Sivu 1/1

Rengaspaineen mittaus

Lähetetty: 28 Maalis 2025 10:19
Kirjoittaja tursas
Hei, mites tämä klassikkoaihe ja ajankohtainen juttu nyt menikään. Eli jos rengaspaineen mittaa renkaasta irrallaan tai silloin kun se on auton alla paino päällä, niin onko se baari siinä sama riippumatta päällä olevasta massasta. Kaiken järjen mukaan ei ole, ei sotketa tähän nyt renkaan lämpötilaa tms....hmhh.. :roll:

Re: Rengaspaineen mittaus

Lähetetty: 28 Maalis 2025 16:48
Kirjoittaja duckworth
Mitään oppikirjan mukaista vastausta en tähän nyt lähde antamaan, mutta ainaki töissä tehty satoihin autoihin niin että ennen kun auto on edes nosturilla ollaan jo täytetty/katottu irrallaa rengassarja auto- ja vannekohtasesti.

Ja kun töissä todetut jutut ei luonnollisesti harrastefoorumilla vetele niiiiin... :D mun bemarin takafillariin kävin ottamassa paikan, jolloin laitettiin irtopyörään siis 2,8 baria. Vaihdoin kyseisen fillarin autoni alle ja tarkistin varoiksi pyörä maassa tilanteen ja samaa 2,8 baria näytti omakin mittari.

Re: Rengaspaineen mittaus

Lähetetty: 29 Maalis 2025 08:04
Kirjoittaja hpford
Menisikö pohdinta oikein, rengas vapaasti vs. rengas auton alla:
- ilmamäärä renkaassa pysyy samana,
- renkaan muoto muuttuu hieman,
- - renkaan sisäinen tilavuus muuttunee todella vähäisesti.

Paine tulee renkaan ilmamäärästä ja tilavuudesta => joten ero lienee todella vähäinen, jota rengaspainemittarit tuskin havaitsevat.

Re: Rengaspaineen mittaus

Lähetetty: 29 Maalis 2025 09:29
Kirjoittaja foop
hpford kirjoitti: 29 Maalis 2025 08:04 Menisikö pohdinta oikein, rengas vapaasti vs. rengas auton alla:
- ilmamäärä renkaassa pysyy samana,
- renkaan muoto muuttuu hieman,
- - renkaan sisäinen tilavuus muuttunee todella vähäisesti.

Paine tulee renkaan ilmamäärästä ja tilavuudesta => joten ero lienee todella vähäinen, jota rengaspainemittarit tuskin havaitsevat.
Samaa juurikin teoretisoin, mutta en ehtinyt vielä kirjoittaa :D
Jos miettii paineen määritelmää, eli Paine=Voima/Pinta-ala. Esim 1 bar = 100 kPa = 100 kN/m^2 =~10000 kg/m^2 (melkoinen voima kun tarkemmin miettii :o ).

Rengas vaapaasti: Vertaisin rengasta "karkeasti" ilmapalloon: Ilmapallo venyttyy silminnähden koska se on vahvistamaton, eli sisäinen ilmanpaine ei pääse nousemaan koska pallon pinta-ala kasvaa huomattavasti. Autonrenkaan kumi ja teräsvyövahvistukset pyrkivät kuitenkin estämään tämän muodonmuutoksen, joten rengas ei uskoakseni paljoa veny (eikä läheskään siten kuin ilmapallo, mutta periaatteen havainnollistamiseksi se). Eli ilman kuormaa, sisällä oleva ilmanpaine yrittää venyttää rengasta joka suuntaan tasaisesti, arvelisin muutoksen kuitenkin olevan vain millimetriluokkaa(?).

Rengas kuormitettuna: Kun auton paino laitetaan renkaan päälle, niin auton paino yrittää litistää renkaan ja vastavoimana maanpinta painaa kulutuspintaa lähemmäksi vannetta. Sen johdosta renkaan sivut pullistuvat. Renkaan sivuihin ei sitten enää kohdistu suoraa vetoa kulutuspinnasta siinä kohtaa, tällöin voi olla että renkaan sisäinen pinta-ala hieman vähenee näissä pullistuneissa sivuissa, eli paine nousee(???). Mitä korkeamman profiilin rengas sitä näkyvämpi (helpommin mitattavampi) tämän efektin pitäisi olla. Eli vaatisi käytännön kokeen, tarkat mittarit ja laboratorio-olosuhteet :D

Käytännössä olen kyllä useinkin mitannut renkaisiin valmiiksi oikeat paineet ja sitten vasta asentanut ne auton alle. Eikä mitään valtavaa heittoa ole muistaakseni ollut.

