä.
Ja niitäkin säätäessä pitää olla jokainen osa tiukka ei se suoraan kulje jo stakapäässäkin väljää on,yleensä katsastuksen jälkeen ite vein aurauskulmien säätöön jos eteen oli jotain vaihdettu,eivät alkaneet edess äätämään jos vähääkään epäilivät väljyyksiä.
Tosin ei se katsastuskaan takaa että alusta ois tiukka,kokemusta on.
Re: Mondeo mk4 takapyörän navan/laakerin irrotus
Lähetetty: 29 Touko 2025 09:59
Kirjoittaja ajonautinto
Nyt on jumpattu Mondeon takapään kanssa. Uusittu jarrukilvet, poikittaiset tukivarret ja jarrusatulat.
- Pyörän navan pultit lähtivät pitkällä jatkovarrella ehjänä irti. Vähän toholla lämmittelin napaa pulttien kohdalta, mutta en tiedä oliko sillä vaikutusta. Pääsi hyvin vääntämään, kun tukivarsi oli irti.
- Tukivarren sisemmät pultit olivat tosiaan niin jumissa, että niihin ei auttanut irrotusöjyt, lämpö tai voima. Rälläkällä joutui katkaisemaan pultit.
- Jarrusatulat oli ajatus kunnostaa, mutta purun ja fosforihappoliuotuksen jälkeen totesin niiden olevan entiset. Hain biliksestä uudet, kun halvalla sai. Näkee nyt kauanko kestää.
- Samalla tuli todettua, että tukivarsien epäkeskopulteilla ei saa säädettyä muuta kuin aurausta. Camber on mitä on.
Niin ja pakariin hitsailin pätkän uutta putkea. Se oli ruostunut puhkin t-haaran takaa vasemmasta hitsisaumasta. Jos pääsisi alkuperäisellä pakarilla vielä pari vuotta, kun uusia ei oikein saa mistään järkevästi.