Re: Rengaspaineen mittaus

Lähetetty: 29 Maalis 2025 10:27
Kirjoittaja tursas
Joopati joo, aikani kuluksi kysyin asiaa ChatGPT:ltä.. 8-) , on se kyllä merkillistä, että se vääntää sekunnissa ton vastauksen.. :shock:

"Kyllä, renkaan ilmanpaineen mittaaminen saattaa antaa hieman eri tuloksen, riippuen siitä, onko rengas kiinni autossa vai irti siitä.

Kun rengas on irti autosta:

Rengaspaineen mittaaminen ilman auton massaa voi antaa tarkemman arvion renkaan "puhdas" paineesta. Tämä tarkoittaa sitä, että renkaan sisällä oleva ilmanpaine on vain se, mitä ilmanpaineenmittauslaite näyttää ilman ulkoista kuormitusta.

Rengas voi olla hieman laajempi ja joustavampi ilman painetta, joten mittaus on tarkempi, koska ei ole painetta, joka vääristäisi mittausta.

Kun rengas on kiinni autossa ja auton massa on renkaan päällä:

Rengas paineistuu hieman paineen alaisena, sillä auton paino puristaa rengasta, mikä saattaa muuttaa renkaan muotoa ja tilavuutta.

Tällöin renkaan sisäinen paine saattaa näyttää hieman alhaisemmalta tai korkeammalta riippuen kuormituksesta, koska auton paino vaikuttaa renkaan elastisuuteen ja voi muuttaa sen painetta hieman.

Yhteenvetona: Rengaspaineen mittaus renkaan ollessa irti autosta on yleensä tarkempi, koska auton paino ei vaikuta mittaukseen. Kun rengas on kiinni autossa ja kuormitusta on, mittaus voi antaa hieman eri arvon, koska auton paino vaikuttaa renkaan elastisuuteen ja muotoon."

Re: Rengaspaineen mittaus

Lähetetty: 30 Maalis 2025 10:17
Kirjoittaja hpford
Käytännön tasolla ilman lämpötilalla on suurempi vaikutus rengaspaineisiin kuin rengas autona alla vs.vapaasti. Esim. ote Moottori-lehden netistä https://moottori.fi/uutinen/oikea-renga ... isuuksiin/ :
"Monen auton kohdalla talvirenkaiden paineet on asetettu kohdalleen alle vaihdon yhteydessä lämpimässä hallissa. Lämpötilan pudotessa pakkasen puolelle rengaspaineet on syytä tarkistaa uudelleen.

Lämpötilan laskeminen alentaa renkaiden ilmanpainetta noin 0,1 baria /10 astetta. Jos renkaat on vaihdettu alle ja paineet säädetty ohjearvoihin lämpimässä hallissa, ovat ne jo näin pikkupakkasella alipaineiset. Asia on huomioitava myös talven aikana, jos sää kylmenee merkittävästi. Rengaspaineet voivat muuttua myös matkan aikana, jos esimerkiksi Etelä-Suomen nollakeleistä ajetaan Lapin paukkupakkasiin.

- Yleisesti suositellaan, että talvirenkaisiin tulisi laittaa jo valmiiksi 0,2 baria enemmän painetta, mitä valmistaja suosittelee. Näin pyritään tasaamaan juuri lämpötilanvaihteluiden aiheuttamia muutoksia renkaan käyttäytymiseen, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa.

Pieni ylipaine renkaassa ei ole haitaksi – alipaine sen sijaan kyllä. Vajaapaineinen rengas vaikeuttaa auton hallintaa, pidentää jarrutusmatkaa, lisää polttoaineenkulutusta, kuluu nopeammin ja myös hajoaa helpommin."

Re: Rengaspaineen mittaus

Lähetetty: 30 Maalis 2025 11:16
Kirjoittaja foop
Juuri tässä vaihdan kesärenkaita toiseen autooni (klonkswagen) :D

Tieteen nimissä tein käytännön testin. :lol: Mittasin renkaiden paineet ennen asennusta ilman kuormaa valmiiksi, ja kahdesta ensimmäisestä asennetusta mittasin paineen sitten kun auto oli täysin renkaiden päällä (1 eturengas+ 1 takarengas) = ei mittarilla havaittavaa muutosta eli täysin samaa näytti myös renkaat asennettuna auton alle. Mittarin asteikko 0,1 bar. Testattu rengaskoko 205/60R16 paineella 2.2 baaria.

Re: Rengaspaineen mittaus

Lähetetty: 30 Maalis 2025 22:29
Kirjoittaja Taunusautomaatti
kyllä se paine pysyy samana oli kiinni tai irti...

se ilma vaan siirtyy pois sieltä alapuolelta.... joten kannattaa pyrkiä täyttämään sinne enempi kuin yläpuolelle... :lol: